Skoljippo

I år fyller skolan jag arbetar på 60 år, vilket har lett fram till en jubileumsvecka som påbörjades idag. Skolan har smyckats med fotografier från 40-talet, våra glasmontrar är fyllda med gamla kläder och prylar och på informationstv:n går en film som spelades in på skolan 1953 med lärarinnor med knut och storrökande magistrar. Nere i skolans källare finns en guldgruva med gamla skolplanscher som vi har uppmanats att använda i undervisningen. Tyvärr fanns det ingen för svenska och bara en för engelska. Läste på nätet idag att just 1946 infördes engelska som första främmande språk i alla svenska skolor.

Imorgon ska vi ha en 1946-dag, då vi ska undervisa som man gjorde då - fråntaget agan då, förstås ; ). Jag ska ta på mig en svart kjol, tjocka strumpor, vit blus med hög krage och svarta pumps. Sen blir det diktamen, körläsning, översättning, pekpinnar och grammatik för hela slanten. Kanske ska jag till och med låta eleverna stå upp när de svarar på frågor eller läser. Hittade några gamla texter som jag kan använda på engelskan - det var visst väldigt inne att översätta stilar, dvs texter som var delade i två, där man först skulle översätta från engelska till svenska och andra delen från svenska till engelska. Texten jag har hittat är sagan om Guldlock och de tre björnarna - jättegullgt. Det kommer killarna i nian gilla.

Ordning och reda blir det i alla fall, Herr Björklund!

Kommentarer
Postat av: Prinsessmamman

Vi hade 90-årsjubileum på min gamla skola för ett antal år sen. Vi hade tema hela veckan och den aktuella dagen var jag klädd ungefär som du beskrev. Barnen stod upp och sjöng din klara sol, hade välskrivning och stod upp och svarade på frågor. De var också klädda i gammaldags kläder och killarna i Emilmysse var så fina precis som flickorna i huckle och förkläden. Alla barnen hade med sig matpaket som de åt sittandes på golvet i korridoren och några gossar hade tom med sig äpple åt fröken på morgonen! =)

Postat av: Skolfröken

Men å vad kul! Det där skulle jag också vilja göra. Men jag tror inte det blir speciellt kul med ett tvåårsjubileum...

2006-11-15 @ 18:45:00
URL: http://skolblogg.blogspot.com
Postat av: Fredrik Jeppesen

slå några rappa slag i katedern också med nån gammal pekpinne du drar fram ur källarförrådet :-)

2006-11-20 @ 17:04:49
URL: http://www.jeppesens.se
Postat av: Marie

Vad lustigt...precis den där översättningsövningen har jag sett en kollega använda, ofta. Han har verkligen fastnat i det gamla...

2007-01-18 @ 20:16:57
Postat av: Yohannah Leidefors

Vad kul med en 1946-dag!

2007-12-17 @ 19:21:58
URL: http://www.platsenvintergatan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback