Våldsam julafton...

Förra veckan hade vi FF-dag (står för fördjupning och förstärkning), en sorts temadag där eleverna ofta är med och planerar innehållet. Så var också fallet i torsdags. På förmiddagen hade eleverna bestämt att vi skulle ha drama. Varje klass delades in i smågrupper som skulle framföra dramat, sedan skulle en grupp i varje klass röstas fram som vinnare och gå vidare och tävla mot vinnarna i de andra klasserna. Grupperna var blandade, alltså bestod av både tjejer och killar. Förutsättningen för dramat var skriven av några elever och såg ut som följer:

 

”Det är tidigt på julaftonsmorgonen. Du sitter på tunnelbanan och ser snön falla sakta ner utanför fönstret. Plötsligt skakar vagnen till och stannar.”

 

Utifrån denna förutsättning skulle alltså eleverna spinna vidare och skapa och spela upp ett händelseförlopp. So far so good…

 

Och kan ni tänka er vad varenda ett av de vinnande bidragen innehöll? Just det: våld, terrorism eller död. Är inte detta anmärkningsvärt? Och vad beror det på? Ingenstans i förutsättningen fanns det någon antydan till att det skulle vara våldsamt. Är det så att våld är en så självklar och vanlig ingrediens i våra ungdomars vardag? Är våld underhållning för dem? Och ytterligare en fråga man kan ställa sig är, om grupperna hade varit könsindelade – hade det sett likadant ut? Hade en grupp tjejer dramatiserat ett våldsamt överfall eller en terroristattack?

 

Jag och mina kollegor undrar. Har ni några funderingar?

 

Kommentarer
Postat av: Maja

Jag har upplevt samma tendenser. Överlag tycker jag elever kan ha ganska svårt med att hitta på något originellt i sådana här övningar. När de ska hitta på själva tror jag dessutom att många (pojkar?) är rädda för att blanda in "jobbiga känslor" i dramat, och då är olika actionklichéer trygga att ta till. Eller är det där en spegling av deras rädslor? Tycker de att våld och terroristattacker är något de behöver oroa sig för i sin vardag?

Det vore intressant om du kunde följa upp med en diskussion om saken med eleverna, för att få veta vad de själva tror är orsaken till ensidigheten!

Postat av: Cecilia

Maja: Tack för din kommentar! Intressant det där med att det faktiskt kan vara en spegling av deras rädslor och inte bara en "cool grej".
Ska definitivt ta upp det till diskussion med eleverna. Återkommer med det.

2006-12-07 @ 10:41:10
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: SiggeR

Intressant! Mina söner gillar att spela in och redigera egen film. När min yngste son och hans killkompisar gick i 6:an var det bara våldsfilmer med FBI och antiterrorstyrkan med massor av eldstrider som filmerna handlade om. Mycket realistiska med ljudeffekter och förstärkande musik. När klassen som belöning av bildläraren fick en halvdag på STV i en av deras inspelningsstudios blev det istället ett relationsdrama som hans grupp skrev manus till och spelade in. Jag antar att det beror på att gruppen var blandad. Eller kan det ha varit CENCUREN?

2006-12-07 @ 14:14:37
URL: http://www.skolportalen.tk
Postat av: Kandidaten

Men nog var väl förutsättningen för dramat full av förutsättningar (...) för att låta fortsättningen bli väldigt actionladdad!? "Plötsligt skakade vagnen till...". Om tunnelbanan "sakta hade stannat in vid en snötyngd julgran...", hade nog dramat sett annorlunda ut!

2006-12-07 @ 21:43:04
Postat av: Cecilia

Kandidaten: Håller med dig om det. Visst fanns det utrymme för actionladdade händelser, men det anmärkningsvärda var just att ALLA dramatiseringar innehöll död och våld - att inte en enda kunde handla om något annat. Frågan är om det ändå inte hade blivit ond bråd död trots att vagnen sakta hade stannat vid en snötyngd julgran...

2006-12-08 @ 14:00:01
Postat av: Kandidaten

Tihi, jag tror att vi har upplägget klart för nästa actionthriller: "The return of the christmas tree"... (with a vengeance). Trevlig helg till alla lärare och blivande sådana!

2006-12-08 @ 17:54:42
Postat av: Rune

Att elev utgår från SINA referensramar är inte så konstigt! Och vilka är då deras referensramar?
Ja inte är de samma som mina (jag gick i åttan 1962). Hade jag dramatiserat en sådan händelse hade det blivit något om att "nu gick strömmen (elektrisiteten som driver motorn på T-banevagnen) och vi måste gå resten av vägen till skolan (eller vart vi ni ska)!". Hur har våra Elever fått sina referensramar?
1984 gjorde statens ungdomsråd en omfattande undersökning bland unga människor (13 - 17 år) och den heter "Ej till salu". Kolla gärna i den!
Jag arbetar som speciallärare på ett privat särgymnasium (med riksintag) och vi har de sista åren fått elever som kommuner inte klarar av att ge undervisning (diagnosen är ofta en bokstavskombination som ADHD eller DAMP, överaktiva).
Ha tålamod och låt Dig inte provoceras!!!

2007-01-19 @ 06:27:56
Postat av: Cecilia

Rune: Tack för dina uppmuntrande ord! Ska försöka ligge lågt...

2007-01-19 @ 12:10:26
URL: http://latsta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback