Lektionstips för trötta elever...
Vi läste debattinlägget tillsammans. Började med att titta på rubriken - varför är den formulerad som den är? Sedan tittade vi på tesen - vad vill de förändra? Vilka förslag lägger de fram? Vilka argument har de? Vilka fakta och källor har de som stödjer deras argument? Vilka ord används i texten? Det visade sig att inlägget innehöll massor av negativa, starka ord - varför då? Och vad betyder egentligen byråkrati? Många hade hört ordet, men ingen visste vad det betydde.
Helt plötsligt var alla mycket involverade i en textanalys på ganska hög nivå. Vi diskuterade retorik, hur man övertygar, vilka knep man kan ta till osv. Sedan pratade vi självklart om innehållet och många var upprörda och arga, medan andra tyckte att det var ett bra förslag.
Vi fortsatte med att skriva ett svar till Edholm och Kristersson - en insändare. Vi pratade först om hur man skulle lägga upp sin text, hur man refererar till debattinägget, hur man bemöter deras argument på ett konstruktivt sätt, hur man får texten att bli engagerande, men också hur man gör för att tydligt visa vad man själv tycker.
Eleverna fick drygt en lektion på sig att skriva sina svar. De flesta klarade det och gjorde det riktigt, riktigt bra. Det var nog faktiskt första gången som några elever verkligen skrev med ett starkt engagemang som lyste igenom i texten.
Några av er kanske körde samma uppgift med era elever, men för er som har idétorka, så kan jag rekommendera detta! Lycka till!
Redo för galafest!
Jag har bullat upp med massor med smågodis, chips, ost och kex så det blir en riktig fest här hemma också! Någon mer som ska titta?
Lektionstips på engelska
Jag valde ut en skönlitterär bok på engelska som heter Looking for JJ. Den handlar om en mördad flicka och en annan försvunnen flicka och den är spännande och lagom utmanande språkligt. Jag delade upp bokens kapitel på eleverna i klassen, så några får läsa två kapitel och andra får läsa ett. Sedan gjorde jag en lista över vårens engelsklektioner och eleven som fått sig tilldelat de första kapitlen hamnade överst på listan och eleven som skulle läsa de två följande blev nummer två på listan osv. Därefter skrev jag ihop några enkla uppgifter:
1. Sammanfatta dina kapitel och berätta för dina klasskamrater.
2. Plocka ut tio ord som du tycker att klassen ska arbeta med och lära sig.
3. Försök komma på en fråga kring det du läst som du skulle vilja diskutera med klassen.
Jag lade listan på elever och veckor i en plastficka tillsammans med boken, berättade för eleverna om hur denna bokstafett skulle gå till och lämnade sedan över plastfickan till eleven först på listan. Veckan efter kom eleven väl förberedd till lektionen, ställde sig längst fram i klassrummet och presenterade de två första kapitlen för resten av klassen. Eleven skrev sedan upp sina tio ord på tavlan och klassen hjälptes åt att översätta dem tillsammans. Därefter skrev eleverna förklaringar på engelska till orden sedan hade vi en lång diskussion på engelska om varför människor dödar varandra och om våld någon gång är berättigat. Det tog ungefär en halvtimme och det fick verkligen igång alla! De som alltsomoftast är tysta och inte vågar säga något tog chansen och hjälpte till med orden och eftersom jag satt i en av bänkarna tillsammans med klassen blev jag inte den som sa om något var rätt eller fel, vilket kanske var förlösande för många.
Den här veckan har vi fått höra fortsättningen på berättelsen, vi har lärt oss tio nya ord, pratat om handlingen och boken har nu vandrat vidare till elev nummer tre på listan. Det är riktigt kul och det är så skönt för mig att dra mig tillbaka och bara vara en del av klassen istället för den som alltid leder och styr. En elev har kommit fram till mig och sagt att hon inte vill ställa sig framför klassen och berätta om boken, men då har vi löst det så att hon skriver istället ner en sammanfattning, drar den för mig muntligt först och sedan drar jag det muntligt för klassen, och det funkar ju lika bra. Huvudsaken är att alla är invoverade på något sätt och att alla blir en del av denna bokstafett.
Testa själva!
Måsen och Oscarsgalan och annat kul
Ikväll har jag varit med söta vännen A och sett Måsen på Dramaten. Vi hade inga som helst förväntingar - jag kan inte så mycket om Tjechov och visste faktiskt inte ens vad Måsen skulle handla om. Men det var en mycket bra föreställning måste jag säga. För det första är det ju underbart att se skådespelare som Jan Malmsjö, Marie Göranzon och Ingela Olsson på scen, sedan är det alltid bra om pjäsens innehåll levererar både skratt och något att fundera på och så var det verkligen med Måsen. Helt klart sevärd, även om jag hellre hade velat se Mikael Persbrandt i rollen som Trigorin...
Och på söndag natt är det Oscarsgala! Kanal 9 visar galan från midnatt och framåt och det passar ju utmärkt att sportlovet börjar på måndag! Jag ska försöka hålla mig vaken och se den faktiskt. Men innan dess ska jag se alla filmer som är nominerade till bästa film. Dessa är:
1. Atonement (har ännu inte sett men ska!)
2. Juno (superbra!)
3. Michael Clayton (såg jag i New York i höstas)
4. No country for old men (såååå bra! Spännande och ovanlig)
5. There will be blood (kommer jag nog inte kunna se, tyvärr...)
Andra nominerade filmer jag har sett är:
- Ratatouille
- Sweeney Todd
- American gangster
- Gone baby gone
- The Bourne Ultimatum
Andra nominerade filmer jag vill se före galan:
- Into the wild
- In the valley of Elah
- The assassination of Jesse James by the coward Robert Ford
- Charie Wilson's war
- La vie en rose
- Elizabeth - The Golden Age
- Sicko
Ja, det ser ut som om det kommer att bli en riktig filmhelg!
Bokfemman vecka 7
1) Isbjörnarna av Jonas Gardell. Jag såg den här pjäsen 1998 i Växjö och eftersom jag är ett riktigt Gardell-fan så har den här pjäsen etsat sig fast i mitt minne. Änkan Ilse fyller 72 år och väntar på att hennes två döttrar ska dyka upp. Döttrarana tävlar om moderns kärlek genom att söka överglänsa varandra med sina presenter, men Ilses kelgris är dock yngsta barnet, sonen Gabriel, som inte kan komma till festen. Han ska berätta om sin senaste bok i TV på kvällen. I boken skildrar han hänsynslöst sin uppväxt och hur han hatar mamman och systrarna. Men Ilse förstår inte och hör bara allt beröm sonen får, klipper recensioner i alla tidningar och älskar sin Gabriel över allt trots hans skriverier om familjen. Typiskt Gardellskt och så klart riktigt bra.
2) Fröken Julie av Strindberg. Ett par dagar efter att Persbrandt och Bonnevie hade brutit upp från varandra skulle jag gå och se Fröken Julie på Dramaten. Jag trodde att föreställningen skulle ställas in, men inte. Istället fick vi alla se en föreställning som ångade av heta känslor och dramatik. Det låg som ett lock över salongen och under detta lock kokade det rejält. Efter någon timme märkte jag att jag inte lutade mig mot stolens ryggstöd utan satt på kanten av stolen - så på helspänn var jag! Bland det bästa jag har sett på en scen och jag tror aldrig att det kan bli så blixtrande mellan Jean och Julie som då.
3) Hamlet av Shakespeare. Såg den på Stadsteatern för några år sedan med Helena Bergström i huvudrollen vilket var intressant! Annars är inte storyn en av mina favoriter av Shakespeare men i den här versionen blev det annorlunda och speciellt.
4) Pippi Långstrump som jag såg på Stadsteatern tillsammans med min 5-åriga systerdotter för ett par veckor sedan. Vi skrattade åt att Pippi kastade köttbullar och åt att Lilla Gubben och Herr Nilsson dansade tillsammans och jag grät en skvätt när Pippi slängde iväg godnattkyssar till sin mamma på molnet. Roligt både för vuxna och barn.
5) Doktor Glas av Hjalmar Söderberg. Är ju egentligen ingen pjäs i sitt original men jag såg en uppsättning när jag pluggade litteraturvetenskap och blev helt fascinerad. Nu vill jag sååå gärna gå och se Krister Henriksson göra Doktor Glas på Vasateatern, men det är svårt att få biljetter, tyvärr. Men den måste få en plats på min lista i alla fall.
Nu är det din tur! Vilken är din topp 5 av pjäser?
Juno
Jag hoppas att den här filmen får någon av de Oscars som den är nominerad för, för det här var det bästa jag har sett på länge!
Gå och se!
(Bild: www.oscar.com)
9 dagar kvar till sportlov...
Mina två niors läsförståelse har jag nästan rättat klart - puh! - det blir så där när man väl kommer igång så går det nästan inte att sluta. Om jag tar en paus på några dagar, tar det sån tid att läsa in sig på rättningsmallen igen, så jag tycker nästan att det är bättre att bara köra på så det ryker.
Om tjugo minter börjar Klass 9A på SVT1 och det tänkte jag avsluta kvällen med. Även om jag har läst att det egentligen inte var så dåligt ställt med den där klassen så ska det bli kul att se hur SVT har vinklat det.
Och imorgon är det bara åtta dagar kvar...
Vilken vecka!
Självklart går det aldrig som man planerar och när torsdagens prov skulle genomföras var fyra lärare sjuka, varav två skulle vakta. Jag fick springa som en tok mellan olika salar och kolla eleverna - som tur var kunde de ju inte fuska den här gången. Jag hade dessutom smärre panik när jag klockan 08.15 stod utanför rektorns rum för att få proven och dörren var låst!!! Och ingen svarar på telefonen!!! De två minuter som förlöpte därefter vet jag ingenting om - jag sprang runt och ringde alla nummer jag någonsin kunde komma på och försökte ta djupa andetag för att inte få hjärtinfarkt. Men som sagt, två minuter senare stod rektorn där och gav mig proven. Puh.
Efter proven var både jag och eleverna så trötta och jag hade verkligen nerverna utanpå. Jag skulle ha två lektioner till den dagen, den ena tog en förstående kollega till mig och den andra vickade jag för mig själv och visade film. Ingen lunch hanns med heller. Dagen skulle sedan avslutas med arbetslagsmöte, men där tog det stopp för mig. Mina underbara kollegor såg min bedrövliga status och satte mig på bussen hem.
Det känns som om jag bara har sovit, ätit och jobbat den här vecka.
Tack gode gud för att det är lördag idag!
Första nationella provet avklarat!
Idag var det dags för läsförståelsen och jag var nog mer nervös än mina elever var, men allt gick bra och de verkade vara nöjda efteråt. Jag tyckte att många frågor var ganska svåra och den med koalahonorna var faktiskt klurig (och lite konstigt formulerad).
Nu är jag förstås jättesugen att sätta tänderna i proven och sätta igång att rätta. Kanske, kanske hinner jag med ett par stycken ikväll...
Bokfemman v. 5
1. Jag bakar ihop det här till en fantasy-placering eftersom jag älskar filmatiseringarna av Harry Potter-böckerna och Sagan om ringen-böckerna. Jag kan se dem om och om och om igen...
2. Forrest Gump. Boken är ju helt annorlunda och ännu mer skruvad än filmen, men budskapet är detsamma och det är det jag älskar. Ser den här filmen minst en gång om året tillsammans med mina elever och trots att den är lite till åren så går den rakt in i hjärtat på både dem och mig, gång efter gång.
3. High Fidelity. Jag är så svag för John Cusack och i den här filmen spelar han riktigt, riktigt bra. Men jag håller med många andra om att storyn skulle ha utspelats i London, som den ju gör i boken.
4. På den här placeringen hamnar Roald Dahl och filmatiseringarna av till exempel Kalle och chokladfabriken, Matilda och Häxorna. Underbara berättelser där man verkligen lyckats att fånga det typiska hos Roald Dahl - komiken, ironin och budskapen om hur viktiga barnen är i världen.
5. The Remains of the Day. Jag läste boken under mina engelskstudier på universitetet och blev helt fascinerad av det otroligt vackra språket och de intrikata innehållet. När jag såg filmen med Anthony Hopkins och Emma Thompson var det bara pricken över i:et - detta magnifika skådespel i denna vackra miljö - underbart!
Nu är det din tur! Vilken är din topp 5 av filmatiseringar av böcker?