Jag är så smart!

Haha, idag kom jag på världens bästa grej - tror jag i alla fall. Lyssna på detta:

Mina sexor som jag har i svenska har en liten blå skrivbok som de skriver sina texter och uppgifter i. En sån där skrivbok tar slut på ungefär en termin. Jag har alltid ständigt dåligt samvete för att jag aldrig hinner titta i deras skrivböcker - ordentligt - det är bara snabba ögonkast under lektionstid och lite stjärnor och Bra jobbat! och sånt där helt meningslöst lite här och där. Jag har ofta ambitionen att jag SKA skriva bättre omdömen och därför samlar jag in böckerna ungefär varannan vecka. Problemet är att när jag ska träffa dem nästa gång så har jag i alla fall inte hunnit skriva i deras skrivböcker. Suck.

Men, här kommer min nya idé: de ska få en skrivbok till. Så, när jag samlar in deras skrivböcker efter ett stort arbete, så kan de fortsätta med nästa arbete i nästa skrivbok! Jag ser ju förstås också nackdelarna med detta, till exempel att man inte vet i vilken skrivbok man skrev vad, att det är lättare att en av skrivböckerna försvinner etc. Jag tänker inte byta skrivbok under pågående arbete förstås utan bara efter ett större arbetsområde, vilket kanske blir var femte, var sjätte vecka.

Det borde väl funka, eller? Har ni samma problem som jag? Och hur löser ni det i så fall?

Kommentarer
Postat av: Maja

Jag känner så väl igen problemet! Jag älskar att skriva ingående kommentarer och verkligen försöka ge meningsfull feedback och användbar kritik, men alla som försökt sig på det vet ju hur otroligt mycket tid det slukar. Och just precis det där att man säger "ta fram häftena" och så inser man att shit, de ligger ju hemma på mitt skrivbord och skulle kommenteras ... Så jag väntar med intresse på att höra hur ditt system funkar. Finns det en risk för att det skapar ännu mer arbete för dig i form av ännu mer kommentarer som du tycker att du borde hinna skriva in?

(Jag har för övrigt hela tre olika häften för mina elever, och de vet aldrig var de skrivit upp någonting. Men det visste de inte då när vi hade bara ett, heller :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback