Avsked

Idag hade niorna sin avslutning. Mina två nior som jag haft i svenska och engelska sedan i sexan slutade alltså grundskolan. Det var ett gråtkalas som hette duga. Men även om många var ledsna för att de skulle lämna sina bästa vänner och lämna sin skola, så tror jag ändå att tårarna var av blandat slag - lite sorg och lite lycka.

Det var så underbart att se dem idag, finklädda och trots alla tårar lyckliga. Jag fick en liten tripp down Memory Lane och mindes dem som de var i sexan: små, osäkra, otåliga, men så söta. Idag är de så världsvana, självsäkra, intelligenta och vackra. Nästan som vuxna, fast bara nästan.

Jag lärde mig en sak idag. Under de här fyra åren tillsammans med de här två klasserna har jag oftast varit  glad och snäll, tänjt på regler och överenskommelser, hjälpt och stöttat. Samtidigt har jag varit hård och sträng, visat tydliga gränser och haft höga krav. Många elever har nog tyckt illa om mig lite då och då, det betvivlar jag inte.

Men idag, när de slänger sig runt halsen, viskar att man är världens bästa, snyftar och kramar lite hårdare, önskar en all lycka i världen - då, då känner jag att jag borde ha visat mer hänsyn, borde ha pratat mer med dem, borde tagit mer fasta på deras intressen och förmågor, borde skrattat mer tillsammans, borde bjudit mer på mig själv.

Nu har jag världens bästa chans att göra om allting med mina nya klasser. Jag ska minnas den här stunden idag när jag träffar mina nya elever i augusti. Jag ska se framför mig mina gamla elevers tårfyllda ögon, men också deras skratt och deras ord och försöka bli bättre på att fokusera på det som är viktigt - att finnas där för dem, att lyssna på dem, att skratta med dem.

Lycka till alla mina nior! Vi ses nog på väg till tunnelbanan någon dag!

Kommentarer
Postat av: Nina

Åh, jag blir alldeles tårögd när jag läser detta. Vet precis hur du känner.
Jag vill inte tänka på att jag bara ska ha mina gullungar i ett år till innan det är dags att släppa taget om dem...

Postat av: Nemo

Det är alltid bittersweet med avslut. Känner igen känslan om att man borde visat mer hänsyn och stöttat med mera. Men frågan är om dom hade varit vart man velat idag om man gjort det??

2007-06-14 @ 22:10:13
Postat av: Sofia

Ja, hoppas att vi ses någon gång på tunnelbanan eller något, för jag såg dig inte och hann aldrig säga hejdå.
Men hursomhelst vill jag säga att du har varit en så bra lärare dessa år! Tack!

2007-06-17 @ 00:24:23
Postat av: Emma

Jag blir verkligen tårögd när jag läser det här. Du är en av dom bästa lärarna jag har haft. Lycka till :)

2007-06-18 @ 18:15:08
URL: http://rylander.blogg.se
Postat av: Ken X-9f

"Många elever har nog tyckt illa om mig lite då och då, det betvivlar jag inte. " Hahaha vågar inte kommentera detta ;) Men du är allt intelligent du.

Det går inte att neka att du lärt oss oändligt mycket, tänka sig vad allt blev skönt i gymnasiet :P Du borde nästan sparat in lite kunskap.

Aja, en sak kan vara nämnvärt, du blir bara bättre genom åren. Lyllos dina sexor som du har nu ^^

2007-10-17 @ 19:23:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback