Framtidens skola

Läste två mycket intressanta inlägg av Marg angående att man nu trycker mycket på att framtidens skola är en kunskapsskola och är väldigt fokuserad på ämneskunskaper. Jag tänkte spinna vidare på frågan som Marg ställer: vad ska jag/eleverna med kunskap till om jag/de inte vet hur de ska använda den? För det är här jag känner att eleverna brister som mest, eller ska jag kanske säga, det är här som skolan brister som mest.

Ett exempel: jag arbetade tidigare på en skola som hade hälso- och miljöprofil. Vi arbetade mycket med dessa två områden och i praktiken allt som vi gjorde i skolan kopplades till detta. En vecka hade vi temavecka kring återvinning och miljöarbete. Vi besökte bland annat sopstationer, miljöstationer och reningsverk. En av dagarna fick vi besök av en man från en återvinningscentral som visade olika material och frågade eleverna om de kunde återvinnas och i så fall hur. Han visade upp en kapsyl från en läskflaska och frågade hur denna kunde återvinnas. En av de duktigaste eleverna på skolan (rent betygsmässigt) räcker upp handen och säger att den är biologiskt nedbrytbar och ska läggas i komposten.

Jag blev chockad. OK, alla kan få hjärnsläpp ibland, men det här var ett seriöst svar från eleven. Jag började fundera: vad gör vi för fel? Hur kan det komma sig att eleverna inte kan koppla saker till verkligheten? Om frågan hade kommit på ett prov - hade eleven svarat rätt då? När man på engelsklektionen ska räkna ut hur många pund man får om man växlar en svensk hundralapp får man ofta kommentaren: "Men det här är ju matte!!!" Ja, och???

Jag anser att skolan är en liten värld i sig själv som inte har någon verklighetsförankring, whatsoever. Detta måste förändras om svenska ungdomar ska ha någon chans överhuvudtaget att kunna konkurrera om jobben i framtiden. Jag var på en mycket intressant debatt förra veckan om just detta - att sammanföra skolan och näringslivet, dvs verkligheten. Där sade man bland annat att dagens skola inte alls lär ut hur kunskapen ska användas och att McDonald's idag är det företag som lär ungdomar de mest triviala och grundläggande sakerna som att leverera i rätt tid, komma i tid och tvätta händerna. Kontroversiellt? Ja, kanske, men jag tyckte att det var en ganska slående kommentar. 

Kunskap idag ser annorlunda ut, går att ta till sig på flera olika sätt och det är dessutom är en färskvara. Många företag idag ser sig som utbildningsföretag, eftersom de ser till att deras anställda får den kunskap de behöver under arbetets gång. Att bara läsa in ämneskunskaper i skolan räcker alltså inte. Vad vill då näringslivet att ungdomarna ska ha för färdigheter när de kommer ut i arbetslivet? Jo, de vill att de ska vara bildbara, nyfikna, gilla förändringar och vara flexibla. De måste vara pålitliga och samarbetsvilliga. De måste kunna känna av stämningar och kunna arbeta i mångkulturella lag. De måste kunna se helheter och sammanhang. De måste kunna gripa in och lösa problem. De ska kunna kommunicera i olika sociala konstellationer och snabbt kunna knyta kontakter.  

Lär dagens skola ut det här? Nix pix. Pratas det om detta i skolpolitiken? Skulle inte tro det. Nej, nu är det ordningsbetyg och regelrätt polisarbete som gäller i skolan och jag tror inte på det. Framtidens skola ser inte ut så och frågan är när våra politiker ska se detta. Sent ska syndaren vakna, som man brukar säga…

Kommentarer
Postat av: Magistern

Eh? Jag tycker jag lär ut just det som du påstår att skolan inte gör och jag ger eleverna möjlighet, nej uppmuntrar dem att söka kunskap utanför skolan för att just få den verklighetsförankring som skolan ofta anklagas för att inte ha.

Sedan håller jag med dig att skolan behöver ändra inriktning på vilka ämnen som eleverna bör ha och vad dessa ska innehålla.

Bra inlägg. Borde publiceras i dagspressen.

2006-10-12 @ 09:43:03
Postat av: Cecilia

Magistern: Jag är fullkomligt övertygad om att det finns duktiga lärare som gör precis det jag efterfrågar. Men tyvärr är dom för få och jag tycker man får väldigt lite uppbackning när man försöker lyfta fram de här sakerna. I alla fall är det så på min skola.

Postat av: Mathias Johansson

Visst! Framtidens hårdkapital kommer att vara ett rörligt sinne med ett pålitligt erfaret omdöme. Hur utbildar man i det? Kanske genom drama, litteratur och filosofiska samtal? Rollbyten och konsekvensanalyser? Schack och dataspel?

Outgrundliga vägar till ett önskat mål....(?)

2006-11-20 @ 17:12:35
Postat av: Lars Blixt

Mycket intressant inlägg. Funderar just nu hur framtidens skola bör se ut rent fysiskt, är med i en arbetsgrupp kring en nyrenovering av en skola.

Jag tror att att skola har flera fundamentala uppgifter, som att lära sig läsa, skriva, räkna, samverka i en grupp etc. Men mycket annat lär sig barnen på andra sätt. Se min blogg kring lärande och WoW.

2007-11-30 @ 20:12:41
URL: http://www.metrobloggen.se/nyfiken
Postat av: Yohannah Leidefors

Som så ofta så har politikerna ingen uppfattning om hur det är i verkliga livet. Vad det är eleverna behöver lära sig för att klara sig i livet. Kanske generaliserade lite för hårt men det är i alla fall ofta så här tycker jag.

2007-12-17 @ 18:39:38
URL: http://www.platsenvintergatan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback