Lärarhandledning - en nödvändig hjälp eller en onödig kostnad?

Nu när jag är ute och föreläser om Så klart! (läromedel i svenska som språkval) så blir jag förstås jätteglad när många berättar att de redan använder läromedlet och tycker att det är bra, men när jag frågar om de har köpt lärarhandledningen, så säger de flesta nej.

Jag kan förstå att många lärare tycker att lärarhandledningen är en onödig kostnad och när man har en tajt budget så blir det oftast den man drar in på. Dessutom vet jag att det finns lärarhandledningar som faktiskt inte är särskilt bra och inte tillför så mycket nytt. En tredje aspekt är att en bra lärare klarar sig utan lärarhandledning. Vi tycker inte om att bli skrivna på näsan - vi vet bäst själva hur vi vill utforma vår undervisning.

Men, när jag kom ut ny som lärare hade jag ingen hjälp eftersom det inte fanns några lärarhandledningar. Det gick ju jättebra för de som jobbat i 10 år, men för mig som var ny var det svårt att veta hur man skulle bygga upp en bra lektion. När jag äntligen fick igenom att vi skulle köpa in lärarhandledningar, så blev allt mycket lättare. Här fanns massor med bra metodiska tips, tips på hur man kunde starta lektionen eller introducera ämnet, extra frågor och kopieringsunderlag - och det viktigaste av allt - vad författarna till läromedlet hade att säga.

Jag har fortfarande idag stor användning av lärarhandledningar till olika läromedel. Jag ser inte någon som helst prestige i att undervisa utan dem - jag tycker snarare att det är lite dumt att inte göra det. Man plockar det man vill ha - resten lämnar man därhän. Jag ska faktiskt precis nu sätta mig och planera morgondagens svensklektion i litteraturhistoria med hjälp av en.

Hur ser ni andra på lärarhandledningar? Använder ni dem eller inte? Vore kul att höra från både verksamma lärare och studenter!

Kommentarer
Postat av: Lekne

Hej!
Som lärarstudent tycker jag lärarhandledningar är SUPER. Har använt mig av lärarhandledningar i både Matematik och Svenska. Jag tycker vi får för lite "metod" i utbildningen - MEN lärarhandledningen ger ju en metod för hur man skall genomföra det hela :-)
Jag kan förstå att man "inte behöver" lärarhandledning om man tycker att man kan.... men jag tycker det är super iaf :-)

Postat av: Maja

Jag ÄLSKAR lärarhandledningar. För mig som ännu är relativt ny i gamet är en lärarhandledning ungefär som en äldre och mer erfaren kollega som säger "så här har jag gjort och det har funkat rätt så bra, testa gärna och se vad du tycker". Man måste ju inte följa handledningarna slaviskt hela tiden, men de underlättar och förkortar planeringen något alldeles fantastiskt. Men tyvärr finns det en tendens bland lärare att envisas med att uppfinna hjulet på nytt, tycker jag. Om någon redan har planerat en lektion så tycker jag det är bra om jag kan gå vidare på det i stället för att göra samma planeringsarbete på nytt.

2007-02-09 @ 15:27:00
URL: http://pussgurkan.blogspot.com
Postat av: Ulrika

Som ny lärare uppskattar jag verkligen också lärarhandledningar, men jag tror att de får stå tillbaka i inköpen p.g.a. priset och genom att lärare med fler verksamma år i yrket tycker att de är ondödiga. Synd! De behövs verkligen och man känner sig ofta hjälplös som ny...

2007-02-10 @ 08:58:33
Postat av: Fredrik Jeppesen

Äldre erfarna lärare tycks inte känna att de behöver lärarhandledningar..."varför då, jag är ju redan lärare" verkar vara synen. Och det speglar skolkulturens sätt att förhålla sig till nya saker, fenomen, läromedel etc. Om jag som erfaren lärare inte omedelbart själv ser nyttan med och användningsområdet med något som kan jag inte föra in det i mitt arbetssätt....för arbetssättet kan jag väl ändå inte behöva rucka på? Jag menar nu skolkulturen och inte att lärare resonerar så här...inte alla i alla fall...

I vilka sammanhang föreläser du?

2007-02-10 @ 11:11:40
URL: http://www.jeppesens.se
Postat av: Fredrik Jeppesen

oj..stryk ett som i texten...välj själv vilket...jag skall nog läsa en svenskbok trots allt...

2007-02-10 @ 11:12:57
URL: http://www.jeppesens.se
Postat av: Prinsessmamman

Jag använder KIWI som läsinlärningsmetod i min etta och lärarhandledningen är suverän! Man behöver inte tänka själv!! En massa bra tips på frågor man kan ställa och vad man ska behandla i varje bok. Men innan har jag nog varit dålig på att använda lärarhandledningar... ska nog bättra mig i fortsättningen nu när jag funnit vinster med det!

2007-02-10 @ 15:47:15
URL: http://prinsessmamman.blogspot.com/
Postat av: Lisa

Jag har jobbat ett tag (Ma(NO) men jag använder lärarhandledningar - framför allt i NO. Ett väldigt bra hjälpmedel och idébank!

2007-02-10 @ 15:55:40
URL: http://www.flisas.blogg.se
Postat av: Sayo

Mitt arbetslag köper alltid in lärarhandledningar och vi har det till i princip allt läromedel vi använder. Vaddå prestige?! Lite fånigt isåfall. Finns det bra hjälpmedel så är det klart man använder det. Det hindrar ju inte att man gör/planerar saker själv också.

2007-02-11 @ 11:19:31
URL: http://sayo.blogg.se
Postat av: Sara

Jag använder lärarhandledningar mycket och ofta! En del följer jag till punkt och pricka och en del plockar jag "det bästa" och blandar med mina egna idéer. Mina äldre och mer erfarna kollegor använder också lärarhandledningar mycket. Har inte märkt av att det skulle vara nån prestige i att inte använda dem.

2007-02-11 @ 13:12:02
URL: http://sarasbetraktelser.blogspot.com
Postat av: nemo

För en som ska ut på första praktiken snart så tackar jag gudarna för lärarhandledningar.....

2007-02-11 @ 21:52:00
Postat av: IT-mamman

Visst kan lärarhandledningar vara bra. Problemet är att man sällan gör samma sak två gånger. Nåt som passar i en klass passar inte i en annan. Lärarhandledningen får inte göra att man slutar tänka efter vad man verkligen vill att eleverna ska lära sig. Så ibland tar jag emot ett tips, javisst!

2007-02-12 @ 15:20:27
URL: http://blog.ei.hv.se/itmamman
Postat av: ida

Jag är ganska övertygad om att jag kommer att använda lärarhandledningar när jag kommer ut som färdig lärare. Kan tänka mig att det kan fungera som ett bollplank och att man ibland följer den och ibland inte. Det är nog viktigt att sätta sin egen prägel på undervisningen, men alltid vara öppen för nya förslag.

2007-02-12 @ 17:31:05
Postat av: Yohannah Leidefors

Jag har inte varit i kontakt med alls många lärarhandledningar.

2007-12-17 @ 23:34:47
URL: http://www.platsenvintergatan.blogspot.com
Postat av: Fröken

Jag använder sällan en bok till varje elev, men just lärarhandledningar tycker jag om. Där får man ju mer bakgrund till varför och många bra tips och idéer.

2008-04-08 @ 10:45:37
URL: http://frokens.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback