Jag undrar så...

...varför det är så få elever i grundskolan som vet hur man tar ut stödord i en text och utifrån dessa skriver en egen text med sina egna ord?

Nu kör jag ett krafttag i sexan och verkligen tränar detta om och om igen. Idag var det dags för en faktatext om legenden om Lucia. Därefter fick de stryka under max 20 stödord, lägga ifrån sig originaltexten och skriva sin egen text utifrån stödorden. Det var jättesvårt för många, men de som fixade det skrev riktigt fina texter. De använde sina egna ord: ingen skrev processioner, utan att människorna gick i följe, ingen skrev att luciafirandet idag är kommersialiserat och sekulariserat, utan att firandet inte längre är kopplat till kyrkan utan mer handlar om att affärerna ska tjäna pengar. Och till sist - ingen skrev att ståthållaren tvingade Lucia att arbeta på en bordell, utan på ett horhus. Ja, det var så jag förklarade ordet...

Men min fråga är: hur kommer det sig att de inte kan det här med stödord? Hur kommer det sig att de bara skriver av originaltexten? Hur arbetar man de tidiga åren i skolan? Det undrar jag...

Kommentarer
Postat av: Maja

Bra fråga! Det undrar jag med. Jag märkte det på gymansieleverna att de hade svårt att ha stödord och sen återberätta med egna ord. Stödord är bra att kunna ta ut och använda när man ska redovisa. De flesta av mina elever kom att läsa från sina papper. Många tycks det är rätt oviktigt. Bra att du tränar dina elever!!!

Postat av: Martin

Att referera texter är också jättesvårt på gymnasiet. Ge eleverna i uppgift att koka ner något till 150 ord. Och de börjar så mödosamt från början att ömsom skriva av, ömsom omformulera - och nästan genast är alla orden slut! Hur göra nu? Jag vill ha dina elever när de börjar på gymnasiet om några år - som tränat på detta på ett vettigt sätt redan tidigt.

http://svensklararen.blogspot.com

2007-11-23 @ 22:35:34
URL: http://svensklararen.blogspot.com
Postat av: evve

Håller med dig! I SO:n är det extra viktigt när de ska lämna in arbeten. Jag tror också att internet påverkar detta ganska mycket. För eleverna har det blivit så enkelt att gå in och kopiera en text och sedan bara sitta och ändra på några ord här och där. Förra terminen hade jag en sådan händelse med en elev som idag går i nian. Han hade skrivit med egna ord tyckte han och hans mamma, men jag ville inte godkänna texten eftersom den inte sa något. Det var ju bara upprepning av fakta, inget eget. Han kunde lika gärna ha kopierat hela texten. Efter mycket och om men blev texten bättre, men det satt långt inne. Tråkigt också när man inte får med sig föräldrarna. De tycker att deras barn har gjort ett fantastiskt arbete för att de suttit och arbetat med det i 6 timmar, utan att tänka på innehållet.

Med förra årets sexor gjorde jag så här i SO:
Vi läste högt ur Religionsboken. Sen gjorde vi en tankekarta tillsammans på tavlan. Sedan fick eleverna skriva om tankekartan med egna ord. Det fungerade för de flesta faktiskt, men det är synd när man inte kan fortsätta arbetet.

Jag tror att det viktiga är att alla ämnen arbetar med detta! Inte bara svenskan.

Lycka till och ge inte upp!

2007-11-25 @ 00:11:14
Postat av: Killfröken

Som yngre åldrar lärare (ja ja, jag läser till yngre åldrar lärare men vikarierar också flitigt) är det intressant att läsa ditt inlägg. Man ser liksom aldrig andra ändan.

Jag är den första att erkänna att det arbetssättet du beskriver inte är något ajg tränar särskilt fota med mina elever. Vad jag vet är det ingen av lärarna på skolan som arbetar regelbundet med det.
Först känner jag att eleverna kanske inte kommit så långt i utvecklingen men sen inser jag att det har de ju visst. Plus att det är den sämsta ursäkten man kan dra som lärare. Sen inser ajg att det snarare beror på att det aksnek inte är ett arbetssätt som är anpassat för de yngre åren. Olika metoder fungerar olika bra i olika åldrar och oavsett hur hårt ajg förbereder mina elever innan högstadiet kommer det alltid finans moment/ arbetssätt som "ni där uppe" kommer få introducera för första gången. Så ska det väl vara, eller?

2007-11-25 @ 21:47:45
URL: http://www.killfroken.se
Postat av: Annica

Jag jobbar just nu i en 4:a, och vi använder oss flitigt av tankekartor. Det blir personliga texter och inga avskrivningar.
Jag tror också att det gäller att börja i tid.

2007-11-27 @ 06:02:41
Postat av: Cecilia

Maja: Ja, och det är så tråkigt när de läser från sina papper. Lika viktigt att träna det också - alltså att tala fritt utifrån stödord.

Martin: Haha, ja jag hoppas att de inte säger: Det har vi aldrig fått lära oss - som de brukar säga till det mesta, tycker jag. Sen när man kollar med andra lärare så har de tränat det massor. Konstigt vad snabbt man kan glömma...

2007-11-27 @ 20:30:15
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Cecilia

Evve: Tror precis som du att Internet uppmuntrar till en klipp-och-klistra-metod som är smidig och enkel, men som inte leder till någonsomhelst kunskapsinhämtning. Tankekartor är bra också! Håller med dig om att alla ämnen borde träna detta mer - att tänka källkritiskt kommer att bli en av framtidens mest användbara intelligens!

2007-11-27 @ 20:33:17
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Cecilia

Killfröken: Absolut, det finns moment som passar bättre för äldre åldrar och som vi som har den pedagogiska utbildningen för "högstadiet" är bra på att förmedla. Men när jag läser din kommentar om att du inte vet någon av dina kollegor som arbetar aktivt med att läsa eleverna detta tidigt, då blir jag lite fundersam. Att läsa texter av olika slag och återberätta med egna ord - gör man inte det i de tidiga skolåren också? Visst måste man läsa faktatexter i SO-boken och läsa på "det viktiga" hemma redan i fyran-femman? Och hur lär man i så fall ut till sina elever vad som är "viktigt"?

2007-11-27 @ 20:39:09
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Cecilia

Annica: Skönt att höra! Då vet jag att det finns lärare som faktiskt lär eleverna detta tidigt. Bra att DU börjar i tid!

2007-11-27 @ 20:40:05
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Anita Höglund

Oj, vad många intressanta frågor du tar upp på bloggen nu och intressanta kommentarer. Kan inte låta bli att lägga mig i fastän jag inte är pedagog utan bibliotekarie.Jag jobbar nu som barnbibl och möter många barn med skolrelaterade uppgifter och jobbar även som samordnare när det gäller skolbiblioteken i vår kommun.
Jag tror tyvärr inte att kopierandet är knutet enbart till Internet,när jag gick i plugget på 70-talet så skrevs det också av en hel del från faktaböcker.
Tankekartor är jättebra. Tidig övning att ta ut stödord, lägga ifrån sig boken och skriva med egna ord är jätteviktigt. Börja redan i år 2 och 3 när de ska "forska" om däggdjur, dinosaurier, rymden osv.
När det gäller allt som ingår i informations-kompetensbegreppet som att söka information, sovra, slå i uppslagsverk, tankekartor, skriva med egna ord, källkritik osv så tror jag att det är oerhört viktigt att man på skolan kommer överens om vad man anser att eleverna ska ha uppnåt för mål låt säga i år 3, år 5 och år 9. Dvs att man får ngn sorts progression i undervisningen och att man som lärare i de lägre åldrarna vet vad som förväntas av eleverna i de högre åldrarna - och sedan diskussioner med närmaste gymn skolan om vad som förväntas där.
Tror också att det är superviktigt att det här gäller i skolans alla ämnen, inte enbart svenskan. Tror också att det är oerhört viktigt att man inte bara lämnar ut en uppgift i t ex SO och sen tittar på resultatet när det är klart utan går in i olika delar i processen och diskuterar,argumenterar och resonerar med eleven (eller gruppen om det är grupparbeten)- vad har de hittat för informationskällor, vilka var bra och vilka var dåliga, kollar upp att de får med egna tankar och resonemang, diskuterar källkritik osv.
Återigen vill jag poängtera hur viktigt det är med skolbibliotek med kompetent personal. Gärna en kombination av lärarbiblotekarie och en fackutb bibliotekarie - tror att vi har oerhört mycket att lära av varandra.
Slutligen önskar jag att fler pedagoger skulle ta del av all intressant forskning som gjorts kring ett undersökande arbetssätt och informationskompetens.
Två bra webbresurser i ämnet är dels www.skolbibliotek.se & Multimediabyråns webbsidor om ett undersökande arbetessätt, http://www.multimedia.skolutveckling.se/Tema/

2007-11-30 @ 23:27:51
Postat av: Killfröken

Det var ett tag sen jag var här men här kommer mitt svar:
Självklart kan mina elever ( i "mellanstadieåldern") också skriva tankekartor och sen skriva efter dem. Det tränar de på då och då, när vi har teman som är inriktade på språk.

Däremot har jag aldrig varit med om att de fått en faktatext och blivit ombedda att ta ut stödord osv.
Jag tror helt enkelt inte att det är ett arbetssätt som gynnar dom. Kanske vore det bra att lära dom det så att de kan sånt när de börjar högstadiet men ärligt talat vet ajg itne.D et är ju inte som att det är en övning de hade gjort på fritiden. Jag vill ha övningar som frömjar deras skriftspråksutveckling på ett sätt som är naturligt för dom. Då blir det friare skrivning, både av faktatexter och skönlitterära texter. Självklart skriver de inte av bara för att man inte styr deras varje steg...

(Förresten såg jag Leo i helgen cokså. Hemsk film, känns som att Fares kan göra vad som helst nu när han är etablerad...synd...)

2007-12-12 @ 20:51:27
URL: http://www.killfroken.se
Postat av: Arne Fredriksson

Jag är själv lärare och fick som elev lära mig att plugga på med färdiga meningar. Idag arbetar jag med att låta elever läsa och skriva det viktiga som stödord/uttryck i en tankekarta, lägga ifrån sig originaltexten och skriva en egen. Med tiden lär de sig att tänka själva, fast vissa verkar det vara omöjligt att lära ut till och de är i huvudsak killar.



Jag provade i en fjärde klass att de skulle, efter genomgången metodik, göra arbetet hemma. Allt för många gjorde fina layouter och skrev mycket informativt om ämnet men jag såg att det var hämtat från internet eller av föräldrarna. De flesta underkände jag och reaktionerna från föräldrarna lät inte vänta på sig; deras barn hade verkligen arbetat med hemuppgiften. Alla skolbarn borde lära sig mycket tidigt att arbeta utan att kopiera text och lärarna får aldrig släppa igenom någon annan text.

2008-08-21 @ 00:53:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback