Susanne Bier x 2

Tittade klart på Efter bröllopet av Susanne Bier i morse - en film som jag länge velat se, men det har liksom inte blivit av. Nu hade jag äntligen tid och var på rätt humör för en - vad jag visste - ganska tung film.

Efter bröllopet handlar om Jacob (Mads Mikkelsen) som har vigt sitt liv åt att driva ett barnhem för gatubarn i Indien. Tyvärr är barnhemmet nedläggninghotat och det behövs pengar - snabbt. Jacob blir mycket motvilligt tvungen att flyga till Danmark för att träffa företagsledaren och miljardären Jörgen (Rolf Lassgård) som erbjuder honom en stor summa pengar till hans projekt.

Men det finns hållhakar. Trots att alla papper är så gott som klara insisterar Jörgen på att Jacob måste komma till Jörgens dotters bröllop. Jacob är i desperat behov av pengar så han blir tvungen att gå med på Jörgens krav. Men det innebär också att han måste stanna kvar i Danmark lite längre än planerat, något som han verkar starkt obekväm med. 
 
Väl på bröllopet får Jacob en överraskning som förändrar hans liv radikalt. Han ställs öga mot öga med sitt förflutna och blir indragen i en familjekonflikt som kantas av hemligheter, dolda sanningar och livskriser.

Som sagt, filmen är ett tungt familje- och relationsdrama och man måste vara i rätt sinnesstämning för att uppskatta den. Den är mörk, sorglig och gripande, men som kontrast är skådespeleriet lysande. Samspelet karaktärerna emellan är ärligt och rakt och spetsas av en trovärdig och vass dialog. Jag gillade miljöerna och hur kameran används för att förstärka ord, känslor och stämningar. Kommer ni ihåg Festen från 1998? Efter bröllopet påminner om den, men här är familjehemligheterna kanske inte lika mörka. Jag undrar hela tiden: varför vill Jörgen så desperat hålla kvar Jacob i Danmark? Jacob har till en början ingen aning om vem Jörgen är, men kan det vara så att Jörgen har handplockat Jacob? Vet han något som inte vi vet? Svaren nystas sakta med säkert upp under filmens gång och håller mig fängslad till tusen.

Jag tycker att man ska se Efter bröllopet, men var beredd med näsduken!

Såg att SVT2 visar Biers film Älskar dig för evigt ikväll klockan 21.15. Vet dock inte om det kanske blir för mycket relationsdrama på en dag, så jag får se om humöret återigen infinner sig.
 
image39

(Bild:
www.moviezine.se)

Kommentarer
Postat av: anne-marie körling

Den ska jag se... det är ju biotittarväder...filmhemmaväder...allt gott Cecilia. Allt gott Anne-Marie

Postat av: Fröken Nina

Jag såg "Efter bröllopet" på bio och kände att jag inte riktigt kunde hulka så mycket som jag hade behövt så jag ska se den igen. Hemma. I soffan. Med näsdukar...

2007-07-29 @ 12:38:35
URL: http://www.ninateacher.blogspot.com
Postat av: Cecilia

Anne-Marie: Tala gärna om vad du tyckte när du sett den!
Nina: Ja, herregud va jag tjöt. Det var skönt att vara hemma och inte behöva bry sig om att andra människor ser en och tycker att man är ett vrak...

2007-07-29 @ 13:10:16
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Fröken Nina

Ha ha ha, ja man är nog inte så vacker efter att ha tjutit till den filmen... Ska tänka på att ta på mig vattenfast mascara :D

2007-07-30 @ 17:47:39
URL: http://www.ninateacher.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback