Lite att fundera på...

Så här i slutet på maj så funderar jag alltid på en massa saker. Vad jag har gjort under året och vad mina elever förhoppningsvis har lärt sig. Saker jag sagt och gjort som jag är riktigt nöjd med och annat som jag inte är är lika stolt över. Jag funderar över vad mina elever tycker om min undervisning och om mig. Alltid lika roligt att läsa alla utvärderingar och elevers tankar. Jag funderar ofta över framtiden. Och framtiden är kanske det som jag är mest nyfiken på och spänd inför just nu.

Jag har alltså tackat ja till ett nytt jobb, vilket alltid är spännande men också ångestframkallande. Många på min arbetsplats har kommit fram till mig och gratulerat mig till det nya jobbet men också sagt att de tycker att det är tråkigt att jag ska sluta. Jag känner lite likadant. Jag vill helst inte lämna mina fantastiska kollegor och elever, men ibland måste man bara vidare. Och så känner jag just nu. Jag vill lära mig mer. Jag vill utvecklas i mitt sätt att tänka. Jag vill ha nya utmaningar. Samtidigt som jag lämnar mina bästa vänner och mina elever som jag är så fäst vid. Ja, det är verkligen kluvet.

Jag funderar också på hur det ser ut för lärarna just nu med
avbrutna löneförhandlingar och annat skräp. Varför finns media och speciellt då TV inte vid vår sida? Varför är det bara byggarbetare och flygvärdinnor som får utrymme i TV när det gäller kassa avtal och dåliga löner? Är det någon som ens är intresserad av våra dåliga avtal och löner? Varför vänder sig media till skolan bara när det gäller att kritisera lärarkåren? Ja, det funderar jag också på.

Sen funderar jag på mitt år av bloggande. Det har varit superkul och utvecklande för mitt sätt att tänka. Det har varit givande att läsa allas kommentarer och stämningen på bloggen har varit levande och dynamamisk. Det tackar jag alla läsare för. Jag funderar på hur jag ska göra i framtiden. Kanske blir det något annorlunda till hösten, vi får väl se... Funderar på om jag ska blogga över sommaren - finns det några läsare då? Då kanske jag ska läsa massor med böcker och titta på film hela nätterna och ge bok- och filmtips på bloggen istället. Eller kanske till och med hinna med att läsa lite pedagogisk litteratur.

Jag funderar inte så mycket på betygen. De är i princip satta (så alla ni elever som läser min blogg - nu vet ni det! : )).

Nej, nu är det färdigfunderat för idag.

Kommentarer
Postat av: aba

så bra! då ska vi inte fråga : )

2007-05-31 @ 09:58:50
Postat av: aba

komemr sakna dig cissi. hoppas du får det bra på nya jobbet:)

2007-05-31 @ 10:05:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback