Den nya Språktidningen är här!

Så damp den ned igår - den nya Språktidningen! Litet, schysst format, så den är lätt att ta med sig i väskan. Tyckte mycket om artikeln om andra- och tredjespråksinlärning av Agneta Lindén och skrattade när jag läste om ordet "spunk" som Pippi använder sig av. Språkvårdaren Catharina Grünbaum skrev ett brev till Astrid Lindgren för att få reda på ordets ursprung och det var riktigt roligt att få läsa Astrids svar direkt i tidningen.  

Vad jag gillar med tidningen är att den inte är superseriös. Vad jag menar är att det inte finns så mycket språkpolisfasoner, vilket jag är lite allergisk mot. Språk förändras och utvecklas och vi kan inte alltid hålla fast vid att det ska se ut eller vara på ett speciellt sätt. Det tycker jag är intressant att diskutera med mina elever också, och de förstår mycket väl skillnaden mellan ett "korrekt" språk och ett mer socialt anpassat språk.

Jag kommer definitivt ta med mig tidningen till skolan och låta intresserade elever läsa den, eller kanske låta alla läsa en artikel och skriva någon sorts reflektion till. Bra lektionsidéer föds när man får inspiration!

Kommentarer
Postat av: Fröken Nina

Just det ja! Fick aldrig svar från mina kolleger angående prenumeration... Ska kolla upp igen. Den verkar ju skitbra!!

2007-09-12 @ 16:06:46
Postat av: Linda

Ah, jag har också fått hem den i brevlådan och i morgon ska jag övertala rektorn att vi ska köpa in den till skolan också. Härligt med nya, inspirerande tidningar!

Postat av: TeachGirl

jag såg till att vi har den på jobbet nu också. Jag beställde den där provprenumerationen & tipsade sedan kollegorna. Vi hade beställt den inom 1½ timme. Den verkar mycket lovande, jag gillar första numret i alla fall.

Postat av: Anonym

Kul..kul..kul...FETT bra för att vara helt inne på det modääääääääääääärna språket...Anne-Marie

2007-09-13 @ 22:31:49
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se
Postat av: Hanna

Hej! jag är inte riktigt med. vad heter tidningen?
Med vänliga hälsningar Hanna som hittade dig förra veckan:)

2007-09-15 @ 22:29:03
URL: http://lovinghulu.blogspot.com
Postat av: Fröken Nina

Jag var och köpte mitt eget ex i fredags kväll, å jäklarns vad intressant den var! Ska definitivt börja prenumerera!

2007-09-16 @ 10:58:27
URL: http://www.ninateacher.blogspot.com
Postat av: Cecilia

Hanna: Tidningen heter helt enkelt Språktidningen - rekommenderas varmt! Kul att du hittade hit - hoppas att du kommer tillbaka!

2007-09-16 @ 13:54:02
URL: http://latsta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback