Första nationella provet avklarat!

Vad väljer du? är alltså temat för årets svenska nationella prov och återigen har de duktiga provkonstruktörerna lyckats med att sätta ihop ett häfte fullt med intressanta och tankeväckande texter och bilder. Vi skrattade åt Mark Levengoods text om koalorna och vi hade fina samtal om Jonas Gardells dikt Människan är ingen växt. Lite kul dessutom att de fick med både Jonas och Mark i texthäftet!

Idag var det dags för läsförståelsen och jag var nog mer nervös än mina elever var, men allt gick bra och de verkade vara nöjda efteråt. Jag tyckte att många frågor var ganska svåra och den med koalahonorna var faktiskt klurig (och lite konstigt formulerad).

Nu är jag förstås jättesugen att sätta tänderna i proven och sätta igång att rätta. Kanske, kanske hinner jag med ett par stycken ikväll...

Kommentarer
Postat av: Fröken Nina

Det här var sjätte året som jag hade NP i svenska och tyckte att det var klart det bästa texthäftet!

Mina elever undrade om koalor verkligen sprängs, på riktigt, vet du det? =)

Postat av: Cecilia

Nina: Jag har faktiskt ingen aning - får kolla upp det!

2008-02-05 @ 21:50:37
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Linda

Håller med er - mkt bra texthäfte i år! Passade perfekt med texten av Jonas Gardell i och med att vi läste "En komikers uppväxt" precis innan jul också. Alltid bra med kopplingar.

Jag har snabbt kikat igen en del prov nu ikväll och det ser mycket bra ut. De är så duktiga på att reflektera niorna.

Jag hade också mina funderingar angående koalorna.Man lär sig något nytt varje dag. Tänk att få diskutera allt från koalor som sprängs till genmanipulation och ärlighet på en och samma vecka. :)

2008-02-05 @ 21:57:59
URL: http://www.netsess.blogg.se
Postat av: Ex-kandidaten

Tihi, själv har jag precis börjat med 5:ornas nationella prov i engelska... Samma som förra året, de är lite snålare med småbarnens prov tydligen... Var för övrigt på min första friluftsdag idag! Tänk att få betalt för att grilla korv och kasta frisbee! Jippie vilket bra jobb vi har!

2008-02-05 @ 22:07:15
Postat av: Charlotta

Ex-kandidaten: :) I två år tänkte jag varje gång jag fick lön eller varje gång jag gick till bankomaten att det var helt fantastiskt att jag fick pengar bara för att jag jobbade! Och att ingen skulle nånsin kräva dem tillbaka. De var bara mina. Sen började jag känna att det hörde till att man ska ha betalt för att arbeta. Och så småningom tyckte jag att ersättningen kanske var lite snålt tilltagen... Men fortfarande är jag glad när jag får följa med på idrottsdagar :)

2008-02-05 @ 23:26:44
Postat av: Charlotta

Oj! Jag läser min kommentar och ser att man skulle kunna tro att jag blir mindre och mindre nöjd med vårt jobb ju längre tiden går. Så är det inte. Snarare tvärtom. :)

2008-02-05 @ 23:30:14
Postat av: aya

vem har alla svar

2011-09-02 @ 21:32:25
URL: http://googel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback