Världens mest otacksamma jobb?

Diskuterade med mina kollegor en dag på jobbet om något som jag faktiskt aldrig reflekterat över förut. Ofta när man säger att man arbetar som lärare, säger många: "Men du som är så duktig/driftig/kunnig/företagsam/intelligent/framåt (etc.etc.) - varför är du lärare?" Detta har många av mina kollegor, inklusive jag själv, fått höra av föräldrar, bekanta, vänner och - faktiskt - andra lärare.

Varför säger man så egentligen? Hur tänker man? Hur ser man egentligen på läraryrket? Jag kan slå vad om att majoriteten skulle hålla med om att lärare är ett av de viktigaste yrkena i samhället idag. Varför säger man då åt de duktigaste lärarna att "du borde göra något annat"? Jag kan inte tänka mig något annat än att man faktiskt vill ha de duktigaste personerna i ett sådant yrke som just lärare.

Problemet är väl att till och med vi själva tänker så här lite då och då. Att vi är värda bättre. Bättre lön, mer respekt, bättre förståelse för det jobb vi faktiskt gör. Och att vi till slut ger upp och gör något annat där vi får just detta. För trots allt, så betyder det mycket. Jag älskar mitt jobb, men känner inte att jag får tillräckligt mycket cred för det jag gör. Samtidigt vet jag inte riktigt vad jag skulle göra om jag inte fick jobba med mina elever eller mina underbara kollegor heller, för den delen.

Nej, det är verkligen en paradox. Ena stunden lyfts man till skyarna för det fantastiska arbete man gör för samhället, men man får hälften så mycket betalt som en IT-konsult. Sen blir man lovordad för att man är så engagerad, för att i nästa stund få en massa förslag på vad man borde göra istället.

Konstig och dubbel är den - synen på läraryrket.



Kommentarer
Postat av: Prinsessmamman

Men vi har ju det så himla bra. Det är väl därför vi blev lärare? 25 veckors sommarlov, 5 veckor jullov och däremellan smålov varannan vecka.

Urk vad man blir less på alla som har så mycket att tycka om oss lärare... Var glada att vi finns!!!

Postat av: Cecilia

Haha, ja visst är det så?! Det är inte många som vet att vi faktiskt jobbar ihop till våra lov och att sommarlovet faktiskt INTE är 25 veckor!

2006-10-30 @ 22:39:13
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Chris

Jag undrar...vem vill inte att deras barn ska få en duktig och engagerad lärare ? Det borde vara en prioritet att dina och mina barn ska få den bästa möjliga utbildningen !

2006-10-30 @ 22:45:25
Postat av: Prinsessmamman

... och säger man till någon "det är ju fritt fram att läsa till lärare" säger alla "Nä, fy fasen! Aldrig i livet!" =)

2006-10-31 @ 17:48:46
URL: http://prinsessmamman.blogspot.com/
Postat av: Cecilia

Helt rätt - visst är det så? Jag brukar säga till alla att Lärarhögskolan är öppen för alla, men precis som du säger så avstår de flesta. Det är lite konstigt, eller hur?

2006-10-31 @ 20:34:43
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Anneli

Bra inlägg!Jag känner igen det där väldigt väl. Om man funderar mycket på sitt yrkesval blir det inte bättre av att folk ständigt tycker synd om en när man nämner vad man jobbar med eller för höra kommentarer som "Fy, jag skulle hellre skjuta mig själv än att jobba på högstadiet."

2006-11-01 @ 10:18:07
Postat av: Martina

Jag känner igen det. Har också fått kommentarer av typen. -Att du orkar... Tänk samma fråga, men till t ex en städerska. Är det inte nedvärderande. Jag älskar mitt jobb och vill alltid få känna mig stolt över det jag gör.

2007-01-19 @ 10:50:45
Postat av: Johanna

Jag läser fjärde terminen på lärarutbildningen och har redan blivit utsatt för liknande kommentarer. När jag blir tillfrågad vad jag pluggar till får jag i 98% av fallen negativa reaktioner. Så himla tråkigt.

2007-02-08 @ 15:23:48
Postat av: Fru gourme

Läraryrket är en berg & dalbana. Om man inte gillar hissnade äventyr och har ett stort hopp om att en vacker dag så går det nedför igen, så hör man inte hemma i detta fantastiska yrke. Jag tror att de negativa kommentarerna från allmänheten speglar den okunnighet om skolan som stora delar av samhället alltför ofta ger uttryck åt. Kanske vi inom skolans värld måste bli så mycket bättre på att bli mer positiva ambassadörer för skolan. Nästa gång vi ser en negativ artikel får vi helt enkelt ställa oss upp & skrika! Eller så kan vi skicka in ett bidrag till melodifestivalen. en smäktande kärleksförklaring till läraryrket. Vem vet! Den skulle kanske gå hela vägen! Mer glamour åt läraryrket!

2008-02-12 @ 09:11:38
URL: http://frugourme.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback