Många bra böcker som blir film

På DN:s hemsida  kan man läsa om planerna för att filmatisera ett flertal riktigt bra svenska böcker. Jag ser väldigt mycket fram emot att se Jonas Hassen Khemiris bok Ett öga rött  som film den 7 september och i januari nästa år kommer en annan favorit ut på biograferna: Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist.

Dessutom läste jag på Aftonbladets hemsida att Stieg Larssons Millennium-triologi ska bli film med eventuellt Mikael Persbrandt som Mikael Blomkvist. Mums, säger jag bara - bara det en anledning att se filmen! 

Avslutade för övrigt den första boken i serien i natt, alltså Män som hatar kvinnor. Helt OK, tyckte jag, men faktiskt inte bland det bästa jag läst i deckarväg. Ska i alla fall läsa de resterande två delarna, eftersom alla pratar så mycket om dem.

Så nu är jag inne i ett stort dilemma - vad läsa nu??? Ska jag ta Harry Potter and the Order of the Phoenix eller Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda?

Kommentarer
Postat av: Maja

Mikael P. är ju mums! :) Jag har helt tappat läsningen av Harry Potter. Måste kolla upp vilken är den sista jag läste. Fenixorden har jag på italienska. Kommer vara kul att läsa det! Och filmerna sen...kommer inte ihåg vilken var den senaste jag såg... :) Millenium-trilogin ämnar jag också läsa. Just nu läser jag Magistern av Frank McCourt. Har precis börjar så jag kan inte uttala mig om den än.

Postat av: Daniel

Härligt att man satsar på adaptioner i svensk film. För det där jag tror det intressanta historierna finns. Själv ser jag fram emot att se John Ajvide Lindqvists böcker bli filmatiserade. Både Låt den rätte komma in och Hantering av odöda ska filmas av Thomas Alfredsson.

2007-07-09 @ 19:52:03
URL: http://dannestone.blogg.se
Postat av: Kandidaten

Tihi, plockade just fram Gavaldas "Tillsammans..." som jag sträckläste på ett flyg förra sommaren och inser att jag har 100 sidor kvar...! Den är ju hypad igen, så det är väl bara att läsa klart den. Läser också Saramagos "Blindheten" - fantastisk! Ingen lätt sommarlitteratur, men bra.

2007-07-10 @ 08:56:27
Postat av: alex

Tillsammans är man mindre ensam har jag precis börjat läsa. det är en bra start. pussel.

2007-07-10 @ 13:50:55
URL: http://brandfarligt.blogspot.com
Postat av: Maja

O, nu blir jag nervös. Både Ett öga rött och Låt den rätte komma in är så speciella -- måtte de bli bra filmer! Men definitivt något att se fram emot.

2007-07-10 @ 22:27:26
URL: http://pussgurkan.blogspot.com
Postat av: Nina

Åh, Gavaldas bok är ju riktigt bra!
Tycker också att Persbrandt är mums, men han är ju liksom Gunvald för mig... Det blir nog bra. Spännande med Ett öga rött också, det visste jag inte.

2007-07-11 @ 14:06:57
URL: http://www.ninateacher.blogspot.com
Postat av: Anonym

guldkompassen av philip pullman blir också film, med nicole kidman i huvudrollen

2007-07-25 @ 16:08:24
Postat av: Forever young

Se filmen Tillsammans är man mindre ensam. jag såg den i våras på en förhandsvisning och gillade den mycket. Se mer info på min blogg och också info om filmen Im Juli som ni också bör se.

2007-09-26 @ 18:24:10
URL: http://www.metrobloggen.se/lycklig

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback