Vilken lycka med duktiga lärarstudenter!

Jag har nu fått den fantastiska möjligheten att få ha en lärarstudent hos mig i 10 veckor och det allra bästa med det är att hon är så himla duktig. De senaste projekten jag har gjort med mina klasser har hon varit mitt absolut bästa bollplank. Det är mycket lärorikt för mig att diskutera med henne om varför jag gör som jag gör - jag måste motivera mina val och min metodik både för mig själv och för henne - och det är en riktig rysare. Jag låter henne titta på mina uppgifter med nya, fräscha ögon och hon talar om vad hon tycker. Ibland får jag tänka om eller tänka nytt och ibland förstår jag varför jag gjort som jag gjort och håller fast vid det. Det är också intressant att ta del av den litteratur de läser nu på Lärarhögskolan, kanske till och med läsa något av det och diskutera med varandra.

Men det är som mest spännande att få vara med i klassrummet och titta på hennes lektioner för man lär sig så mycket om sig själv och hur man själv beter sig i klassrummet och det blir så tydligt vad som funkar och vad som inte funkar. Jag har gjort följande iakttagelser:

* Man ska inte skriva med röd penna på tavlan - det syns riktigt dåligt när man sitter längst bak.
* Det finns alltid vita fläckar i klassrummet dit man sällan når ut med sitt budskap och där det alltid är oroligt, så att röra sig runt i klassrummet vid genomgångar och dylikt är guld värt. 
* En del elever tar väldigt mycket uppmärksamhet från läraren och det är kanske något man inte alltid själv är medveten om.
* Det är superviktigt att alltid skriva upp instruktioner och sidhänvisningar på tavlan, för att de elever som inte bara kan ta auditiva instruktioner vet exakt vad de ska göra, plus att man slipper jobbiga frågor som "Vilken sida var det?" eller "Jag är klar, vad ska jag göra nu?"

Ja, jag kan bara säga till alla er lärare som inte tagit en student på länge - gör det! Bättre kompetensutveckling går inte att få. Och till er alla duktiga lärarstudenter därute: kämpa på! Ni gör ett superbra jobb!


Kommentarer
Postat av: Elin Westerberg

Hej!

Vill bara säga att det är väldigt roligt att höra att man är uppskattad som lärarstudent. Ibland känns det mest som om man är i vägen. Min förra handledare var tvärtemot dig, hon visste precis allt och läxade upp mig stup i kvarten. Hoppas jag får någon som dig under nästa VFU!

Vänliga hälsn.

Elin, lärarstudent vid högskolan i Kalmar.

Postat av: Fredrik Jeppesen

Right ! Right ! Right ! Alltså att lärarstudenter har en galet viktig roll, många gånger minst lika viktig som erfarna. Trots att en del tycks tro den raka motsatsen. Grattis till en bra lärarkandidat....

:-)

2007-03-25 @ 12:04:48
URL: http://www.jeppesens.se
Postat av: Fredrik Jeppesen

Och förresten GRATTIS ELIN !!!!!!!!!!!!!

2007-03-25 @ 12:05:20
URL: http://www.jeppesens.se
Postat av: Lekne

Skitbra! Är ju själv lärarstudent.... men det viktigaste är att det blir give and take från båda! Har man en handledare som är bra - så är det lättare för studenten att våga ge. Och precis som det finns mindre bra handledare så finns det mindre bra studenter.

Men när man ser det ur dina ögon - som du skriver här - då blir man ju jätteglad!
Ha en fin vecka!

2007-03-28 @ 08:57:19
URL: http://lekne.se
Postat av: Terese Cedervret

Hej!

Jag jobbar med programmet Skolfront på Utbildningsradion och vi är intresserade av att komma i kontakt med lärare som bloggar!

Hör jättegärna av dig till oss!
Terese Cedervret
08-6429952
073-6910769

Postat av: Jess

Mina elever säger till mig att jag inte heller ska använda gröna pennor, de är också svåra ut en viss vinkel eftersom de är så ljusa.

2007-04-03 @ 16:55:11
Postat av: Sara

Kul att höra om din duktiga lärarstuderande! Visst är det härligt med ett helt nya infallsvinkar och idéer?
Det där med röda pennor fick jag lära mig på Lärarhögskolan, försöker att inte använda dem men i brist på annat blir det rött ändå ibland ;)

2007-04-10 @ 00:16:38
URL: http://sarasbetraktelser.blogspot.com
Postat av: Anne-Marie

Hej, och javisst!
Lärarstudenter är verkligen viktiga. Och om de inte får det bra - hur ska de få syn på yrket. Jag tycker att man har ansvar som mottagande lärare att visa, ingå i dialog med, och se till att den som studerar till lärare är en spännande person som faktiskt också tillför nytt, ser med nya och andra ögon, och har all rätt att vara - alltså ta plats då det gäller sin praktik. Lycka till alla kanditater - ni har ett mycket spännande jobb framför er. Anne-Marie

2007-04-15 @ 11:55:52
Postat av: Yohannah Leidefors

Ja man kämpar på som lärarstudent.

2007-12-18 @ 14:44:24
URL: http://www.platsenvintergatan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback