Besviken...

Har precis komit hem från en föreläsning på jobbet som skulle likna någon sorts fortbildning. Jag gick dit med en förhoppning om att få lära mig något nytt. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Det var ganska meningslöst.

Varför står vi lärare ut med alla dessa oproffsiga föreläsningar som ska ge oss fortbildning? Och varför är det nästan ALLTID så att det är kass? Vem är det egentligen som köper in föreläsningarna och hur går det till? Jag kan inte fatta hur man kan satsa stora pengar på en föreläsning som man inte vet kvalitén på! Jag skulle aldrig någonsin ge mina elever en bok eller visa en film som jag inte visste skulle intressera dem på ett eller annat sätt, eller uppnådde en viss kvalité. Mina elever är mina största kritiker och jag vet att jag måste hålla mig till en viss nivå, annars får jag både dem, deras föräldrar och min chef på mig.

Nä, jag blir bara besviken. Bara för att jag är lärare betyder det inte att jag nöjer mig med vad som helst. Jag vet att jag borde vara TACKSAM. Men jag är inte det. Jag är faktiskt trött på att bli behandlad som ett barn av föreläsare som inte kan rikta innehållet rätt eller är helt utan karisma.

Imorgon ska jag till UR och då - då vet jag att jag kommer att lära mig massor! Halleluja!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Varför blir inte du föreläsare eller speciallärare eller något mer inriktat än "vanlig" lärare? Du som verkar så enormt engagerad i allt, det känns som att det skulle vara mer du (säger jag som inte känner dig) att göra något sådant!

Postat av: Snorrobert

Tråkiga föreläsningar . . hmmm?
Klagade lite för aktivt på menlösa föreläsningar på mitt första jobb. Fick då höra av en kollega att den tiden används bäst till att spejsa ut och sitta och planera. trodde han skämta först men det visade sig va vanligare än man tror. har själv gjort likadant senare vid flertalet tillfällen . .
tips.

2006-09-26 @ 14:47:42
Postat av: Cecilia

Snorrobert:
Tack för tipset! Tyvärr är jag kanske lite för artig för att sitta och planera under en föreläsning, men visst blir det ofta så att man sitter och bläddrar i sin kalender och drömmer sig bort till roligare platser. Trist bara att det ska behöva vara så...

2006-09-27 @ 07:27:41
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: alexandra

Jag känner ingen skam att sitta och rätta under dessa miserabla föreläsningarna. Jag brukar desutom skolka från dem. Väldigt moget!!! Men det handlar om att min tid är värdefull coh ska respekteras. Jag blir skit arg när folk inte respekterar min tid och tror att jag kan kasta bort den på allt möjligt konstigt. Eller nu senst, man har hur mycket som helt att att göra på jobbet, men nej, nej, eftersom dom inte kan ge oss hela höstlovet ledigt ska vi sitta på föreläsningar om allt möjligt skit och jobba in det andra vi inte hunnit med under lovet.
Jag brukar alltid tänka när jag planerar lektionerna att det ska vara meningfulla saker vi gör och inte hududsken-att-tiden-går-uppgifter. Jag önskar att skolledningen tänkte på samma sätt.

2006-11-04 @ 14:47:17
Postat av: Cecilia

Alexandra: Jag är alldeles för lojal och feg för att skolka från föreläsningarna, men jag håller fullständigt med dig om att vår tid ska respekteras och inte bara fyllas. Det här året har vår skolledning dock gått med på att vi fick fortbilda oss på egen hand under året och få ledigt på höstlovet och det är ett steg framåt. Bra att likna vår tid med elevernas, för vi ska ju alltid tänka på eleverna först och det vore ju en självklarhet att skolledningen tänkte på oss först!

2006-11-05 @ 11:14:21
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Yohannah Leidefors

Det är ju ingen mening med att gå på fortbildning när det inte ger någonting.

2007-12-17 @ 17:41:18
URL: http://www.platsenvintergatan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback