Spontana reaktioner från en chockad lärarstudent

Hade idag min lärarstudent med mig på en svensklektion med en nia, där jag för närvarande håller på med en skrivarkurs. De skriver krönikor, recensioner och nyhetsartiklar för glatta livet och även om de tycker att det är svårt, så tycker de att det är ganska kul. Ett faktum som min lärarstudent efteråt kommenterade med följande ord:
"De verkade ju faktiskt intresserade och det verkade ju faktiskt som att de VILLE lära sig något! Och vilka intelligenta frågor de ställde!"
Ja, de flesta ungdomar VILL faktiskt lära sig något och de flesta ungdomar tycker om att vara kreativa och använda sig av sina kunskaper.

Jag vet att det finns skolor som fungerar dåligt med omotiverade elever, nedslitna miljöer, lärare som gett upp etc. Men det finns faktiskt skolor som fungerar - det gör det! Att en lärarstudent säger så här gör mig lite mörkrädd. Vad får de höra på Lärarhögskolan egentligen? Nu var det här hennes första VFU, men ändå!

Den bild som gemene man har av skolan är allt som oftast inte den korrekta. Det är så många som sprider helt orealistiska bilder av skolan. Vem har haft besök av skolpoitikerna i kommunen någon gång? Inte jag, i alla fall. Föräldrarna dyker sällan upp på öppna hus eller åhörardagar. Massmedierna gottar sig i skandaler och saftiga rubriker. Man lever antingen kvar i "den gamla skolan" eller så tror man att alla skolor är nerklottrade dårhus.

Jag vill bara säga: Välkomna! Min dörr står öppen! Kom och titta på hur fantastiskt kul det faktiskt kan vara! Om fler vuxna besökte skolan skulle vi kanske tillsammans kunna ge en mer rättvis bild av den och jag tror att fler också skulle uppskatta det arbete som görs där.

Kommentarer
Postat av: Magistern

Hear, hear!

2006-11-08 @ 21:57:48
Postat av: Skolfröken

Instämmer. Jag har inte sett röken av en enda förälder eller journalist eller politiker på de skolor där jag arbetat. Och ända är de inte sena att uttala sig. Illa!

Och lärarutbildningen är inte mycket bättre själva, det är ju mest problem som tas upp just för att man ska diskutera hur man ska agera.

Postat av: Fredrik Jeppesen

Yeah ! Me like !

2006-11-10 @ 16:18:06
URL: http://www.jeppesens.se
Postat av: Yohannah Leidefors

Håller med. Allt är inte bu i skolvärlden.

2007-12-17 @ 19:20:08
URL: http://www.platsenvintergatan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback