Mästaren och Margarita

Helt lyrisk var jag igår när jag lämnade Stadteatern efter att ha sett den sista föreställningen av Mästaren och Margarita! Det var verkligen bland det bästa jag sett. Vilken produktion, vilket skådespeleri, vilken musik! Det var som en dröm - när jag steg ut i aprilkvällen kände jag inte igen mig - jag hade ju fått vara i en fantasivärld i drygt tre timmar! Jag tyckte att de faktiskt lyckades bra med att gestalta bokens handling även om mycket var borttaget och lite omgjort så förstörde det ingenting. 

 Åh, jag är så lycklig att jag gick dit! En oförglömlig upplevelse!



(Bild: Elisabeth Ohlson Wallin)

Världsbokdagen!

Den har vi firat idag med röda rosor i hela skolan, vackra citat om böcker på väggarna, massor med bokprat, tipspromenad i litteraturens tecken med fina bokpriser för eleverna och med boklotteri för personalen.

I en klass tog jag med mig mina favoritböcker ur olika perioder i mitt liv, berättade om dem och författarna, läste lite ur dem för eleverna och guess what? Varenda en av dem var utlånad när jag gick från lektionen. Det är fantastiskt vad bokprat och lite lagom mycket, lockande information om böckerna gör med eleverna - de sliter som uthungrade vargar efter dem! Sen fick eleverna berätta om några bra böcker de har läst, så även fröken fick några bra tips!

Grattis på
Världsbokdagen!

Solsken och glada elever...

...har jag haft idag. Det är härligt. Vi pratar betyg och prestationer, ger beröm och kritik, skrattar och förstår varandra. Vi kämpar på tillsammans in i det sista. Då är jag så glad att jag är lärare.

På kvällarna sitter jag på balkongen med Mästaren och Margarita i högsta hugg. Läste den på gymnasiet, men har förträngt typ ALLT och läser nu om den eftersom jag ska se den på Stadsteatern på söndag. Det ska bli riktigt roligt, fast jag förstår inte hur de ska kunna gestalta det som händer i  boken. Någon som har sett den?

Nej, nu ska jag skriva omdömen på några uppsatser till, sen ut i solen!

Tråkigt, tråkigt...

Sitter och rättar engelska nationella prov, textskrivningen. Men var det inte ruskigt tråkiga ämnen i år? Att skriva om en pryl kan väl vara ganska lätt, men hur gör man det kul och personligt och reflekterande? Det finns säkert elever som har fixat det, men än så länge har jag inte läst någon text som är inspirerande och intressant... Jag har läst om datorer till förbannelse.
Och Proud of... Kom igen, det måste finnas något bättre ämne än det! Nä, jag upplevde att många elever hade svårt att komma igång att skriva och verkade ganska besvikna.
Vad har ni andra för erfarenheter av årets skrivämnen?

Äntligen!

Puh, ser att jag har misskött bloggen hela veckan lång. Inga intressanta inlägg alls från den här bloggaren alltså. Nä, veckan har bara innehållit en massa ordinära saker som nationella prov i engelska, planering av avslutningsaktivitet för niorna och planering av det kommande temat. Inget som kändes intressant nog att blogga om...

Men - i fredags damp det ner något efterlängtat i brevlådan -
Känn på litteraturen 2!!! Jag använder mig ju väldigt mycket av nummer 1 som alla ni som läser min blogg kontinuerligt redan vet om. Jag älskar Carl-Johan Marklunds sätt att lägga upp arbetet kring litteratur i skolan och eleverna gillar det också.

I nummer 2 har Carl-Johan fått hjälp av Charlotta Lindqvist - en annan superduktig lärare som jag verkligen beundrar - och nu vill jag bara köpa in klassuppsättningar av Förföljaren av Magnus Nordin och Tusen gånger starkare av Christina Herrström och sätta igång fler intressanta litteraturdiskussioner med mina elever!



Ingen söndagsångest

...för jag har kompensationsledigt imorgon för rättningen av de nationella proven. Hoppas att solen tittar fram!

Ibland orkar man bara inte mer...

Jag var kallad till ett möte med föräldraföreningen idag. Ja, inte jag ensam, utan skolledning, specialpedagog och admin också. Mötet varade mellan 19 och 21.30 och var inget annat än pajkastning. Till viss del berättigad pajkastning, men till störst del handlade det om hur vi som skola ska serva föräldrarna på olika sätt. Till exempel skicka alla läxor och provdatum hem, eftersom eleverna inte bryr sig om att skriva in det i sina kalendrar, att ställa upp på två eller fler utvecklingssamtal per termin, jag blev till och med avkrävd att lämna ifrån mig statistiken över de nationella proven i svenska - trots att dessa resultat inte är sammanställda ännu. Att jag dessutom inte hade gjort någon jämförande statistik mellan detta års och förra årets resultat var ju en katastrof.

Fan, jag orkar inte!!!!! Jag vill inte vara slagpåse längre!!! Ta hand om era barn, så jag kan göra mitt jobb!!!

Vill jag skrika.