Maraton i film och böcker

Jag har de tre senaste dagarna legat i sängen på grund av en dåligt lagad kycklingwok som jag köpte på ett litet kinahak härute i förorten. Så, inte mycket mer att göra än att vänta ut det hela och under tiden (tja, då man orkar vara vaken) fördriva tiden med massor av bra film och böcker.

Jag började med att se Utlämnad med Reese Witherspoon och Jake Gyllenhaal i huvudrollerna. Spännande och hemsk, men som alltid när det handlar om politiska thrillers (eller vad man ska kalla genren) så får man inte missa några som helst detaljer och det är många namn inblandade och många turer att hänga med i. Jag gillade den, men tror att jag måste se den igen utan feberdimman för att få full behållning.

Sedan blev det There will be blood som jag hört lite olika saker om. Några har tyckt att den var fantastisk - andra har inte förstått varför den blivit så kritikerrosad. Men med tanke på att Daniel Day-Lewis fick en Oscar för bästa manliga huvudroll, så var jag nyfiken. Och jag gillade den mycket. Och Day-Lewis spelade mycket, mycket bra. Det fanns så många olika delar i den här filmen - fader-son-temat, girigheten, religionen, synden, sveken osv. Jag gillade också att Paul Dano från Little Miss Sunshine (ni vet, brorsan som inte pratade) fick en större roll här - den killen kommer att fortsätta få stora roller efter det här.

The Butterfly Effect, en ganska gammal film som jag har velat se länge, såg jag imorse när jag drack mitt glas blåbärssoppa till frukost. Jag visste egentligen inte vad jag hade att vänta mig, mer än att det skulle handla om någon sorts tid-och rumsförflyttelse. Ganska spännande - det höll kanske inte ihop hela vägen - men ett par timmars bra tidsfördriv var det i alla fall.

Till sist en bok: Smuts av Katarina Wennstam. Usch och fy säger jag bara. Vilken hemsk bok. Det handlar om hur toppadvokaten Jonas Wahl med den fina familjen och det fina huset ständigt köper sex och hur frun Rebecka, som sedan länge förstått att något inte står rätt till, samtidigt försöker hålla den fina fasaden uppe och låtsas som om allt är som vanligt. Boken krypen en riktigt under skinnet och så här efteråt så känns det som om det här är en bok som kommer att följa med mig i tankarna ett bra tag framöver, Rekommenderas varmt!

Kommentarer
Postat av: Anki

Hoppas du snart mår bättre! Inte kul med dåligt tillagad mat.
Tack för filmtipsen. Har också gått och tänkt på There will be blood flera gånger men inte kommit till skott.

Postat av: Evish

Härligt med filmtips - men jag hinner inte se en hel film nuförtiden. Så för mig har det fortsatt med Vänner och nu gått över till Seinfeild.

Smuts läste jag i höstas, den är otroligt bra!!!

2008-03-13 @ 11:36:41
Postat av: Cecilia

Anki: Tack, nu mår jag mycket bättre! Har du sett There will be blood ännu?

Evish: Förstår att du har fullt upp och inte hinner se en massa film, men Seinfeld är ju minst lika bra! Har köpt El Choco nu men den knep sambon så jag får ta den senare.

2008-03-16 @ 21:47:20
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: *Malin*

The Butterfly Effect är en av mina absoluta favoritfilmer. Den blir ännu bättre om man ser om den igen eftersom man har andra ögon då. Lite roligt är att det också finns flera olika slut på filmen!

2008-03-25 @ 17:06:21
URL: http://worldofmalin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback