Intressant om läsning

Vill göra er alla uppmärksamma på SvD:s artikelserie om läsning som startade igår (22/1). Dagens artikel heter Lätt att gå vilse i bokskogen och berättar om Annette Ewald, expert vid Nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling, som i mars disputerar på en avhandling där hon studerat hur lärare använder sig av skönlitteratur i svenskundervisningen.


Hon menar att man läser väldigt lite och väldigt splittrat i mellanstadiet, där hon gjort sin undersökning. Det jag har känt lite under mina år som svensklärare och som jag nu fick bekräftat var att ofta handlar det om att läsa så mycket som möjligt, så många sidor och böcker som möjligt. Ofta blir det bara en bock i kanten att man läst ännu en bok, eller på sin höjd skriver man en recension. Angående skolor som får ekonomiskt stöd för att arbeta mer med läsning säger Annette Ewald:


 – De här lässatsningarna tenderar att bli kvantitativa bokbad där eleverna läser bok efter bok och skriver recensioner. Läsandet får inte liv utan blir en mekanisk sysselsättning. Uppföljningen med recensionsskrivning blir också mekanisk. 


I avhandlingen kommer det också fram att lärarna mycket sällan har reflekterande samtal kring det lästa med eleverna, vilket leder till att man aldrig kommer på djupet i texten och att den verkliga läsförståelsen inte tränas:


 
Annette Ewald menar att om eleverna bara läser ”på ytan” och aldrig får hjälp av mer erfarna kamrater eller lärare att prata om hur de tänker när de läser, så får eleverna inte nödvändigtvis en fördjupad förståelse för det lästa.
– Om man diskuterar boken så får läraren en bättre uppfattning om hur eleverna läser och kan hjälpa dem att se nya saker i texten.
 


Jag hade också riktigt svårt med hur jag skulle arbeta med läsning med mina elever när jag kom ut från Lärarhögskolan. Jag famlade i mörkret och förlitade mig på mina kollegors boktips och uppgifter till dessa. På Lärarhögskolan fick vi mycket lite material och tips på bra böcker och hur man rent metodiskt arbetar med litteratur med barn och ungdomar. Textanalyser på Voltaire är kanske inte det första man ger sig på med en åttondeklass.


Jag erkänner också att jag har gått i recensionsfällan – ja, eleverna ska ju kunna skriva en recension också – men ärligt talat, när man läst den 54:e recensionen, ja, då blir det rätt tråkigt för mig som lärare också.
 

Det var när jag läste Böcker inom oss av Aidan Chambers som jag fick en riktig aha-upplevelse. Så här ska man arbeta med litteratur! Här finns en tydlig metodisk genomgång kring hur man bygger upp ett samtal från första början och hur man går vidare när eleverna blir säkrare i sina samtal och reflektioner. Perfekt. Andra pärlor som ger handfasta tips är Att läsa skönlitteratur med tonåringar och Reflekterande läsning och skrivning av Gunilla Molloy. Kan jag verkligen rekommendera till er svensklärare och blivande sådana!


Läs hela artikeln på:

 

http://www.svd.se/dynamiskt/idag/did_14481911.asp

     

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!

Vill bara tacka för en väldigt intressant blogg. Jag hade faktiskt hittat hit strax innan jag läste om dig i Lärarnas tidning och fastnade direkt för det du skrev. Jag jobbar också med svenska, engelska och sppråkval sv/eng i år nio i år, så jag känner verkligen igen mig i mycket av det du skriver.
Håller med om de böcker du tipsar om. De är riktiga pärlor! Jag ska jobba med "En komikers uppväxt" med mina nior nu i vår. Det ska bli spännande!

Postat av: Cecilia

Tack för ditt inlägg! Bra bok - den funkar bra i nian. Jonas Gardell är min absoluta favorit. Lycka till!

2007-01-23 @ 21:12:15
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: ida

Jag har haft turen att de böckerna som du tar upp funnits med som kurslitteratur på mina svenskkurser. De är bra! Jag tycker om när kurslitteraturen ger praktiska tips och inte bara redovisar olika teorier. Pluggade du i Gbg?

2007-01-23 @ 21:28:59
Postat av: Cecilia

Ida: Ja, jag pluggade i Göteborg, men bytte efter halva tiden till Växjö universitet. Gick på Pedagogen ute i Mölndal och på Humanisten inne i stan. Minns att jag gillade GU mycket, lärarna var oerhört kompetenta och engagerade. Tur att du får läsa så bra litteratur!

2007-01-23 @ 21:35:14
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Linda

Jättebra blogg du har! Vi läser den från jobbet varje dag. :-) *kram* //Linda

2007-01-24 @ 08:49:54
URL: http://kollegorna.blogg.se
Postat av: Lekne

Hej!
Blev lite nyfiken på boktipset.
"Det var när jag läste Böcker inom oss av Aidan Chambers som jag fick en riktig aha-upplevelse."

Eftersom jag inte läst boken, undrar jag om den passar till mellanstadieelever elelr om den precis som de andra böckerna du tar upp går mest mot högstadiet.

Som lärarstudent söker man ju hela tiden redskapen och metoder för undervisning - jag är så trött på hur det fungerar i teorin. Jag vill ha praktiska redskap likt Molloy och Dysthe.

Förresten, trevlig bakgrund du har till din blogg!
Your blogg - I like!

2007-01-24 @ 10:07:49
URL: http://lekne.se
Postat av: Cecilia

Lekne: Chambers bok passar bra till yngre barn också. Han har med exempel och praktiska tips på hur man börjar med de första samtalen och sedan fortsätter uppåt. Hans skönlitterära böcker passar också för mellanstadiet, tycker jag, så kolla upp dem också! Lycka till!

2007-01-24 @ 12:33:58
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Anita Höglund

Jag läste också artikelserien i SvD och fastnade framförallt för artikeln om Annette Ewalds forskning. Ser fram emot att läsa hennes avhandling.
Som barnbibliotekarie och skolbibliotekssamordnare blir jag mörkrädd när jag läser om att många läsprojekt i skolan bara handlar om kvantitet istället för kvalitet. Avsaknade av reflekterande samtal kring det lästa är verkligen en katastrof. I hennes forskning framkommer det också att pedagogerna allt för sällan läser barn- och ungdomslitteratur och bristen på fortbildning läsning och litteratur. Jobbar man med barn och ungdomar och är man själv småbarnsmamma eller tonårsmamma så tycker jag att det är självklart att man dels läser för de egna barnen men också läser barn- och ungdomsböcker för att veta hur barn och ungdomar har det idag. Samhället förändras så snabbt och ungdomars sociala liv ser helt annorlunda ut idag med Internet, chatt, mobiltelefoner osv. Likväl som jag delar filmupplevelser med min tonårsson, t ex Stormbreaker eller Da Vinci -koden så delar jag gärna läsupplevelser med mina barn vare sig det handlar om hästböcker eller fantasy. När jag såg Sandor slash Ida på bio så såg jag den med mina barnbibliotekariekollegor och nu ser vi fram emot att se Linas kvällsbok - men först ska jag läsa boken.
Jag kan inte heller annat än rekommendera Aidan Chambers bok om boksamtal och Gunilla Molloys böcker. Nu senast har jag köpt "Mellan raderna : strategier för en tolkande läsundervisning" av Britta Stensson. Men den kom just från Adlibris så jag har inte hunnit läsa den ännu.
Några relativt enkla sätt att få fart på fortbildningen när det gäller läsnig och barn- och ungdomslitteratur är att satsa på skolbibliotek som är öppna hela skoldagen och bemannade av kvalificerade bibliotekarier, att i skolbiblioteket och i samverkan med skolans bibliotekarie ha läsecirklar för pedagogerna, samarbeta med kommunens barnbibliotekarier.

2007-02-13 @ 22:58:15
Postat av: Anne-Marie

Hej - vill bara komma in och hälsa på i din blogg.
Bygger upp en egen. Läsningen och inläggen här är mycket givande och intressanta. Allt gott. Anne-Marie

2007-03-01 @ 14:47:43
URL: http://annemariekorling.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback