Den sköna litteraturen

Det var temat i det senaste numret av Pedagogiska Magasinet. Ett härligt, intressant tema för en svensklärare som älskar att undervisa med skönlitteraturen som hjälp.

Den artikel som mina ögon föll först på var "I litteraturen lyssnar jag till mig själv" skriven av Gunilla Molloy. Här hittar jag ett citat som jag måste stanna till vid, måste fundera lite mer på. Det står nämligen:

Aldrig har jag, när jag lagt ifrån mig en bok, tänkt att "nu ska jag skriva en recension av den här boken". Aldrig har jag tänkt att jag ska skriva ett brev till huvudpersonen. Aldrig har jag önskat svara på frågor om "vad jag tror att författaren menade" med det ena eller det andra. Inget av detta, så som man ofta gör när man "läser" litteratur i skolan, lockar mig. Nej, jag har slagit igen boken och tänkt: Nu måste jag prata med någon om en fråga i den här boken.

(Pedagogiska Magasinet,
2007:4, s. 34)

Åh, så rätt! Precis så är det ju. Och när mina fina tjejer i nian idag dröjer sig kvar efter lektionen och vi får en stund att prata om boken vi läser (du&du&du av Per Nilsson) och de säger att svenskan är kul nu, för förut var det bara lagom trist och man gjorde inget speciellt, men nu, nu när vi får prata om det vi läser, då blir allt så mycket roligare, ja, då faller allt på plats. Så känner ju jag med - det första jag vill göra när jag läst en bra bok är att snabbt hitta någon som också har läst den och prata om karaktärerna, om deras handlingar, hur de lever sina liv, vad de råkar ut för, fråga: om det skulle hända dig, vad skulle du göra då?

Detta blev ännu större för mig när jag och sambon i somras lyssnade på Snabba Cash av Jens Lapidus i samband med våra bilresor i ett regnigt Sverige och vi "läste" tillsammans, vi bara längtade tills vi fick sätta oss i bilen och lyssna, vi pratade om det som hände, om karaktärerna, om det verkligen är så här på riktigt. Vi åker över Västerbron, tittar på varandra och säger: Det var här som Jorgelito hoppade ner på isen. Vi delar en upplevelse, en läsupplevelse. Och det är klart att våra elever också måste få dela sina läsupplevelser med varandra.

Imorgon klockan 17.30 föreläser Gunilla Molloy på Lärarhögskolan i Stockholm.
Och jag kommer att vara där.

Kommentarer
Postat av: Maja

Oh, jag måste läsa den där artikeln. Jag tycker inte alls om bokrecensioner och är alltid på jakt efter andra sätt att arbeta med det som eleverna har läst. Gunilla Molloy har varit en inspirationskälla redan tidigare, och med det där citatet tror jag att hon blev min nya bästa vän :) Blogga gärna om hennes föreläsning om du hinner!

Postat av: Marie

Så sant, så sant. Jag har precis läst "Kort kjol" i en grupp och "Hjärtans fröjd" i en annan grupp. Det är otroligt kul när de börjar prata om vad de läser och jämför sina läsupplevelser. De har fått läsa hela boken på lektionstid. Lite väl snällt kanske men med tanke på att flera av eleverna aldrig hade läst en bok tidigare kände jag att jag var tvungen att ge dem den tiden. Jag är säker på att boksamtalen gjorde dem nyfikna och sporrade till att läsa mer. Parallellt med läsningen har de jobbat med skrivövningar ur Så klart! :-) Ett riktigt lyckat projekt som jag kommer att göra om.

2007-11-29 @ 19:18:44
URL: http://bagatellartat.blogspot.com
Postat av: Amanda

Hej Cicci!
Jag hade för mig att jag hade din bloggadress i något mail någonstans, 7 december förra året!
Jag tog mig friheten att lägga till dig bland mina kontakter här. Vore kul om du tittade in och läste något samt skrev en rad såklart! Inana.blogg.se
Hoppas att allt är bra med dig och att vi kanske kan hålla lite mer kontakt här!?
Kram!!

(Jag har en julklapp jag vill ge dig!)

2007-11-29 @ 20:31:29
Postat av: Amanda

det skulle inte alls vara nana utan inana...

2007-11-29 @ 20:33:17
Postat av: Anita Höglund

Visst är det otroligt viktigt att få dela sina läsupplevelser med andra t ex i ett boksamtal eller så. Skulle vilja se fler vuxna som vågar läsa barn- och ungdomsböcker och diskutera sina läsupplevelser med sina barn, elever, barnbarn eller så. Är smått allergisk mot detta eviga skrivandet av recensioner.
Sen tänker jag på hur viktigt det är med med väl fungerande skolbibliotek, både för läs- och skrivutvecklingen men också för informationskompetensen. Men skolbiblioteket måste förstås vara fyllt av mycket skön- och facklitteratur och andra medier och kompetent personal som både håller biblioteket öppet och finns till hands för att lotsa och hjälpa elever och pedagoger men också för att samarbeta med pedagogerna i läsprojekt och i ett undersökande arbetssätt. Då räcker det inte med en person i biblioteket på några få timmar i veckan.

2007-11-30 @ 23:05:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback