Nya förhandlingar på gång

Imorgon sätter nya löneförhandlingar igång för kommunanställda. Ett nytt avtal ska skrivas under, men parterna står långt från varandra. Metta Fjelkner, LR:s ordförande, menar att kommunerna nu måste bekänna färg och visa hur de vill ha det gentemot lärarna. Och om de inte tänker ge lärarna samma löneökning som andra yrkesgrupper i samhället, ska de offentligt tala om varför.

I Stockholm avbröt ju arbetsgivaren förhandlingarna och lade sedan ensidigt ut låga löneökningar, men även i kommuner där förhandlingen gick till som vanligt fick många lärare inte mer än 2%. 

Metta Fjelkner menar också att om förhandlingarna inte går framåt kan det bli så att facken tar ut sina medlemmar i strejk eller blockerar nyanställningar. Hon fortsätter med att säga att man nu måste sätta hård press mot kommunerna för att det ska hända något.

Jag är ju inte kommunanställd längre, men kommer ändå att följa förhandlingarna. Det som jag undrar mest är om det verkligen kommer bli strejk. Och vad kommer det i så fall leda till?

Jag säger som Ernst-Hugo sa: Jag är skeptisk...

(Källa: Skolvärlden 16:2007, s. 11)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback