Jag kan inte redovisa idag, för att...

Har vi hört den förut? O ja. Och det roligaste (eller inte...) är dessa fantastiska bortförklaringar som broderas ut och aldrig verkar ta slut.

Idag skulle åtta av mina elever hålla ett kort tal på ca 5 minuter på engelska. De skulle tala om något som har gjort ett intryck på dem eller förändrat dem på något sätt. De fick instruktionen för två veckor sedan - en mycket tydlig arbetsgång med betygskriterier och datum. De har haft tid på lektionerna att arbeta med talet och till och med haft en håltimme vid ett tillfälle. De har själva fått skriva upp sig på det datum som passade dem bäst. OK, de som fick skriva på sist fick ju förstås det "sämsta" det vill säga det första datumet, men har ändå haft god tid på sig.

Trots detta kommer det två elever som inte har gjort uppgiften. Jag vet precis vad som ska komma när du lite försiktigt ställer sig intill mig i början av lektionen och tyst säger: "Jag har inte förberett mig...". Jag har blivit så trött på alla bortförklaringar att jag har sagt till mina elever att jag behöver inte höra någon förklaring till varför de inte har gjort läxan, inte har läst på till provet, inte har läst ut boken, inte har förberett talet... Det enda de behöver tala om för mig är att de inte gjort vad de skulle ha gjort - punkt. Förklaringen är faktiskt rätt ointressant - tycker jag.

På vår skola nu har vi helt gått ifrån "omprov" eftersom eleverna sätter det hela i system - går till lektionssalen, tittar på provet, lämnar in det blankt och säger att de skriver om det på omprovstiden. Eller till och med säger till läraren dagen innan provet ska skrivas att de tänker vänta till omprovet. Detta har bara lett till att vi lärare sitter och gör prov efter prov, jagar elever och hela tiden måste rätta prov och annat flera månader efter sista inlämningsdatum. Nu går vi ut med att det inte blir några omprov i den gamla bemärkelsen. Är man inte där på provdagen så får man visa på andra sätt att man uppnår målen, till exempel under lektionstid. Om det visar sig sedan att läraren inte har tillräckligt med bedömningsunderlag kan man få göra ett prov.

Frågan är vad jag ska göra nu med mina elever i engelska. Ska de få streck i protokollet? Ska de få en andra chans? Hur har ni gjort på era skolor? Används omprov? Vad gör ni med elever som inte redovisar sina uppgifter, som mina engelskelever idag till exempel? Skulle ni ge dem ett nytt datum eller skulle ni säga att det är kört?

Och nästa fråga: vilka är de mest fantastiska bortförklaringar ni har fått från era elever?

Kommentarer
Postat av: Marie

På våran skola har det gått inflation i omprov. Ofta läser eleverna inte alls på, skriver ett dåligt prov och som kommentar "jag vill göra omprov"! För ett par år sedan var vi tvungna att ge omprov, för att eleverna hade rätt till det så länge de hade IG. Nu gäller ju detta endast slutbetyget i nian och inte enstaka prov, något jag och en kollega upptäckte efter lusläsning av styrdokumenten.
Personligen har jag helt slutat ge omprov. Jag säger till mina elever att de har all möjlighet i världen att visa på lektionerna vad de kan (undervisar i engelska). Den enda ursäkten är sjukdom eller ledighet, men funderar även på att stryka det sistnämnda.
Jag hamnade nyligen i en situation nämligen, där eleven hade tagit sig ledigt för att packa och "ladda" inför en fotbollsturnering. Hans handledare hade inte beviljat ledighet, alltså blir det skolk, och ingen möjlighet att skriva provet. Det blev ett himla liv, och jag blev i det närmaste trakasserad av eleven, i arbetsrum såväl som under lektionstid med andra elever. En vecka senare var det ändrat i frånvarorapporteringen, eleven stod nu anmäld som ledig (antagligen efter idogt tjatande på rektorn). Då måste jag alltså låta eleven skriva provet (som dessutom hade mage att avkräva mig en ursäkt för att jag hade fel).
Problemet i mitt ämne blir att många elever tror att det endast är proven som styr betygssättningen, trots att jag är mycket tydlig med vad som påverkar deras betyg. Det muntliga blir lidande, då många vägrar prata på lektionstid inför de andra i gruppen.
Så, vore det jag i din situation så skulle jag nog ge dem en andra chans. Om jag däremot hade tillräckligt med underlag för den muntliga delen för just de eleverna, eller planerade en liknande uppgift längre fram så skulle jag ge dem streck i protokollet. Klokare?
;-)

2007-04-03 @ 13:31:54
Postat av: Helena

Ett verkligt dilemma detta... Vi kan ju inte säga att det är kört, vi måste ju vända och vrida på oss och ge eleverna alla möjligheter och chanser. Ibland blir man helt knäckt. Jag jobbar på en gymnasieskola och undervisar i ty och eng och vi har samma problem. Jag har visserligen sällan prov men desto fler redovisningar och inlämningsuppgifter samt det muntliga som visas en gång i veckan på eng/ty.passen. Vi har diskuterat detta jättemycket mellan kollegorna och egentligen inte kommit fram till något. Vi har pratat med eleverna om vår arbetssituation och även låtit de skriva ner vad de tycker vi ska göra. Många studenter tycker vi ska säga att det är kört, men det går ju inte. Däremot om de struntar i en redovisningen el.dyl. kan de tvingas vänta till maj/juni med att göra den. Samma sak med inlämningsuppgifter, de får vänta tills maj/juni med rättning och då kanske chansen att förbättra sig och visa på ett högre omdöme/betyg gått förbi dem. Rättning/omdömen ger dem ju chansen till förbättring eftersom de vet vad de ska utveckla. Visar det sig då att de inte nått sitt mål, då kan det vara kört. Det är en konsekvens av deras tidigare val. Vet att det är lite annorlunda på gymnasiet än i grundskolan, har jobbat på högstadiet också. Men så brukar vi göra och till viss mån fungerar det, men vi kommer aldrig kunna få alla elevers förståelse och respekt. Det vi också gjort, som man inte heller kan göra på samma sätt i grundskolan, är ju att skicka ut IG-varningar. Allt detta känns hur svårt som helst och ens arbetstid går i stor utsträckning till att ställa upp för elever som inte redovisat på utsatt datum. Det daltas nog lite mycket med eleverna idag. Och ledighet ska definitivt inte vara ett giltigt skäl, då får väl eleverna fixa till det innan eller ta konsekvenserna av det. Vad arg man blir! Om inte rektorn är på ens sida och ställer upp, vem ska man då vända sig till? Fram för tuffare krav och regler med konsekvenser! Det kanske krävs en lagändring?!

2007-04-03 @ 14:16:56
Postat av: Cecilia

Marie: Yep, definitivt klokare - tack! De har fått en andra chans...
Helena: Håller med dig om att det daltas en hel del - och vad lär sig eleverna av det? Jo, att det går att skjuta upp en deadline hur länge som helst och att det inte blir några konsekvenser alls. Så vi gör dem verkligen en björntjänst. Bra förslag på lagändring!

Postat av: Nina

Åh! Jag blir så trött på alla ursäkter och bortförklaringar jag också! Förra veckan hade jag läxförhör och redovisning i litteraturhistoria i nian. En elev klarade det muntliga! EN! På läxförhöret klarade kanske fem det precis! Jag var så j***a sur, de har arbetat med detta i 7 veckor! Mina sista ord till dem, fredagen innan lovet, var:
"Jag förutsätter att de flesta av er tar hem det här över lovet och arbetar eftersom det blir omredovisning och omläxförhör. Eftersom ni verkar ha tagit lov de här sju veckorna så får ni jobba på lovet. Ni få som vet att ni gjort bra ifrån er får ha ett trevligt lov!"
Jag var vansinnig! MEN! Som någon skrev häröver så har de faktiskt rätt att visa vad de kan ända fram till betygssättning så vi kan ju inte heller totalvägra dem den rätten....

2007-04-03 @ 19:09:35
URL: http://www.ninateacher.blogspot.com
Postat av: Susann

Jag är också trött på alla bortförklaringar. MEN, att elever inte förbereder sig inför en muntlig redovisning kan jag faktiskt förstå, men inte försvara. Det bottnar oftast inte i att de inte har hunnit, utan att de inte vågar. Eleverna får sällan eller aldrig i "våga-tala-kurser". Vi lärare förutsätter att alla kan det. Men jag har elever som nästan svimmar framme vid tavlan. Vi har på mellanstadiet tränat och tränat detta. Vi började i liten skala, där de fick starta med att berätta vad de hette, sen utökade vi längden och svårighetsgraden. Idag redovisar ALLA mina 25 elever, inte utan nervositet, men de gör det.

2007-04-03 @ 20:11:10
Postat av: IT-mamman

Jag tror också att man måste öva att stå inför klassen. Vi börjar redan i klass 1. Fokus ligger på dem som lyssnar och den som redovisat får efteråt berätta hur han/ hon tyckte att publiken skötte sig. Det har fått till följd att alla lyssnar jätteuppmärksamt och de som redovisar är inte nervösa. Fokus ligger inte på dem. Jag berättade om detta på ett föräldramöte. En pappa sa: "Så gör vi på ledarskapsutbildningar också!" Så man kan säkert öva med äldre elever med, efter att ha utarbetat ett lite annat sätt att öva på.

2007-04-03 @ 21:51:35
URL: http://itmamman.wordpress.com/
Postat av: Nina

Ville bara förtydliga att mina skulle redovisa i grupp och hade/skulle ha gjort planscher så det var ingen "jätteallvarlig" redovisning, men jag är fortfarande sur över att de inte tog det seriöst.
Jag brukar också lägga fokus på de som lyssnar, att de ska vara uppmärksamma och jag brukar ställa lite följdfrågor till dem, vilket i den här situationen var omöjligt. Ja ja, suck!
Tack för tipset IT-mamman, ska testa den varianten med utvärdering av åhörarna!

2007-04-04 @ 09:44:06
URL: http://www.ninateacher.blogspot.com
Postat av: Magistern

I teorin har ju eleven möjlighet att redovisa sina kunskaper till den går ut grundskolan. Det skapar visserligen ett helvete för läraren, men å andra sidan ; vem/vilka är vi där för?

2007-04-06 @ 16:30:30
Postat av: eleven

jag måste säga att jag håller med er. Dessa bortförklaringar som vi ständigt kommer med, ganska lustigt egentligen med tanke på att man vanligtvis fått en par veckor att jobba med projektet. men ofta tror jag att det är så att man har förberett sig till en viss del, man har skrivit stödord o.s.v. Men när man väl kliver in i klassrummet känner man nervositet krypa på en och ens anteckningar känns totalt värdelösa och hur fåniga som helst. vi blir betygsatta på det, åhörarna(klasskamraterna) är oftast inte intresserade för fem öre och läraren sitter längst bak med en bestämd min.
Är det då så konstigt att man väljer att backa, tills man gjort talet/föredraget what so ever, så noga och bra så att man blir nöjd? jag själv är ingen sådan elev, men på något söättt kan jag förstå vissa elever som jag vet känner såhär. Det jobbiga är bara att läraren inte vet om grundproblemet pga att man inte vill visa sig "svag", vilket kanske är det största problemet...

självklart så kanske det behövs ett krafttag mot de som ständigt kommer med bortförklaringar och som sedan sitter och visar 0 intresse mot kompisarna, frågan är bara hur man går till väga på ett bra och schysst sätt??

2007-04-12 @ 19:59:39
Postat av: Maja

Bortförklaringar finns det i all oändlighet. :) På min skola (gymnasieskola) är det så att eleverna har omprovsdagar två gånger per termin. Så om eleven har flera omprov så finns det tillfällen både på f.m. och e.m. Vilket senast resulterade i att mina elever som skulle ha skrivit omprov inte skrev det därför att de prioriterade andra omprov som låg på samma tillfälle. Omprovsdagar två gånger per termin är fel. Dessutom är de dagarna lektionsfria, vilket också är fel då resten av eleverna, som kanske inte har några omprov alls, förlorar lektionstimmar. På förra skolan där jag jobbade så var det omprovstillfälle på eftermiddagen från 15.30 till 18.00 (beroende på omprovet man skulle skriva) en gång varannan vecka. Man fick göra omprov om man var sjukskriven eller fått IG på självaste provet, men man fick inte högre betyg än G på omprovet. Det tycker jag är bra system. Eleverna som fått IG får tillfälle att få G, resten får ta och sköta sig. Synd om man blev sjuk, men även sjukdom går att sätta i system. Det var inte många som skrev omprov, eleverna skötte sig. Dessutom tyckte eleverna själva att det var bra, för de slapp skjuta på provskrivningarna och bli än mer stressade. Många insåg att de stressade sig själva om de inte skötte sina uppgifter i tid.
Ang. redovisningar där eleverna visar noll intresse för det deras klasskamrat presenterar, så kanske man kan göra de uppmärksamma genom att ha något slags förhör eller quiz en vecka efteråt. Ex. tipsliknande 1-X-2 blankett, eller gruppvis quiz svara rätt och snabbt (så kanske ngn liten vinst). Kanske just det att bygga upp en liten tävling kring det hela gör dem mer uppmärksamma, och villiga att visa att de lyssnar, minns och att de kan. Jag lyckades med det en gång, och eleverna tyckte det var riktigt kul.
P.S. Jag hittade till den här bloggen då jag såg på UR i morse. :) Hit kommer jag återkomma!

2007-04-17 @ 12:59:37
URL: http://somaja.blogspot.com/
Postat av: Cecilia

Till den elev i år 9 som skrev till mig söndag kväll den 22 april: Tack för ditt inlägg! Jag har läst det och tänkt på det och jag håller absolut med dig. Kanske inte att det saknas engagemang bland lärarna på vår skola, men att ni har det jobbigt, många inlämningar och betygshetsen. Jag måste till mitt försvar säga (nu vet jag ju inte om du är min elev eller inte) men jag har alltid en dialog med mina elever angående datum när inlämningen ska vara klar osv. Därför blir jag besviken när man inte som elev fullföljer det beslutet. Sen ger jag ALLTID både en andra och tredje chans om man har glömt eller varit sjuk. Jag har valt att inte publicera ditt inlägg eftersom du har namngett vissa lärare. Jag kan tyvärr inte gå ut med namn på personal eller elever på skolan. Hoppas att du kan förstå det. Du får gärna skriva en kommentar till om du vill modifiera din text!

2007-04-22 @ 22:10:35
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: elev

har många gånger suttit dagen innan ett inlämningsdatum & kämpat med en text (eller liknande)till sent på kvällen,
sen dagen efter när man lämnar in uppgiften så brukar det alltid vara någon som inte gjort den, personen som inte gjort uppgiften kanske lämnar in den veckan eller 2 veckor efter.
när vi sen får tillbaka uppgiften så har man själv kanske fått G på uppgiften, medans den som hade några extra veckor på sig fått MVG (även fast läraren säger att hon/han inte sätter betyg på de som lämnar in uppgiften senare)

meningslöst kommentar & kanske inte riktigt hör till ditt inläg, men var bara tvungen att säga det för det har hänt så många gånger & varje gång blir man himlans arg!
för det är klart man kan göra ett bättre arbete om man får 2 veckor till på sig

2007-04-23 @ 19:51:46
Postat av: Cecilia

Elev: Jag förstår att det måste kännas hur frustrerande som helst att få tillbaka en uppgift som blir bedömd sämre än en annan uppgift där eleven har lämnat in för sent. Det är så dumt att det inte finns möjlighet att påvisa sådana saker i betyget tycker jag. Jag vet inte hur man på annat sätt skulle kunna lägga upp det. Som sagt, på vår skola har vi nu tröttnat på detta och begär bara in uppgifter efter slutdatum på de som vi inte har tillräckligt med betygsunderlag för. Så missar man ett datum så får man inte någon ny chans att visa sina kunskaper förrän man har en ny inlämningsuppgift eller ett nytt prov. Kanske kan man i framtiden komma på något bra sätt att belöna de elever som sliter och alltid håller sina deadlines punktligt.

2007-04-23 @ 22:27:21
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Anonym

jaaag är sen till lektionen.. chaao

2008-01-25 @ 09:27:36
Postat av: Mattias 17 år ksk

Hej

Jag är en elev som har

jätte svårt att tala inför en grupp. Jag tänker ständigt på när vi ska har redovisning och oroar mig för det hela tiden. Jag säger att jag var sjuk eller gjorde något annat för att slippa muntlig redovisning. Jag blir ILLRÖD i ansiktet jag skakar och det känns som man ska svimma. Jag förstår att många vill slippa muntlig redovisning och gör allt dom kan för att slippa det också. Jag tycker att om en elev frågar en lärare om man kan få tala högt endast inför denne. så borde läraren gå med på det, jag tycker att det är lärarnas jobb att få eleverna att känna sig trygga i skolan så alla slipper gå runt och ständigt tänka på när man ska ha redovisning och sen behöva tänka på det sen. Jag har en engelska lärare som heter Ulla hon är jätte snäll och lät mig redovisa en muntlig uppgift bara för henne efter jag hade berättat hur jobbigt jag tyckte det var att tala inför grupp. Min svenska lärare Stina är också jätte snäll men hon säger att det är bättre att man bara gör det vilket jag inte tycker är så bra. Utan hon borde låta mig redovisa muntligt bara för henne. Jag skulle helst vilja att dom som tycker att det är jobbigt att redovisa muntligt inför klassen borde kunna få en skriftlig komplettering.



Mattias 17 år Kungsängsgymnasiet

2010-05-24 @ 17:14:25
Postat av: Mattias 17 år ksk

Hej

Jag är en elev som har

jätte svårt att tala inför en grupp. Jag tänker ständigt på när vi ska har redovisning och oroar mig för det hela tiden. Jag säger att jag var sjuk eller gjorde något annat för att slippa muntlig redovisning. Jag blir ILLRÖD i ansiktet jag skakar och det känns som man ska svimma. Jag förstår att många vill slippa muntlig redovisning och gör allt dom kan för att slippa det också. Jag tycker att om en elev frågar en lärare om man kan få tala högt endast inför denne. så borde läraren gå med på det, jag tycker att det är lärarnas jobb att få eleverna att känna sig trygga i skolan så alla slipper gå runt och ständigt tänka på när man ska ha redovisning och sen behöva tänka på det sen. Jag har en engelska lärare som heter Ulla hon är jätte snäll och lät mig redovisa en muntlig uppgift bara för henne efter jag hade berättat hur jobbigt jag tyckte det var att tala inför grupp. Min svenska lärare Stina är också jätte snäll men hon säger att det är bättre att man bara gör det vilket jag inte tycker är så bra. Utan hon borde låta mig redovisa muntligt bara för henne. Jag skulle helst vilja att dom som tycker att det är jobbigt att redovisa muntligt inför klassen borde kunna få en skriftlig komplettering.



Mattias 17 år Kungsängsgymnasiet

2010-05-24 @ 17:16:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback