Kreta vs Mallis

Som ni kanske vet så har jag lyckats med att göra två semesterresor på mindre än två veckor. Först åkte jag till Mallis med jobbet sön-tors. Arbetslaget använde sina studentpengar (tack Kandidaten!) och fick fyra underbara dagar på ett avlägset all-inclusive-hotell i Alcudia på norra Mallorca. Vattnet var turkosblått, det var rent och snyggt, maten var underbar och personalen på hotellet var hur gulliga som helst. En toppenresa helt enkelt.

Sen var det dags för en lite mer privat semesterresa med sambon. Jag har länge velat åka till Grekland, mest för matens skull (ja, det brukar vara så - jag åker mest till olika ställen i världen för matens skull...), men självklart också för att få njuta av sol och bad. Vi hittade en resa till Kreta och vid bokningen fick jag uppfattningen att orten vi skulle bo i var en lite mindre ort, lite off från den värsta turismen. Men ack så fel jag hade. Vi hamnade i värsta turistfällan. Och jag blev så besviken. Servitörerna pratade svenska, de hade menyer på svenska, maten var alltid övergrillad eller överkokt, havet var skitigt med plastpåsar och annat skräp som guppade runt på vågorna, priserna var sjukt höga. Okej, hade vi velat undvika turismen helt och hållet så kanske vi inte borde ha åkt till Kreta - det är jag medveten om. Men jag visste faktiskt inte att Kreta var så exploaterat och förstört av turismen. För det skulle jag vilja kalla det.

Jag har semestrat i Spanien och Italien förut - två grannländer som har ungefär samma förutsättningar som Grekland. Jag upplever dock att standarden är högre i både Spanien och Italien och att dessa länder är bättre på att hantera turismen. Jag menar, Mallis har ju varit ett turistmål i tiotals år och ändå håller det en fantastiskt hög standard. När vi åkte hem i fredags sa vi "Aldrig mera Grekland." vilket är lite synd. Finns det någon som har bättre upplevelser än vi från Grekland? Vart ska man åka om man vill ha rent badvatten och god grekisk mat serverad av servitörer som inte talar svenska?

I alla fall - så här glad kan man se ut när man får en riktigt god grekisk sallad. : )

image21

Kommentarer
Postat av: Elin Westerberg

Jag har varit i Grekland typ åtta gånger. Fem gångerna på Kreta och i närheten av Chania. Första gången vi var där så var det jättemysigt. Men för varje år har det blivit mer och mer "turistigt". Första gången vi var i Grekland var vi på Kefalonia. Vårt hotell låg mitt ute i ödemarken och stranden var fantastisk. Vi fick härlig personlig kontakt med typ alla (det har vi iofs fått senare, men inte med lika många). Vi gjorde en rundtur kring ön och besökte en by som heter Fiskardo, vita hus med blåa dörrar och fönsterluckor. DIT vill jag igen. Jag har läst att typ Apollo numer anordnar resor direkt dit, så det kanske kan vara något. Fast å andra sidan, det kanske har blivit väldigt turistigt. Men jag har nästan bara bra upplevelser av Grekland!

Postat av: Kandidaten

Oh my... efter att ha bott på Kreta ett halvår kan jag bara säga - det FINNS guldkorn, men mycket sucks... Jag är så glad att jag är hemma i sommar! Viva Estocolma! (eller vad det nu heter, förlåt Micke...)

2007-07-04 @ 07:37:36
Postat av: Louise

Jag var på Kreta '95, och då var jag i Agios Nikolaos. Ett mycket trevligt ställe, relativt stort. Mitt i stan finns en insjö, görfin. Rekommenderar staden för din nästa resa.
I somras var jag i Parga som ligger på Greklands västkust. Där hade min pojkvän och jag en oerhört trevlig semester.
//L

2007-09-03 @ 15:06:32
URL: http://louiseflockhart.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback