Bokfemman v. 35

OK, brukar ju inte delta i Bokfemman så regelbundet, men ska göra ett försök nu i höst.

So, here it goes!

Veckans tema är facklitteratur. Nämn 5 böcker som säger något om dig själv, vem du är och vad du gör på fritiden mer än läser.

1. Just nu läser jag Kalifornien - en reseguide av Monica Nilsson. Ja, detta förstås inför den stundande resan till USA:s västkust. Jag lusläser sidorna om mysiga hotell, restauranger och saker man inte får missa. ÅHHH, va jag längtar!

2. Kokböcker i massor! Men speciellt en favorit: Leilas guldkant på vardagen - den är fantastisk!!! Vackra bilder och såååå god mat. Enkelt och snabbt, men också lite mer komplicerade rätter. Sånt gillar jag!

3. Skrivböcker. Och då menar jag inspiration och instruktion i skrivandets konst. Jag har hittat en liten pocketbok som jag använder dagligen i mitt arbete och som jag brukar rekommendera till mina elever: Skrivsätt av Sigbritt Ernald. Lättförståelig och inspirerande.

4. Bonniers synonymordbok. OK, jag är en sån där nörd som älskar att lösa korsord. Helst DN:s fredags- och lördagskryss. Då är synonymordboken oumbärlig.

5. En annan bok som ständigt ligger framme är Alla kan lära sig - modeller för lärande av Marie Sandell. Där finns massor med bra, konstruktiva sätt för hur man arbetar med exempelvis litteraturcirklar i svenskundervisningen och de Bonos tänkarprogram. Lärorik och nytänkande!

Bubblare för mig är Boken om yoga av Christina Brown, samt Långsamhetens lov av Owe Wikström.

Så, då kanske ni vet lite mer om vem jag är? En lite lat, meditativ, resglad korsordlösare som älskar mat och mitt yrke!

Nu är det din tur! Vilken topp 5 av facklitteratur berättar något om vem du är som person?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback