Betygshets...

Idag ska betygen vara inlämnade och just nu - klockan 14.38 på fredagseftermiddagen - sitter jag i ett klassrum med tre små pojkar som frenetiskt skriver på sina engelskuppgifter som skulle varit inlämnade för typ hundra år sedan - suck! Varför ska de alltid vara ute i sista sekunden?! Varför blir det alltid så här? Vad gör jag för fel???

Jag har verkligen gjort allt för att förhindra den här situationen - satt inlämningsdatumet för flera veckor sedan, mailat föräldrarna, ringt föräldrarna, skrivit i veckobreven, påmint eleverna så fort jag sett dem...

Någon som har en bra idé på hur man undviker att få in uppgifter sista dagen? Jag behöver en fungerande metod!!

(Och när jag kommer hem ska jag ta ett STORT glas vin...)

Kommentarer
Postat av: Maja

Jag tror inte det finns några metoder, förutom att vara jäkligt bestämd. Jag vet inte om du kan vägra att ge dem en sista chans!? Jag hade en kollega som vägrade, på gymnasienivån är det i för sig, dead line och sen veckan efter går bra, men sen är det stopp. Sedan hade han någon slags samlingsdatum i januari för alla sådana som hade något att lämna in eller skriva prov, uppsamling eller något sådant kallade han det. Det funkade. Rätt eller fel, det funkade. Eleverna lärde sig, och det var inte många många som väntade till uppsamlingstillfället. Hoppas vinet smakar gott! :)

Postat av: Ellie

Hade lite samma dilemma som dig idag måste jag säga. Hade dessutom elever som ville få möjlighet att mejla sina arbeten ikväll till mig.
Har själv tänkt tanken idag att ikväll blir det vin :)
Hoppas att du fick en bra kväll.

2007-12-14 @ 22:30:49
Postat av: Maria

Samma problem på min skola. Vi har dock lagt in en elevens val vecka sista veckan vilket har gjort att de elever som har haft uppgifter kvar har kunnat jobba med uppgifterna under torsdag och fredag. Har fungerat rätt så bra, kunde till och med skriva in betygen redan klockan tolv!

Har du några förslag på böcker som man kan läsa i helklass med år 6. Behöver alla tips jag kan få!!

Maria

2007-12-15 @ 00:35:46
Postat av: Maja

Ja, jag känner så väl igen det där. Jag kör stenhårt på linjen "efter deadline tar jag inte emot några arbeten längre, då är ni underkända" och det funkar, men det beror kanske delvis på en annorlunda skolkultur än i Sverige? Och nog får man vara hård som flinta ändå, annars börjar de snabbt försöka utverka dispens för det ena och det andra ...

2007-12-15 @ 08:46:05
URL: http://pussgurkan.blogspot.com
Postat av: Magistern

Nej, inget bra förslag. Ville bara säga att jag var i exakt samma situation som du, vid exakt samma tid. Trots att jag kör efter samma linje som Maja, så faller jag oftast till föga och tillåter sena inlämningar. Jag är egentligen för mjuk för den här branschen...

2007-12-15 @ 12:21:57
URL: http://adjunkt.wordpress.com
Postat av: Fröken Mia

För mig har det fungerat att sätta en deadline och sen ska uppsatsen vara inlämnad då, inte dagen efter eller om ett halvår. De uppsatser som elever mailar eller lämnar in senare lägger jag i en låda vilken jag använder i slutet av året i brist på betygsunderlag. Det fungerar jättebra, självklart med en del protester i början, men när eleverna väl har lärt sig har det visat sig att de arbetar så mycket bättre med tydliga riktlinjer och deadlines. Ingen behöver vara osäker och det blir inga konflikter, alla vet när den ska vara inne, och det kan inte ifrågasättas. Det fungerar jättebra, och även om jag känt mig som en diktator emellanåt så är jag säker på att även eleverna uppskattar det, eftersom de då tvingas lära sig planera sin tid och göra läxorna när de ska vara gjorda. Så mitt tips till dig är: nolltolerans! Lycka till!

2007-12-15 @ 17:38:39
Postat av: Fröken Nina

Jag är som Magistern här ovan.... Sätter alltid en deadline och säger att jag är stenhård, sedan mjuknar jag när eleverna kommer med sina små arbeten och stolt lämnar över dem. Då har jag inte hjärta att säga att jag inte ska kolla på dem!

Jag har dock börjat att lägga mer muntliga redovisningar i terminssluten, och det funkar bra, dem bedömer man ju direkt, och rättningshögen är inte lika stor som tidigare.

2007-12-16 @ 15:44:24
URL: http://www.ninateacher.blogspot.com
Postat av: Martin Sandberg

Tricket är att aldrig lägga en deadline som man inte kan stå för. Är man som jag, Magistern och Fröken Nina här ovan egentligen för blödiga för denna verksamhet finns det ändock vissa trick för att sova godare på nätterna. Allt kompliceras av att Skolverket (iallafall på gymnasiet) har bestämt att eleverna alltid ska ha möjlighet att visa vad de kan innan betygen sätts. Alltså: dedadline för alla dina kurser är minuten innan du måste ha matat in allt i datorn. Men det finns några tips - som fungerar på gymnaiset. På grundskolan vet jag inte om jag hade varit så ... hård, regler måste ju naturligtvis stå i samklang med hur mycket ansvar eleverna kan ta:

1. Inga omprov i anslutning till vanliga prov. Kör ett uppsamlingsheat veckan innan betygen sätts. Gör eleverna inte provet då har de valt bort två provtillfällen (och är nog inte så intresserade). För elever som faktiskt har varit sjuka och verkligen vill kör jag möjligtvis ett kort muntligt prov/förhör. Händer ytterst sällan.

2. Deadline = betygsdeadline. Eftersom skolverket bestämt att man kan lämna in allt fram tills betygen sätts och att allt som redovisas skall räknas in - måste vi ta hänsyn till allt. Suck. Men - skolverket har ingenstans bestämt att lärare måste kommentera eller sätta betyg på enskilda uppgifter. Alltså: "Vill ni ha betyg på uppgiften - lämna in FÖRE ... Är ni inte intresserade av betyg på uppgiften, lämna in EFTER ...

3. En lucka i betygskolumnen är ok, två är inte ok. Missar en elev ett prov eller struntar i att läsa en roman som bara är för trist - tja, ok då. En enskild uppgift påverkar aldrig betyget.

Lycka till, och tja, rödvin är ju inte så dumt!

http://svensklararen.blogspot.com

Detta är två punkter som gör att man slipper allt snack. Och man slipper bli irriterad på elever som inte dyker upp på omproven etc.

2007-12-17 @ 10:02:08
URL: http://svensklararen.blogspot.com
Postat av: Cecilia

Maja: På grundskolan kan man tyvärr inte ge eleverna en sista chans på samma sätt som i gymnasiet. Eleverna har rätt att lämna in sina arbeten eller visa sina kunskaper in till sista dagen. Det är det som sätter lite käppar i hjulet, annars tycker jag att din kollegas sätt verkar bra!

Ellie: Då vet du hur jag kände mig... Vinet smakade sååå bra på kvällen sen!

Maria: Det var ju en skitbra idé - eleverns val de sista dagarna före betygssättning! Den ska jag ta med mig! Tips på böcker i sexan - hmmm, jag läser Alex Dogboy av Monika Zak, Sent ute av Mats Berggren och Det osynliga barnet av Tove Jansson. Kan det vara något som passar dina elever också?

2007-12-17 @ 17:32:47
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Cecilia

Magistern: Hmm, ja jag är också för mjuk...

Fröken Mia: Det var ju också en bra idé att spara sådant som kommer in för sent och använda vid brist på betygsunderlag! Problemet blir ju bara om man inte får in något alls under terminen - då måste man ju ändå ge dem chansen in i det sista. Men det kanske bara är mina elever...

Fröken Nina: Muntligt i slutet på terminen är super - just för att rättningsbördan blir mindre, som du skriver. Jag har dock inte varit så smart den här terminen...

2007-12-17 @ 17:37:08
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Cecilia

Martin: Jag ger aldrig, aldrig betyg på enskilda uppgifter. I mitten av terminen ger jag istället alla elever ett skriftligt omdöme där jag sammanfattar terminens arbete så här långt. Det brukar räcka rätt långt. Då vet de vad de måste förbättra och de har en hel halv termin på sig. Håller också med dig om att en lucka i kolumnen är ok - två är det inte.

2007-12-17 @ 17:40:09
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Maja

Hur gör du för att ha koll på elevernas prestationer om du inte ger betyg på uppgifterna de gör? Jag skulle så gärna slippa betygsätta så mycket, men misstänker att både elever och föräldrar skulle protestera.

2007-12-19 @ 10:06:45
URL: http://pussgurkan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback