Hur man kan förmedla betygskriterierna på ett enkelt sätt

Förra veckan var jag på en nätverksträff för lärare på grundskolan och gymnasiet. Syftet var att vi skulle diskutera betyg och bedömning, hur vi överlappar varandra från nian till ettan på gymnaiet, vad och hur vi bedömer och om det finns likheter och skillnader i hur vi gör just detta.

Vi hade mycket intressanta diskussioner i gruppen, men speciellt en sak fastnade hos mig. Vi diskuterade bland annat hur man förmedlar betyden godkänt, väl gödkänt och mycket väl godkänt på ett bra sätt så att eleverna får en god bild av vad som krävs av dem.

En av seminarieledarna sa att man kan ta exemplet papegoja, hund och delfin för att illustrera kriterierna. En papegoja kan rabbla upp fakta, lägga på minnet och återberätta vad den hört, men inte mycket mer än så (G). En hund kan, utöver papegojstadiet, tillämpa sina kunskaper vid olika tillfällen (VG), medan den intelligenta delfinen däremot kan se samband och dra egna slutsatser kring det den lärt in (MVG).

Jag fastnade dock mer för exempel nummer två, som handlar om en nyhetssändning. Nyheterna på TV inleds ju alltid med en kort introduktion till vad som har hänt, man återberättar helt enkelt händelseförloppet, kort och koncist (G). Därefter gör man ett längre inslag med mer fakta och bilder, man berättar varför det hände och kanske har med lite intervjuer med folk på plats (VG). Till sist har man en expertkommentator, som berättar om bakgrunden till händelsen, ser samband med vad som hänt tidigare i landet och med sådant som händer i andra länder och drar slutsatser kring varför det händer just nu (MVG).

Kanske kan det hjälpa någon som tycker just detta är svårt - mig hjälpte det i alla fall!

Kommentarer
Postat av: Magistern

Bra exempel1 Gillar också nummer två bäst.

2006-11-02 @ 13:12:41
Postat av: SiggeR

Man kan i det andra exemplet lägga till att expertkommentatorn också bör kunna göra förutsägelser om framtiden. Kan det hända igen här eller någon annanstans?

Det första exemplet är ju väldigt förenklat och kanske inte helt korrekt.

Ps. Jag är ju egentligen inte inbjuden eftersom jag inte är lärare, men jag kunde inte låta bli. Jag har nyligen upptäkt din blogg och gillar det du skriver. Jag har länge försökt få igång en dialog om pedagogiken i mina barns skolor, men det är som att prata med ett svart hål. Man kanske inte ska prata om detaljer i produktion och leverens med kunden! Jag vill gärna se mig som kund.
Just nu är jag väldigt intresserad av "lärstilar" och har läst ett antal intressanta artiklar i Pedagogiska magasinet om detta. Sen kom en artikel i Lärartidningen nyligen som sågade hela konceptet. Trist! Vad tycker du? Ds.

2006-11-02 @ 15:46:08
Postat av: Skolfröken

Jag brukar köra med en kanelbulleliknelse som liknar den med djuren.

Postat av: Cecilia

Skolfröken:
Berätta mer! Hur ser kanelbulleliknelsen ut?

2006-11-04 @ 10:15:24
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Skolfröken

Hörde den av en föreläsare när jag pluggade pedagogik.

För G ska du kunna med viss handledning baka en kanelbulle.

För VG ska du utan handledning kunna baka en kanelbulle som dessutom är saftig och god.

För MVG ska du kunna tänka ett steg längre och dra slutsatser. Tex byta ut mjölet mot ett fiberrikt mjöl eller variera och göra receptet till ditt eget.

IG skulle kunna vara att man glömmer jästen eller köper en färdig bulle på 7-eleven :-)

Har ännu inte testat kanelbullen på några elever, men den kanske funkar?

2006-11-05 @ 10:20:23
URL: http://skolblogg.blogspot.com
Postat av: Cecilia

Skolföken: Gillade den också! Eleverna älskar ju bullar så den här kan de nog relatera ganska bra till :).

2006-11-05 @ 11:18:28
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Cecilia

SiggeR: Självklart är du välkommen till min blogg även om du inte är lärare! Det är roligt med åsikter från olika håll, tycker jag. Kul att du gillar det jag skriver - hoppas att du vill fortsätta ge kommentarer och ställa frågor.
Jag har faktiskt inte läst alla artiklar angående lärstilarna i PM och jag har tyvärr inte Lärartidningen alls. Kanske kan kolla på skolan imorgon och ge dig en kommentar efter det?

2006-11-05 @ 16:58:59
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: SiggeR

Tack för det! Artiklarna i PM och Lärartidningen kan man läsa på nätet. Här är en länk till en av de mest intressanta: www.hlk.hj.se/upload_dir/bbd82a7567a87103a0e7647e98c799eb.pdf
I artikel skriver Tomas Kroksmark, prof i pedagogik:
"Under 6.665 timmar i grundskolan ska alla elever inhämta samma kunskaper; 749 av staten definierade mål att uppnå. Lika lång tid för alla. Samma mål för alla. Ett sådant system förutsätter en viktig sak ? antingen att alla är lika eller också en pedagogik som klarar att fullt ut möta kravet om likhet då förutsättningarna är olika.
Pedagoger har ivrigt hyllat tanken att alla ska lära lika mycket, på samma tid, vid samma ålder och
i tur & ordning."
Han menar att den sk. "IKEA pedagogiken" inte räcker till i dagens skola. Den där man packar upp och skruvar ihop kunskapen efter ett i förväg bestämt (ofta av läroboksförfattaren) schema som är lika för alla. Mvh SiggeR

2006-11-06 @ 10:09:56
Postat av: Anne-Marie Körling

Jättespännande att få det presenterat så här.
Anne-Marie Körling

2007-06-24 @ 21:45:20
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se
Postat av: Lisa K

Hej!
Omskrivningar på det viset känns lite förlöjligande. Att inledningsvis på kursen planera tillsammans vilket innehåll och vilka arbetssätt man vill ha utifrån strävansmålen, därefter tittar man på uppnåendemålen samt kriterier för att se om det är möjligt att bli bedömd på de arbetsområdena.Vid varje ny uppgift som ligger till underlag för bedömning bör eleverna få målen tydligt angivna och jag tycker det brukar fungera bra om man sedan ger kriterierna i en matris där det framgår tydligt vad man förväntar sig för de olika betygen. Men då inte i form av papegoja och kanelbulle. Det känns förlöjligande oavsett vilken ålder eleverna har.

2007-12-15 @ 11:53:10
Postat av: Yohannah Leidefors

Jag tycker den om nyhetsstuket var en bra mall. Beygssättning och jobbet med kriterierna är inget jag ser fram emot att pyssla med när jag är färdig lärare.

2007-12-17 @ 19:16:00
URL: http://www.platsenvintergatan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback