Angående läsning och litterär kanon
http://www.skolvarlden.se/Article.jsp?article=1268
Håller med: intressant artikel. Men det jag fastnade för var följande: "Måsten skapar ofrivillig ovilja, som skapar trots. Trots skapar avstånd." Det gäller ju inte bara läsning generellt utan skolan i största allmänhet.
Magistern: Jo visst gäller det skolan i allmänhet också, men sen tycker jag att just det citatet är en aning överdrivet. Jag tror inte att måsten alltid skapar ovilja - det kan ju faktiskt finnas måsten som utvecklar och får en att tänka om. Måsten kan ju vara lustfyllda också, i alla fall efteråt! Det är ju där vi lärare spelar en viktig roll - att visa på måsten som kan ta eleverna ett steg framåt i utvecklingen.
Hej!
Ville gå in och titta. Har läst om den här sidan. Blev mycket nyfiken. Den ser så fin ut. Ska utforska den mer och grundligare. Önskar allt gott.
Anne-Marie
Hej läste kommentarerna till min artikel. Jag tror på lärarens roll att stötta eleverna ut ur måsten. Allt i skolan är inte roligt, kan heller inte vara det, men graden av angelägenhet, dvs, att detta lärande påverkar mig och mitt lärande, kan leda vidare till motivation. Lärarens roll är oändligt viktig. Men en elev som inte upplever sig som läsare, kan lätt vända ryggen till all undervisning. Det trots jag talar om har jag sett både som förälder och som lärare. Det är en strategi mer än ointresse. Spännande att få diskutera så här. Första gången faktiskt. Kul. A-M