Att bli medveten om sitt och andras språkbruk

Under förra veckan hade en av mina nior redovisningar kring språkbruk. Det handlade bland annat om maktspråk, manligt och kvinnligt språk, kroppsspråk, slang och fult språk, minoritetsspråk och dialekter. Alla hade arbetat tillsammans i par och skulle hålla en kort muntlig redovisning kring sina iakttagelser. Och som ALLTID när man håller på med språkbruk så väcker det en massa känslor hos ungdomarna och de vill bara fortsätta att prata och diskutera - och jag älskar det!

Jag tänker alltid när jag ska ha redovisningar att det kommer att ta ca två lektioner för att gå igenom alla, men jag kan visst inte lära mig att det alltid tar så mycket längre tid än så - speciellt när man arbetar med språk och språkbruk. Allt började med att vi läste Ett öga rött av Jonas Hassen Khemiri, sedan spann vi vidare på olika språkdiskussioner och utifrån det fick alla i klassen ett område att ta ansvar för och redovisa inför klassen. Jag utgick från
Blooms taxonomi då det handlar om att ställa frågor utifrån ett visst mönster eller nivåer och sedan var det fritt fram för eleverna att redovisa sina iakttagelser.

Så, vad hade eleverna planerat för sina klasskamrater? Jo, bland annat allt detta:

* titta på texter som tjejer/killar skrivit, analysera dem och diskutera om det verkligen går att se skillnad på manligt och kvinnligt språk

* göra massor med roliga övningar tillsammans som handlade om hur man använder sitt kroppsspråk ( som dessutom var förlösande för relationerna eleverna emellan)

* titta på Martin Luther Kings tal "I have a dream" och analysera hur han använder sig av olika retoriska grepp i talet
* svara på frågor kring om man pratar med killar respektive tjejer med efterföljande diskussion
* lyssna på olika dialekter och gissa varifrån de kom
* rösta på sin favoritsvordom (åh, så förlösande när även fröken fick säga sitt!)

Ja, det här var bara en bråkdel av vad som redoovisades och som ni förstår så tog det sin lilla tid, men det var så kul att se eleverna så engagerade och diskussionssugna så det gjorde ingenting att det tog två lektioner mer än jag hade planerat.

Och nu kan jag verkligen säga att alla mina elever uppnått följande mål:

Eleven skall

- ha kunskaper om språket som gör det möjligt att göra iakttagelser av eget och andras språkbruk.

Härligt!


Kommentarer
Postat av: Fröken Nina

Åhhhh! Jag börjar med språkhistoria efter påsklovet! Gimme more! :D

Postat av: Yohannah Leidefors

Hej!
Låter verkligen som om det var en roligt lektion. Ska komma ihåg detta!

2008-03-27 @ 10:36:02
URL: http://www.metrobloggen.se/tystaiklassen
Postat av: Evish

WOW! Vad roligt! Du anar inte hur roligt det är att läsa dina två senaste inlägg!

DU är en superlärare!

2008-03-27 @ 16:47:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback