Mina tankar om 40-timmarsvecka för lärare

Jag känner att jag behöver skriva lite om det här med 40-timmarsvecka för lärare och hur det funkar för mig. I senaste numret av Skolvärlden fanns ett reportage om en skola i Norrköping som infört 40-timmarsvecka på prov och hur personalen upplevde det. Det var väldigt intressant att läsa - och precis som jag upplever det finns det fördelar och nackdelar.

Vad jag tycker funkar bra är att med gott samvete gå hem efter en arbetsdag och inte behöva ta med sig något arbete hem. Förra året när jag behövde hjälp med arbetsuppgifter som jag verkligen inte hann med ens i mina 45 timmar, fick jag svaret från min chef :"Men du har ju 10 timmar förtroendetid också!" BLÄ.

Det var alltid snack om timmar hit och timmar dit och ibland blev det gnälligt bland personalen. Man hade inte koll på vad som var reglerad tid, utan man höll bara på sina lektioner. Det betydde att vissa kunde glida in halv tolv en måndag och åka från skolan elva på fredagen - om man hade ett bra schema. Kul för dem, men vi som stannade kvar på skolan och jobbade fick ta hand om alla elever som kom och knackade på, det var vi som svarade i telefon, det var vi som blev haffade i korridorerna av vikariefixaren och fick hoppa in där det behövdes. När det var temadagar var det alltid snack om att "Jag börjar inte förrän elva den dagen - ska jag verkligen behöva....???" Vet inte om ni känner igen er, men... Nu är det 40 timmar som gäller - alla ska vara där, helt enkelt, och alla hjälps åt.

Jag tycker också att det är skönt att när jag är sjuk eller tjänstledig så dras det bara en (1) dag - inte 1,4! Kanske en petitess, men ändå. Jag fick också högre lön och får dessutom vara med på den privata sektorns lönehöjningar, vilket innebär minst 3% i år. (Plus firmafester med massor av människor av manligt kön OCH alkohol!)

Det negativa är att man får mer lektionstid. Jag undervisar 20 timmar i veckan, i den kommunala skolan undervisade jag 17. Och då kan ju alla räkna ut den ekvationen: det håller inte. Tiden räcker inte till. Så klart.
Så, det blir övertid precis som vanligt, MEN vi får ta ut den under höstlovet och jullovet, vilket betyder att vi har lov som alla andra.

Att jobba 40-timmarsvecka tror jag gynnar oss som jobbar MYCKET - som lägger ner mycket tid på planering och efterarbete. Och med risk för att reta upp mina kollegor därute, så tror jag att de som är väldigt negativa till 40-timmarsvecka är de som faktiskt inte gör sina 35+10-timmarsveckor som ingår i ferietjänsten. För vad man än säger så vet jag att det finns många som inte gör det - jag kan räkna upp en hel del på de skolor som jag har arbetat på.

Ja, så på det hela taget, ibland funkar det bra med 40 timmar, ibland mindre bra.
Vad säger ni?

Kommentarer
Postat av: Fröken Nina

Bra skrivet!!! Jag har ingen personlig erfarenhet av 40-timmarsvecka men köper ditt resonemang helt och hållet! Hoppas det är okej att jag länkar till dig? =) Men det brukar det ju vara! ;D

Postat av: Skolfröken

Jag har 40-timmars arbetsvecka (hade 45 förut) och tycker att det är väldigt svårt att hinna med jobbet... Jag tar ofta med mig jobb hem trots att jag inte borde. Och vi jobbar på loven så jag går och släpar på en massa komp som jag aldrig hinner ta ut. Jag får då välja mellan att i praktiken jobba gratis eller att sänka nivån på undervisningen vilket ju drabbar eleverna. Gissa vilket jag väljer...
Jag vet inte vad jag ville säga med det här, men jag tycker inte det funkar varken med 40- eller 45-timmars...
Håller dock helt med dig om att ambitiösa och engagerade lärare drar det större lasset när de andra lämnar skolan så fort de bara kan, dåligt!

2007-09-19 @ 22:08:32
URL: http://skolblogg.blogspot.com
Postat av: ida (lärarstudent)

Intressant att få ta del av dina erfarenheter och tankegångar. Om jag känner mig själv rätt (vilket jag tror) kommer nog 40-timmarsvecka vara rätt för mig. Förhoppningsvis kan jag få arbeta på det sättet när det blir dags för mig att kliva ut i arbetslivet. För övrigt: Grymt bra blogg! Du inspirerar...

2007-09-19 @ 22:10:55
Postat av: alltomskolan

Det är en VIKTIG och intressant diskussion! Den mynnar ju ut i frågan om en jämn arbetsfördelning i arbetslagen. Det för också tankar till vikten av att ha individuell lönesättning. Med en chef som tar sig tid till att se vilka som jobber mer och premierar det vid lönesättningen känns arbetet inte lika tungt! Det är ju svårt att inte jobba mycket när man brinner för sitt arbete och känner att det är meningsfullt. Men frågan är hur länge det håller?? Man får nog akta sig;(

2007-09-20 @ 13:45:51
URL: http://www.alltomskolan.se
Postat av: Maja

Ett jätteintressant inlägg för mig som finländare att läsa! Vi har inte 40-timmarsvecka. Men jag undrar hur mycket andra skillnader det finns - för mig låter det avundsvärt lite att man skulle ha 17 timmar undervisning i veckan! Jag har 21 timmar svenska i veckan och får ersättning för en timme bibliotek och en timme mentorskap per vecka (vilket i verkligheten tar mer tid än så, skulle jag säga.) Jag tror jag måste forska mer i skillnaderna i arbetsförhållanden mellan skolor i Sverige och Finland!

2007-09-24 @ 16:59:09
URL: http://pussgurkan.blogspot.com
Postat av: Bamsinnan

Är ju inte i skolvärlden på det sättet, men jag tycker det låter mycket mer rättvist. Det finns alltid dom som jobbar och sköter sitt, men sen finns det alltid dom som vill "smita undan", om du förstår vad jag menar. Det finns det ju alltid men, på din beskrivning låter det som att en 40-timmars vecka för lärare är mer rättvis.

2007-09-25 @ 01:10:34
URL: http://bloggen.bamsinnan.net
Postat av: Sayo

Jag är lite kluven faktiskt. Hör också till dom som jobbar jämt och jag väljer nästan alltid att lägga mina 45h på skolan för att kunna begränsa man inte gör mer än vad man ska för att man fastnar med jobb hemma. Dock är jag lite rädd att jag skulle känna att jag inte hinner med allt och att det blir att jag jobbar mer iaf, och blir det iaf fel... Sen har jag svårt att byta bort sommarlovet :D Nåja, det vore intressant att prova en period faktiskt.

2007-10-01 @ 00:17:52
URL: http://sayo.blogg.se
Postat av: Junitjej

Kanonbra skrivet!! Jag är lite kluven kring 40-timmarsvecka, men jag tror att fördelar finns.

2010-10-10 @ 08:48:28
URL: http://junitjejen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback