Varför, varför, varför???

Har nu rättat klart mina niors nationella läsförståelseprov i svenska och jag blev faktiskt chockad. Nästan alla har presterat ett, två eller tre betygssteg högre än vad de fick i betyg i svenska i julas. Ja, ni läste rätt - en elev som fick streck av mig i julas skrev MVG!!!

Jag tog ju över dessa nior i augusti och visste att jag skulle få det tufft med att sätta rättvisa betyg, men jag tyckte att jag fick till det i alla fall och eleverna var relativt nöjda också. Men att se att nästan alla presterar avsevärt mycket bättre på de nationella proven överraskar mig och jag ställer mig frågan:

Om man nu har den här kapaciteten - varför visar man inte det under lektionerna då??? Varför tar man inte chansen? Varför sitter man och sover eller snackar sig igenom lektion efter lektion?

Jag har inga problem med att vara självkritisk och det kan vara så att jag har jäkligt tråkiga lektioner eller sätter betygen helt åt skogen, men den här gången betvivlar jag det. Var läsförståelseprovet extremt lätt det här året eller är det så att mina elever faktiskt äntligen glänste till och visade vad de kunde? Hur ser det ut för er andra som har rättat proven? Det skulle vara intressant att få veta...

Kommentarer
Postat av: Fröken Nina

Hos mig har de presterat ungefär samma betyg som de faktiskt har. Några överraskningar dock, som har G, men som presterat VG på läsförståelsen. Tror att det kan bero på att årets NP faktiskt var ganska konkret. Det krävdes inte jättelånga utläggningar för att nå nivå 2.

Postat av: Magistern

För en gångs skull så presterade de faktiskt bäst på läsförståelsedelen. Mellan 60 - 70 % har presterat VG/MVG på proven. Totalt sett. Jag är nöjd.

Har du haft någon elev som presterat full pott rakt igenom? Är det möjligt? Varför jag frågar är att mina riktiga ess inte har presterat full pott. Alltid ngt prov som har gått lite sämre.

2008-03-04 @ 21:32:53
URL: http://adjunkt.wordpress.com
Postat av: Max Entin

Mja, mina har i de flesta fall presterat som förväntat, bortsätt från några få som verkligen imponerat. I flera fall gäller det tidigare åtgärdsprogrammade elever för vilka detta uppenbarligen var da shit.

Men jag tror också som Frk Nina att det ovanligt konkreta upplägget föll de flesta på läppen.

2008-03-04 @ 21:48:10
URL: http://maxentin.com
Postat av: Max Entin

...men för att svara på det sista så tror jag helt enkelt att dina elever glänste, och det ska du med all säkerhet ta åt dig äran för. Ibland tror jag inte att de begriper att de bör prestera annars också. Att det som får igång dem är provets ohyggligt formella utformning och hur vi bankar in vikten av det.
...eller jag vet inte. (för att citera en av mina knepigare elever, som lade till det på samtliga svar, efter att ha svarat alldeles utmärkt)

2008-03-04 @ 22:40:46
URL: http://maxentin.com
Postat av: Marie

Jag blev grymt imponerad av mina elever. Alla var engagerade, tysta och satt den tid de behövde under läsförståelsedelen. Jag hade en del IG, några G och några VG. Med tanke på att jag undervisar på IV var väl inte det så illa!

2008-03-05 @ 21:03:56
URL: http://bagatellartat.blogspot.com
Postat av: Karin

Niorna hos oss presterade ovanligt högt på läsförståelsen. Jag tror som er att provet var konkret och jag upplever det som lättare jämfört med förra årets läsförståelse.

Däremot har det gått sämre på skrivdelen för många tyvärr. Hur har det gått för era nior på den delen? Alltid intressant att höra NP-skvaller...

2008-03-05 @ 21:23:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback