Lektionstips på engelska

Jag har en niondeklass som är ganska duktig på engelska - alla klarar målen bra och ligger inte alltför långt ifrån varandra kunskapsmässigt. För några veckor sedan fick jag en idé som faktiskt har funkat riktigt bra.

Jag valde ut en skönlitterär bok på engelska som heter Looking for JJ. Den handlar om en mördad flicka och en annan försvunnen flicka och den är spännande och lagom utmanande språkligt. Jag delade upp bokens kapitel på eleverna i klassen, så några får läsa två kapitel och andra får läsa ett. Sedan gjorde jag en lista över vårens engelsklektioner och eleven som fått sig tilldelat de första kapitlen hamnade överst på listan och eleven som skulle läsa de två följande blev nummer två på listan osv. Därefter skrev jag ihop några enkla uppgifter:

1. Sammanfatta dina kapitel och berätta för dina klasskamrater.

2. Plocka ut tio ord som du tycker att klassen ska arbeta med och lära sig.

3. Försök komma på en fråga kring det du läst som du skulle vilja diskutera med klassen.

Jag lade listan på elever och veckor i en plastficka tillsammans med boken, berättade för eleverna om hur denna bokstafett skulle gå till och lämnade sedan över plastfickan till eleven först på listan. Veckan efter kom eleven väl förberedd till lektionen, ställde sig längst fram i klassrummet och presenterade de två första kapitlen för resten av klassen. Eleven skrev sedan upp sina tio ord på tavlan och klassen hjälptes åt att översätta dem tillsammans. Därefter skrev eleverna förklaringar på engelska till orden sedan hade vi en lång diskussion på engelska om varför människor dödar varandra och om våld någon gång är berättigat. Det tog ungefär en halvtimme och det fick verkligen igång alla! De som alltsomoftast är tysta och inte vågar säga något tog chansen och hjälpte till med orden och eftersom jag satt i en av bänkarna tillsammans med klassen blev jag inte den som sa om något var rätt eller fel, vilket kanske var förlösande för många.

Den här veckan har vi fått höra fortsättningen på berättelsen, vi har lärt oss tio nya ord, pratat om handlingen och boken har nu vandrat vidare till elev nummer tre på listan. Det är riktigt kul och det är så skönt för mig att dra mig tillbaka och bara vara en del av klassen istället för den som alltid leder och styr. En elev har kommit fram till mig och sagt att hon inte vill ställa sig framför klassen och berätta om boken, men då har vi löst det så att hon skriver istället ner en sammanfattning, drar den för mig muntligt först och sedan drar jag det muntligt för klassen, och det funkar ju lika bra. Huvudsaken är att alla är invoverade på något sätt och att alla blir en del av denna bokstafett.

Testa själva!

                             
Looking for JJ

Kommentarer
Postat av: Lotta

Låter jättespännande! Kanske nåt för mina sjuor när de går i nian.=)
Jag körde liknande på svenskan för ett år sen och det var jättelyckat. Vi läste då Åsa Larssons Solstorm.

2008-02-21 @ 20:22:21
Postat av: Linda

Åh, det här låter ju toppen! Blir sugen att testa NU. Tack för ett toppentips. Får alltid inspiration av din blogg :)

Postat av: Fröken Nina

Jag skulle precis skriva att jag fick tipset på kedjeläsning från en kompis, men ser att hon redan kommenterat här ovan! Hej Lotta! :D
Jag körde iaf Isprinsessan av Läckberg, mycket tacksam bok att ha kedjeläsning på eftersom det händer mycket.

2008-02-21 @ 22:32:00
URL: http://www.ninateacher.blogspot.com
Postat av: Ex-kandidaten

Lysande idé! Längtar efter högstadieelever...

2008-02-22 @ 16:15:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback