Kulturhelg

Den här helgen har varit späckad med kulturupplevelser av olika slag. Det började med en ny musikupplevelse: Duffys skiva Rockferry har verkligen gjort intryck på mig. Jag är ju egentligen ett stort fan av Amy Winehouse, men efter alla skandaler tycker jag bara att hon slösar bort sin talang och det gör mig förbannad. Duffys musik och röst påminner om Amys - det är skön musik, bra texter och båda har härliga röster. Ja, Duffy kommer snurra i min mp3-spelare hela sommaren lång.

Sedan var det dags för en teaterupplevelse (igen!). Jag och vännen A var på
Figaros bröllop på Stadsteatern. Mozart gjorde ju senare opera av Beaumarchais censurerade pjäs och under hela föreställningen såg jag bara Mozart framför mig - kanske för att Sven Ahlströms gestaltning av Figaro påminde mycket om Tom Hulces gestaltning av Mozart i filmen Amadeus. I alla fall, föreställningen var ganska komisk, men det var helt klart tack vare skådespelarna som det blev komiskt, för storyn är ju egentligen ganska tunn. Men vi fick i alla fall skratta och det var ju huvudsaken!

Men den stora händelsen inträffade igår när jag och sambon var på Kungliga Operan och såg uppsättningen av Svansjön. Jag har aldrig varit på balett förut, men åh, så vackert det var! Musiken var underbar, kulisserna och kostymerna var otroliga och Marie Lindqvist som spelade Odile/Odette (alltså hon som är förvandlad till svan) blev jag mycket imponerad av - hon är 37 år, hovdansare och jag tyckte att hon sopade banan med alla! Ja, både sambon och jag är numera övertygade om att vi måste gå och se mer balett - kanske Nötknäpparen eller Törnrosa som är de övriga två klassikerna som förändrade hela baletthistorien på 1800-talet.

En härlig kulturhelg!


Kommentarer
Postat av: Anki

Jag gillar också Duffy. Vilken röst hon har! SÅ härlig att lyssna till. Så därför känns det lite orättvist att dom inte släppt hennes skiva här borta i USA än. Men snart kommer den, och eftersom vi var inne och frågade (tjatade lite) på Borders i helgen om den så fick vi en sampler med 5 låtar. Så vi får lyssna lite! Visst är det tråkigt med Amy Winehouse, men en skön röst har hon, och sköna låtar!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback