Bokfemman vecka 7

Veckans tema är pjäser. Nämn din topp 5 inom ämnet.

1) Isbjörnarna av Jonas Gardell. Jag såg den här pjäsen 1998 i Växjö och eftersom jag är ett riktigt Gardell-fan så har den här pjäsen etsat sig fast i mitt minne. Änkan Ilse fyller 72 år och väntar på att hennes två döttrar ska dyka upp. Döttrarana tävlar om moderns kärlek genom att söka överglänsa varandra med sina presenter, men Ilses kelgris är dock yngsta barnet, sonen Gabriel, som inte kan komma till festen. Han ska berätta om sin senaste bok i TV på kvällen. I boken skildrar han hänsynslöst sin uppväxt och hur han hatar mamman och systrarna. Men Ilse förstår inte och hör bara allt beröm sonen får, klipper recensioner i alla tidningar och älskar sin Gabriel över allt trots hans skriverier om familjen. Typiskt Gardellskt och så klart riktigt bra.

2) Fröken Julie av Strindberg. Ett par dagar efter att Persbrandt och Bonnevie hade brutit upp från varandra skulle jag gå och se Fröken Julie på Dramaten. Jag trodde att föreställningen skulle ställas in, men inte. Istället fick vi alla se en föreställning som ångade av heta känslor och dramatik. Det låg som ett lock över salongen och under detta lock kokade det rejält. Efter någon timme märkte jag att jag inte lutade mig mot stolens ryggstöd utan satt på kanten av stolen - så på helspänn var jag! Bland det bästa jag har sett på en scen och jag tror aldrig att det kan bli så blixtrande mellan Jean och Julie som då.

3) Hamlet av Shakespeare. Såg den på Stadsteatern för några år sedan med Helena Bergström i huvudrollen vilket var intressant! Annars är inte storyn en av mina favoriter av Shakespeare men i den här versionen blev det annorlunda och speciellt.

4) Pippi Långstrump  som jag såg på Stadsteatern tillsammans med min 5-åriga systerdotter för ett par veckor sedan. Vi skrattade åt att Pippi kastade köttbullar och åt att Lilla Gubben och Herr Nilsson dansade tillsammans och jag grät en skvätt när Pippi slängde iväg godnattkyssar till sin mamma på molnet. Roligt både för vuxna och barn.

5) Doktor Glas av Hjalmar Söderberg. Är ju egentligen ingen  pjäs i sitt original men jag såg en uppsättning när jag pluggade litteraturvetenskap och blev helt fascinerad. Nu vill jag sååå gärna gå och se Krister Henriksson göra Doktor Glas på Vasateatern, men det är svårt att få biljetter, tyvärr. Men den måste få en plats på min lista i alla fall.

Nu är det din tur! Vilken är din topp 5 av pjäser?


Kommentarer
Postat av: TeachGirl

Doktor Glas är helt underbart bra som monolog! Jag hoppas verkligen att du får biljetter, för det är en upplevelse att se Krister Henriksson!

Jag hade gärna velat se Fröken Julie med den uppsättningen, det måste ha varit något utöver det vanliga.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback