Att vara flexibel

En lärare tar säkert 100 spontana beslut om dagen. Tänk dig följande scenario:

Du har planerat en lektion där en nia ska arbeta med läsning. Eleverna ska ha läst första kapitlet i en bok och har fått ett papper med frågor till. Nu ska ni diskutera inledningen, hur den är upplagd, kommentera språket etc. Du går till lektionen, nöjd och glad och känner dig väl förberedd.

När du kommer dit, visar det sig att någon har bokat ett utvecklingssamtal i ditt klassrum. Vad gör du?Utvecklingssamtal är heliga - du måste hitta en ny sal. Medan du sticker iväg till expeditionen, står dina elever kvar och trampar utanför salen och du kan lita på att de inte är särskilt lågmälda.

OK, du hittar en sal som är ledig och styr kosan dit med klassen i hasorna. På vägen hinner de peta på några sjuor, slänga lite godispapper på golvet eller sätta en snus i taket, sparka på ett skåp eller banka på en toalettdörr.

Väl framme i din nya sal sätter sig klassen ner, men eftersom bänkarna inte står som de brukar, så blir det en placering där alla som inte bör sitta bredvid varandra gör just det. Tar du diskussionen? Nej, nu måste du sätta igång med lektionen. Kepsarna ska av i alla fall och eleverna lägger dem motvilligt på bänken.

Du ber eleverna ta fram böckerna och frågorna till. Fem av dem har glömt boken hemma, fem andra har tappat bort frågepappret och ytterligare tio har inte läst inledningskapitlet. Nya planer? Tja, inte så mycket att göra - du ber eleverna dela på de böcker som finns och istället läser du kapitlet högt.

Därefter ber du dem svara på frågorna i sina skrivböcker. Du har frågorna på OH, men när du ska tända apparaten har glödlampan gått. Återigen, du ber de duktiga, ordningssamma att distribuera ut frågepappren till de som inte har och ber klassen arbeta med dem medan du springer iväg och kopierar nya.

Vid kopieringsapparaten är det kö, eftersom den andra apparaten har gått sönder för femhundraåttiofjärde gången. Du slänger en snabb blick på klockan och inser att mer än halva lektionen redan har gått. En snäll kollega ser hur stressad du är och låter dig gå före. Tack, tack, du är en ängel.

Väl tillbaka i klassrummet har det inte hänt så mycket. Några sitter och spelar kort, andra har samlats runt en mp3-spelare för att lyssna på den senaste låten med Mando Diao och kepsarna är på igen. Några få stackare försöker svara på frågorna, och tittar tacksamt på dig när du slänger dig in i klassrummet med andan i halsen.

Eleverna sätter sig och lugnar ner sig. Puh, då börjar vi. Vi har bara 20 minuter kvar, så vi får ta det lite snabbt. Kepsarna får vara på den här gången. Ni hinner med första frågan innan det knackar på dörren. Där står en kollega som ska hämta TV.n som står längst bak i klassrummet. Jaja, varsågod, kom in, ingen fara. All uppmärksamhet riktas bakåt och du måste vänta ut "det störande momentet".

Sen räcker en av killarna upp handen och säger: "Vi ska till simhallen på idrotten - kan vi få gå lite tidigare? Idrottsläraren bad oss fråga dig om det var ok." Vad ska man säga... Ja, det är klart. När killarna har drällt iväg sitter det 14 tjejer där och tittar på en med stora, bedjande ögon. "Får vi också gå? Nästan alla är klara med frågorna..."

Du tittar på klockan - tio minuter kvar av lektionen.  Du suckar och säger: "Okej då, men bara för den här gången."

Sen sitter du kvar i klassrummet och funderar lite. Vad har ni gjort den här lektionen? Vad har eleverna lärt sig idag? Vad har du lärt dig idag? Jo, att det aldrig blir som man tänkt sig. Och att en lärares mest värdefulla kompetens är flexibilitet.

Så klart! på turné

Så klart! är mitt och Heléne Nordbergs läromedel i svenska som språkval. Nu är det dags för vårens lilla sverigeturné där vi presenterar läromedlet och ger praktiska tips om hur man kan arbeta med det.

Svenska som språkval är ett ämne som glöms bort, eleverna är ofta omotiverade och det är svårt att hitta uppgifter som passar dem. I Så klart! har vi samlat våra bästa uppgifter som vi använt i våra språkvalsgrupper. Inget mer klipp och klistra, ingen mer stress och ångest inför lektionerna - här har du en lärobok med massor med uppgifter som kommer att räcka i flera år. Gå gärna in och läs mer om Så klart! på
http://www.bonnierutbildning.se/butbweb/index2.aspx?s=826, klicka på svenska i vänstra kolumnen, sedan språkval.

Du är hjärtligt välkommen på inspirationskvällar i svenska i följande städer:

Borås, Scandic Plaza, 30 januari
Skövde, Scandic Billingen, 31 januari
Kalmar, Calmar Stadshotell, 6 februari
Växjö, Elite Stadshotell, 7 februari
Malmö, Radisson SAS Hotel, 7 mars
Helsingborg, Elite Marina Plaza, 8 mars
Stockholm, Nürnberghuset, 13 mars
Norrköping, Elite Grand Hotel, 15 mars
Örebro, Elite Stora Hotellet, 20 mars
Karlstad, Elite Stadshotellet, 21 mars

Anmäl dig på Bonniers hemsida eller genom din skola!

Hoppas att vi ses!

Intressant om läsning

Vill göra er alla uppmärksamma på SvD:s artikelserie om läsning som startade igår (22/1). Dagens artikel heter Lätt att gå vilse i bokskogen och berättar om Annette Ewald, expert vid Nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling, som i mars disputerar på en avhandling där hon studerat hur lärare använder sig av skönlitteratur i svenskundervisningen.


Hon menar att man läser väldigt lite och väldigt splittrat i mellanstadiet, där hon gjort sin undersökning. Det jag har känt lite under mina år som svensklärare och som jag nu fick bekräftat var att ofta handlar det om att läsa så mycket som möjligt, så många sidor och böcker som möjligt. Ofta blir det bara en bock i kanten att man läst ännu en bok, eller på sin höjd skriver man en recension. Angående skolor som får ekonomiskt stöd för att arbeta mer med läsning säger Annette Ewald:


 – De här lässatsningarna tenderar att bli kvantitativa bokbad där eleverna läser bok efter bok och skriver recensioner. Läsandet får inte liv utan blir en mekanisk sysselsättning. Uppföljningen med recensionsskrivning blir också mekanisk. 


I avhandlingen kommer det också fram att lärarna mycket sällan har reflekterande samtal kring det lästa med eleverna, vilket leder till att man aldrig kommer på djupet i texten och att den verkliga läsförståelsen inte tränas:


 
Annette Ewald menar att om eleverna bara läser ”på ytan” och aldrig får hjälp av mer erfarna kamrater eller lärare att prata om hur de tänker när de läser, så får eleverna inte nödvändigtvis en fördjupad förståelse för det lästa.
– Om man diskuterar boken så får läraren en bättre uppfattning om hur eleverna läser och kan hjälpa dem att se nya saker i texten.
 


Jag hade också riktigt svårt med hur jag skulle arbeta med läsning med mina elever när jag kom ut från Lärarhögskolan. Jag famlade i mörkret och förlitade mig på mina kollegors boktips och uppgifter till dessa. På Lärarhögskolan fick vi mycket lite material och tips på bra böcker och hur man rent metodiskt arbetar med litteratur med barn och ungdomar. Textanalyser på Voltaire är kanske inte det första man ger sig på med en åttondeklass.


Jag erkänner också att jag har gått i recensionsfällan – ja, eleverna ska ju kunna skriva en recension också – men ärligt talat, när man läst den 54:e recensionen, ja, då blir det rätt tråkigt för mig som lärare också.
 

Det var när jag läste Böcker inom oss av Aidan Chambers som jag fick en riktig aha-upplevelse. Så här ska man arbeta med litteratur! Här finns en tydlig metodisk genomgång kring hur man bygger upp ett samtal från första början och hur man går vidare när eleverna blir säkrare i sina samtal och reflektioner. Perfekt. Andra pärlor som ger handfasta tips är Att läsa skönlitteratur med tonåringar och Reflekterande läsning och skrivning av Gunilla Molloy. Kan jag verkligen rekommendera till er svensklärare och blivande sådana!


Läs hela artikeln på:

 

http://www.svd.se/dynamiskt/idag/did_14481911.asp

     

Mardrömmar

I natt drömde jag om mina elever. Och deras föräldrar. Jag gjorde uppgifter, kopierade, rättade, hade diskussioner. Det känns som om jag har jobbat hela natten.

Gäsp...

Och förresten, angående mitt inlägg igår, så bad eleven mig om förlåtelse, mycket innerligt och skamset. Så nu känns det nog bättre för oss båda.

Trist inställning

Idag hade jag lektion med en nia i engelska. Vi håller på med en liten skrivarkurs - vi gör personbeskrivningar, läser noveller och diskuterar dess uppbyggnad, lär oss skriva sammanfattningar och så vidare.

Idag hade jag tänkt att vi skulle göra en kul uppgift - tyckte jag. Ni vet, en sån där när man får en början på en berättelse och sedan ska avsluta den.  Det var ingen lång uppgift som skulle ta en massa tid, utan de fick påbörja den när det var en halvtimme kvar på lektionen och de som inte blev klara fick göra klart den hemma till nästa lektion. En enkel uppgift helt enkelt, för att träna på att skriva lite på engelska.

Då kommer kommentaren, högt och ljudligt över hela klassrummet:

-Nej, fy fan, va tråkigt! Jag orkar inte ta upp böckerna - kan vi inte göra nåt annat istället?!

Det hör till historien att det här är var en elev som inte gjort dagens läxa och strävar efter MVG.
Jag blir så trött. Jag brukar vara snäll och inte kritisera elever inför andra elever och jag brukar heller inte ge syrliga, ironiska kommentarer - om det inte är med glimten i ögat förstås.

Jag sa:
- Du har ingenting att uttala dig om, för du har inte gjort läxan och du är bara lat.

Kanske inte så värst slagkraftigt, men jag blev så sänkt. Jag hade verkligen engagerat mig, planerat och fixat och så får man en sån kommentar som bara gör att man tappar all lust. Varför bryr jag mig? Varför koncentrerar jag mig inte på de elever som med själ och hjärta satte igång med uppgiften?

Ikväll går jag hem och hans kommentar kommer att sitta kvar där och gnaga , det vet jag.
Men imorgon ska jag prata med den här eleven - one on one - och jag ska inte skräda orden, det lovar jag.

Tack!

Tack alla ni som varit inne på min blogg och läst och kommenterat! Det är kul när det blir lite dynamik och rörelse på tankar och åsikter. Jag är ledsen att jag inte har kunnat svara på alla kommentarer, men jag ska göra mitt bästa. Jag hoppas att ni kommer tillbaka!

Nu tar vi välförtjänt helg!

Hur en lektion kan gå åt fanders...

Idag antar jag att jag har gjort som tusentals andra lärare i Sverige - diskuterat fp:s, m:s och kd:s beslut att införa skriftliga ordningsomdömen, och i Stockholm ska det ske redan från hösten 2007 (läs hela artikeln på http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=606654). Jag tog upp detta med min grupp i svenska/engelska som språkval i åttan. Där finns det en hel del ordningsproblematik, om man säger så.  Jag citerade bland annat:

                  Fokus för skolan i Stockholm ska vara kunskap. En förutsättning för att skolan ska kunna  
                  fokusera på sin huvuduppgift är att det råder lugn och ro i klassrummet. Inte minst elever med 
                 svårigheter i skolan är helt beroende av att det inte är stökigt runt omkring dem.
För dem  
                 som inte kan få hjälp och stöd hemifrån är det viktigt att klassrummet utgör en lugn och
                 stimulerande miljö.

Första kommentarerna från eleverna var: "Fy f-n, va dåligt!" och "Varför det?!" Jag försökte förklara att det faktiskt finns elever i gruppen som behöver lugn och ro för att kunna arbeta och att man måste visa dem hänsyn. "Jaha, och var ser du dom eleverna nånstans?" var nästa piffiga kommentar. Jag namngav några stycken och eleven som var vassast med sina kommentarer fanns inte med bland dem, vilket ni kanske kan räkna ut. "Äh, vilket skit..." kom det till sist.

Okej, bra början på lektionen, Cecilia. Då ska vi börja jobba nu då.

Det här var vad som hände:

Några elever satt och lyssnade på sin mp3-spelare och pillade med den. Några andra satt och gjorde gris- och pruttljud. Några enstaka försökte läsa eller skriva, men blev hela tiden avbrutna av sina hänsynsfulla klasskamrater.

Då hände något som aldrig händer. Jag svor. Jag blev skitförbannad och svor inför mina elever.

Tack för att inte ordningsbetygen är införda än, för idag hade jag inte fått godkänt.

Vattenläcka

Det var ingen kul syn som mötte oss imorse. Fullt med vatten överallt. En av våra gamla kaffeautomater hade lagt av och börjat läcka vatten under helgen. Så nu har vi varken personalkök, personalrum, bibliotek, datorsal eller toaletter. Och så här tror man det ska vara fram till juni.

Hur ska vi stå ut?

Utan personalrum kommer man ju knappt träffa sina kollegor som ingår i andra arbetslag. Ska man upprätta små separata fikarum lite varstans? Och när ska man hinna gå på toaletten? Det är klart att det finns toaletter i andra delar av skolan, men när man knappt hinner gå på den som man passerar 8-10 gånger om dagen - hur ska man då hinna ta sig till den som ligger 300 m bort? Nä, här gäller det att fixa de bestyren innan man går till jobbet och sen undvika flytande föda så långt det går. Tja, det kanske är bra att vi blir utan kaffe, när man ser det ur det perspektivet.
 
Jag säger som en kollega sa till mig idag - en fickplunta med något starkt är vad vi behöver och sen ses vi nån gång runt skolavslutningen.

Nationella prov - coming up!

Just nu har alla elever i nian panik inför de nationella proven. Jag och mina kollegor gör så gott vi kan för att lugna dem. Vi har bland annat gjort gamla nationella prov som lite övning (titta på www.skolverket.se för att se vilka prov som får användas) och det uppskattas av de flesta.

Bland annat har jag och min klass tittat på gamla uppsatser som fått olika betyg och diskuterat kring dem vilka styrkor och svagheter som finns i dem. Jag visar förstås alltid texterna utan betyg och omdöme först, eleverna läser och säger vad de tycker.

Det som alltid slår mig - år efter år - är att eleverna till 90% prickar rätt betyg och de nästan citerar omdömet som står under texten.  De kan till och med tala om om det är ett svagt eller starkt betyg. De gånger de inte prickar rätt betyg är de alltid för hårda i sin bedömning och ger texten ett lägre betyg än den fått.

Detta brukar oftast lugna eleverna. De ser hur exempelvis en G-uppsats ser ut och förstår varför den har fått det betyget. Oftast har de problem med att förstå varför deras egen text har fått det betyg den fått, men det är lättare att titta på någon annans uppsats med mer objektiva ögon och förstå textens starka respektive svaga sidor.

Finns det någon annan som har förslag på hur eller vad man kan göra för att träna och förbereda sig inför de nationella proven på bästa sätt?

Tacksam för tips!

Dålig luft i skolan

Läste en mycket intressant artikel idag i Svenskan angående luften i skolan och hur den påverkar skolbarnen och personal som arbetar där. Jag arbetar på en 40-talsskola där luft och ventilation är under all kritik. Luft som ska ut kommer istället in, matoset ligger som en dimma i korridorerna ibland för att luftintaget ligger för nära köksfläktarna etc. Vi påpekar detta ständigt för fastighetsförvaltaren, men inte mycket händer. Visst man kan öppna fönster och vädra, men vi får bara vädra korta stunder, eftersom det annars medför för stora uppvärmningskostnader.

Om detta hade varit en "normal" arbetsplats, så hade det inte fått vara så här särskilt länge. Men i och med att det är barn vi pratar om, så får det fortgå. I artiklen står det att man kan i framtiden bygga skolor bättre så att man slipper sådana här problem. Vad gör man med en skola som vår, då? Finns det fler som har samma problem som på vår skola? Hör av er och berätta.

Läs hela artikeln på:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14380705.asp