Shoo bre av Douglas Foley

Har precis avslutat arbetet med ungdomsromanen Shoo bre av Douglas Foley i år 9 och måste rekommendera den till alla svensklärare.

Här får vi möta Oscar och Elias, två unga killar i förorten, som på ytan verkar väldigt olika, men som på insidan brottas med samma sorters problem. Omöjlig kärlek är ett tema som går som en röd tråd genom hela boken, men andra teman som att hitta sin identitet, att välja rätt i livet tas också upp.
 
Boken har ett engagerande språk med driv och flyt, konflikterna är intressanta och fångar lätt eleverna och det finns massor med händelser som går att ha givande diskussioner kring, bl.a. hur tjejerna i boken skildras, hur man hanterar att bli dumpad eller vad man gör med vänner som sviker.

Läs den med dina elever - den mest ovillige kommer att bli övertygad!

Kommentarer
Postat av: umit

Shoo bre ...

ej boken va groovt bra tycker ja, ja bor i en förort själv men kan inte du skriva mer böcker om "shoo bre bocken" snälla:D

Postat av: Samuel

en VÄLDIGT bra bok =D

2007-02-21 @ 12:16:38
Postat av: tota

shooo län
ja önskar mig att de krm en ny bok om ungdomar eller försättningen på dena boken den var bästaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa boken som ja har läst asså de var skitttt bra!!!!
chao!!!!

2007-03-10 @ 22:46:00
Postat av: shoobreälskare

shoo bre boken är den bästa bok jag har läst.. Min kompis rekomenderade den så jag läste den.. Man kan ej lägga ifrån sej boken, man e typ fastklistrad! iallafall... JAG ÄLSKAR SHOO BRE BOKEN! :D

2007-03-15 @ 20:32:33
URL: http://aftonbladet.se
Postat av: Sebrin

'SHOO BRE' är den BÄSTA boken jag läst..
SÅÅÅÅÅ OTROLIGT BRA ASSÅ..
Man vill bara fortsätta läsa den

2007-04-12 @ 17:42:58
Postat av: Farhad

Abbo den här boken är fet bra bästa boken jag har läst i mitt liv hoppas det kommer en till bok som är nästan lika dan

2007-05-28 @ 11:25:35
Postat av: kalle

Tycker ej boken var så jätte bra har dock ej läst färdigt den än men har ingen lust att göra det heller. Jag tycker att orden dom använder i boken låter som om en vuxen har försökt att skriva på ett ungdomligt sätt. Jag tycker att det är överdrivet.

2007-09-10 @ 20:16:51
Postat av: Bästabokenjag svär len

asså shiit va bra ''sho bre'' ärr...jag läste boken i 7 timmar ibland jag sväärr len..ärligtt den äger..DOUGELAS FOLEY ÄR BÄSTA FÖRFATARE JAG SVÄR..den som inte tycker om sho bre är bara svennar haha för att dom fattar inte hur blattar i förorten har leen..jag äslkar diig dougelas foley du är BÄSSTTT..dom som inte gillar sho bre kan dra åt helvete..!!!!

2007-10-24 @ 14:57:24
Postat av: dennis

det är den bästa boken jag har läst YAo fett tyng azzå. Det väcker barndomsminnen broshan:) DOUGLAS bra JOBBAT x) :)

2007-11-07 @ 13:59:55
Postat av: Karem

Azzå mannen fett tung boken. Den är grymaste jag känner igen mig själv på den dära bok. Fan va grym om det blir en film om den dära..mvh Karem

2007-12-03 @ 16:55:06
Postat av: Yohannah Leidefors

Det låter som en bra bok. Jag ska lägga den på minnet.

2007-12-17 @ 17:39:36
URL: http://www.platsenvintergatan.blogspot.com
Postat av: Ace

Shoo bre

Kommer det en film om shoo bre lr??

2008-01-14 @ 20:12:30
Postat av: shooo

Tycker ej boken var så jätte bra har dock ej läst färdigt den än men har ingen lust att göra det heller. Jag tycker att orden dom använder i boken låter som om en vuxen har försökt att skriva på ett ungdomligt sätt. Jag tycker att det är överdrivet.

asså egentligen e de inte alls överdrivet, invandrare pratar så och lite till till o med.

2008-02-19 @ 10:42:35
Postat av: Anjelina

shit den är värsta bra, jag läser den för andra gången nu.. jag umgås själv med personer som jag kan relatera språket med, den e grym :D värsta bra!

2008-05-08 @ 22:10:52
Postat av: miiirjam

asså neeeej ja har inga ord, denna boken asså fiifaaan de va den bästa boken ja har läst, läst halva bilban men endå tog denna priset vafan man känner igen sig överallt o ja böla för boken tog sluut, neee de går inte måste läsa den 100 gånger till nu ..
hoppas douglas skriver en fortsättning o de kmr ut en fiilm skulle vatt först med att köpa/se boken/filmen.. LÄÄS SHOO BREEE!

2008-05-22 @ 18:41:07
Postat av: Kingen is back on track

Ey du serisöt ja hoppas du kan svara men kommer det en film? ohfyfan jag älskar boken shoo bre och shoo len läste ut böckerna ´direkt ja lånade dom det går liksom inte att släppa taget av böckerna dom var så fucking bra bre har aldrig vart så fast vid en bok bre

2010-10-04 @ 15:24:07
URL: http://hheeroghasemlou.blogg.se/
Postat av: king över hero

tja hero :DD

EYYY! jag kan fan nt sluta tänka

på den boken , jag kommer rövknulla varenda människa om nt boken kommer på film!

2010-10-05 @ 19:12:19
URL: http://hhejsanmimmii.blogg.se/
Postat av: malin

fick den som svenska arbete.jätte bra:) tänkte att jag inte skulle hinna läsa ut den på en vecka men det gjorde man.

svårt att förstå allt när man kommer från NORRLAND:) hoppas på en film. KRAM

2011-03-03 @ 15:53:23
Postat av: malin.vidmark

fick den som svenska arbete.jätte bra:) tänkte att jag inte skulle hinna läsa ut den på en vecka men det gjorde man.

svårt att förstå allt när man kommer från NORRLAND:) hoppas på en film. KRAM

2011-03-03 @ 15:55:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback