Litet lektionstips

Alltid när man skriver noveller eller berättelser eller egentligen vilka texter som helst, så är det oftast svårast för eleverna att komma igång. De vet inte hur de ska skriva en bra början till en novell eller en bra inledning till en insändare. Man försöker förklara för dem att det måste vara spännande eller fängslande, men hur lätt är det? Hur många av oss svänger ihop en novell med en fantastisk inledning? Jag gör det i alla fall inte bara så där. Det krävs mycket vridande och vändande och ibland är det till och med enklast att vänta till allra sist med inledningen.

Vi började därför med att gå igenom hur man kan börja, med till exempel en person- eller miljöbeskrivning, in medias res, med en återblick, ett replikskifte eller en fråga eller gåta. Vi har läst börjorna på lite olika romaner och pratat om dem. Då läste bland annat Edward Finnigans upprättelse av Roslund & Hellström, Saknad av Karin Alvtegen och Den som vässar vargars tänder av Carina Rydberg. Vi tittade på hur författaren gör för att fånga läsaren, hur man gestaltar personer, hur man väver in frågor och mysterier - redan i de första inledande meningarna. Men det är en sak att veta rent teoretiskt hur man ska göra och en helt annan att göra det.

Så, det här tänkte jag att jag skulle träna med mina nior idag. Jag blev inspirerad att prova Molloys tips att använda mig av elevernas egna texter. Därför tog jag några skräcknoveller som eleverna skrivit och kopierade deras börjor. Jag tog lite olika varianter, bland annat en som började in medias res, en som började med en återblick och en annan som började med en personbeskrivning. Jag fick till slut ihop sju olika börjor som jag kopierade upp och klippte isär. På lektionen delade jag in eleverna i par. Jag talade om för dem att de skulle få läsa några börjor som deras kamrater hade skrivit (avslöjade dock inga namn) och att de skulle experimentera med dessa. Jag delade därefter ut exempel 1, som var en personbeskrivning. De fick då i uppgift att skriva om denna till en inledning som började in medias res. De fick inte ändra på personer, plats eller stämningen i ursprungstexten, men utöver det fick de fantisera. De skrev i några minuter och sedan fick alla läsa upp sina texter. Sedan fick de text två som var en återblick som de fick skriva om till in medias res, osv.

Och det blev så bra! Det visade sig att jag har en massa små duktiga författare i klasserna! De samtalade, skrev, gestaltade, skrev om, fantiserade, samtalade lite till och skrev om. De vred och vände på ord och formuleringar. När lektionen var slut hade de hittat på sju nya börjor till sina kamraters (eller sina egna) texter. Och helt plötsligt hade vi också ett helt batteri med idéer för nya noveller! 

Jag kan verkligen rekommendera att göra detta med eleverna. Det var en riktigt kreativ tankeverkstad!


Kommentarer
Postat av: Maja

Oj vad bra det där låter! Jag måste skriva upp det så att jag minns den metoden när jag börjar jobba igen. Ofta känns det svårt att komma från teori till praktik i just sådana här saker.

Hur reagerade de elever vars texter du använde? Hade du frågat dem om saken på förhand?

Postat av: ida

jag gjorde på ungefär samma sätt på min senaste vfu. jag gick igenom olika sätt att börja, ungefär de som du tog upp, och läste upp lite olika exempel ur riktiga böcker ur olika genrer. bl.a. gösta berlings saga, främlingen, isprinsessan och några andra. sedan fick eleverna själva testa de olika sätten. hela tiden med samma ämne fast ur olika perspektiv. det blev rätt lyckat. :)

2007-12-07 @ 21:47:02
Postat av: Cecilia

Maja: De elever vars texter jag använde reagerade inte alls, skulle jag vilja säga. De noterade att det var deras egen text, men sen gav de tillsammans med sin kamrat förslag på hur man kunde göra om den, väldigt sakligt och objektivt. Jag hade inte pratat med dem innan och de tog inte illa upp. Jag hade ju tagit bort namnen och ville de inte erkänna att det var deras egen text så behövde de inte säga något. Så det funkade hur bra som helst!

2007-12-09 @ 11:16:43
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Cecilia

Ida: Ja, jag tänkte testa den varienten också - att eleverna får skriva utifrån egna idéer, men med samma perspektiv. Sedan jämföra och se hur olika det kan bli - och hur bra det blir!

2007-12-09 @ 11:18:31
URL: http://latsta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback