Avkaffandet av praon

Satt idag på jobbet och diskuterade det faktum att flera kommuner i Sverige väljer att avskaffa praon i den form som den förekommer i idag. Våra nior har ju nyligen kommit tillbaka från praon och efter att ha pratat med dem så inser man att dessa två veckor verkligen har haft skiftande kvalité. En flicka har "jobbat" 3,5 timme om dagen på ett hunddagis och det enda hon gjorde var att ta promenader med hundarna. Mycket lärorikt - antar att hon verkligen vet hur det går till i arbetslivet nu. Nej, hon var inte så glad. En annan flicka har jobbat på café och fått ta stort ansvar med kundkontakt och service, och har nu dessutom fått löfte om fortsatt extraarbete på helgerna och sommarjobb. Hon var hur nöjd och glad som helst. En pojke hade jobbat i livsmedelsbutik och blivit chockad av hur tungt arbetet var och direkt bett om att bli förflyttad. Det blev han dock inte. En annan pojke hade blivit placerad på en idrottsplats och fått köra traktor och sköta fotbollsplaner, vilket passade honom alldeles utmärkt.

Jag kan förstå att praon kan vara bra för många, speciellt för de som aldrig får en chans att sommarjobba elller extrajobba, eller för de som skiter i skolan, men sedan blir peppade att satsa på sina studier när de hamnar på en arbetsplats som de inte trivs på och inser att om de inte skärper sig så är det kanske just detta som de får jobba med. Men samtidigt undrar jag vad det egentligen ger ungdomarna och vad de lär sig. Jag anser, precis som många andra, att det bästa är att involvera arbetslivet i skolan kontinuerligt och på ett naturligt sätt. Att bjuda in företag till skolan, låta eleverna ge sig ut i arbetslivet några utspridda dagar varje läsår för att ta reda på hur det fungerar. Ett sätt är att använda sig av Transfer, som är Sveriges största organisation för förmedling av föreläsare till skolan från näringslivet och där målet är att skapa insikt i yrkeslivet samt att inspirera till egna initiativ och entreprenörskap.

Jag predikar ofta om att jag anser att skolan borde bli mer verklighetsanknuten och jag tror att vi behöver en ny form av prao för att åstadkomma just detta. Sen att praon är ett andningshål för trötta lärare får jag väl offra för att eleverna ska få det bättre. Suck.

Länk till Transfer finns under Länkar


Kommentarer
Postat av: Maja

Intressanta tankar! Jag håller med om att det verkligen är varierande kvalitet på praoplatserna. En nackdel med att alla ger sig ut på prao samtidigt är också att det skapar ett "överutbud" av ungdomar -- om man sprider på det över året så skulle ju samma arbetsplats till och med kunna ta fler ungdomar över tid, och kanske bygga upp ett bra samarbete med skolan. Men visst finns det organisatoriska fördelar för oss lärare i att de alla är borta samtidigt från undervisningen ...

Postat av: Eleven

Jag var stark motståndare till praon länge efter min första prao i åttan på ett vidrigt kaféhak där jag och en annan tjej fick slava. Min andra paro blev dock på en av stans mest exklusiva klädaffär mitt i centrum där jag stormtrivdes från dag ett, där blev jag också kvar och har snart extrajobbat där i fem månader. Praoen är viktig, absolut, så ta för gudsskull inte bort den, låt istället eleverna få lite "roligare" arbetsplatser. Kommunen erbjuder så otroligt tråkiga praoplatser så det är sorgligt, låt praoen stå men låt eleverna ha mer inflytande över den - låt dem säga till om det blir problem och gör något åt det direkt! När jag inte trivdes på kafét ringde jag min syo som direkt flyttade på mig - välsigne henne!

2007-04-15 @ 22:03:34
Postat av: Yohannah Leidefors

Transfer verkar vara en bra organisation för att förändra relationen skolan-arbetslivet.

2007-12-17 @ 18:53:32
URL: http://www.platsenvintergatan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback