Jubileumsveckan fortsätter...

Igår hade vi Öppet hus på kvällen och skolan vad proppfull med elever, föräldrar, syskon och personal. I korridorerna hade eleverna försäljning till förmån för sin skolresa, i klassrummen pågick lektioner, i entrén hölls en auktion där man sålde ut gamla skolplanscher - och de gick som smör i solsken! I matsalen höll kören och bandet en bejublad konsert.

Jag hade en svensklektion med mina nior, där vi diskuterade språkbruk (passade bra, eftersom vi läser "Ett öga rött") och självklart var föräldrarna med i diskussionerna. Vi pratade om "fult språk", alltså saker som slang och svordomar. Det blev djupa samtal kring vad som egentligen är fult språk, hur pratar ungdomar idag och hur ser vuxna på deras språkbruk, när passar det att svära och när är det inte så lyckat, hur uppfattar vuxna det när ungdomar använder slang, hur pratade de vuxna när de var unga? Jag tror det lärde sig massor av varandra och det blev mycket skratt samtidigt! 


Det var så underbart - skolan pulserade av liv och aktivitet, skratt och samtal, musik och möten av alla olika slag. Jag var så trött när jag traskade hemåt på kvällskvisten, men var så stolt över våra duktiga ungdomar som, bara om man ger dem chansen och förtroendet, kan genomföra små underverk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback