Ingen vanlig dag...

...har det varit idag. Jag har varit på jobbet, men inte haft en enda lektion. Vad har jag då förgyllt min dag med? Jo, jag har skrivit åtgärdsprogram.

Jag började ju på en ny skola i höstas och denna skola är relativt nystartad, så det finns inte så mycket dokumentation man kan gå tillbaka och titta på och inte heller några direkta rutiner för hur dokumentationen ska gå till. Jag tycker det är riktigt kul att vara med att skapa rutiner, traditioner och vara med att påverka beslut, så det här är en utmaning för mig. Det tar mycket tid och är jobbigt ibland, men mest är det kul.

I alla fall, eftersom det ska skrivas en del åtgärdsprogram för de elever jag har och detta arbete inte ryms inom min arbetstid, så fick jag en dag till detta. Jag kom till jobbet vid 08.20, svarade på lite mail, pratade med min vikarie och satte igång med arbetet runt klockan 09.00.

När klockan var halv tolv hade jag skrivit ETT åtgärdsprogram! Katastrof! Det är verkligen inte lätt det där! Jag hade specialpedagogen i närheten och jag sprang och störde henne hela tiden med frågor som: "Vad ska det stå här?", "Hur skriver man här?", "Vem ska fylla i det här?" osv. Det hela blev ju inte bättre av att mina elever, som ju såg att jag var på skolan, kom in och frågade varför jag var där och inte hade lektioner, de ville prata om uppgifter, frågade om papper de hade slarvat bort... Telefonen ringer, mail trillar in och när man inte har en tid att passa blir det lätt så att man blir stående med någon kollega och diskuterar saker man aldrig hinner annars.

Tiden rann iväg, men till slut fick jag (med specialpedagogens stora hjälp!) till det i alla fall och de övriga rullade på rätt bra. Mycket klipp och klistra dock, för det finns ju ett begränsat antal mål att arbeta mot och egentligen bara ett visst antal åtgärder man kan sätta in. Så när dagen var slut hade jag gjort klart fyra åtgärdsprogram! Helt fantastiskt! Nu känns allt så mycket bättre och det känns bra att jag börjar få rutin på det där.

En dag inte som alla andra, men en bra dag!

Kommentarer
Postat av: Martin

Hej! Tänkte att som lärare är man nog intresserad av en julblogg med saker om julen, julfilmer och julmusik. Titta gärna in på www.MerryPages.com


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback