Gratis kaffe!

Kan ni fatta, fredagens största diskussionsämne på skolan var att ledningen gått ut i personalnytt och berättat att vi i fortsättningen ska få gratis kaffe! Alltså, vi lärare är ju inte särskilt bortskämda, så en sån här grej blir ganska stor. Vi har länge fört upp till ledningen att gratis kaffe skulle vara en stämningshöjare på skolan, men det har alltid hetat att det inte finns utrymme i budgeten för det. Så, när jag mötte en av rektorerna i korridoren passade jag på att tacka för att de äntligen gått med på vårt förslag.

Lite senare på kvällen träffar jag en kollega som berättar att anledningen till att vi har gratis kaffe är att kaffeapparatens myntinkast har strulat till och från och skolan har inte råd att låta en reparatör komma och fixa det varje gång.

Först blev jag sur, eftersom det i personalnytt lät som om det var en vänlig gest från ledningen. Sen kände jag mig riktigt dum som stått där och tackat och bockat.

Att man aldrig kan få vara riktigt glad för nåt. Men i morgon ska jag dricka kaffe som aldrig förr.

Kommentarer
Postat av: Magistern

Vi har haft gratis kaffe i många år. Något jag aldrig slutar att uppskatta. Vi lärare är dålig på att protestera mot saker och ting, men skulle någon få för sig att vi helt plötsligt skulle betala vårt kaffe, ja då skulle vi riva bygget. Rör inte vårt kaffe!

2006-10-02 @ 10:09:42
Postat av: Maja

Haha, det där är så totalt skolan i ett nötskal! Om det är så mycket dyrare att ta dit en reparatör att det lönar sig med gratis kaffe, så måste ju kaffet vara nästintill gratis. Och vad har de då gjort i alla tider med pengarna ni har betalat för kaffet? Man undrar ...

Postat av: Cecilia

Ja, man kan verkligen undra...

2006-10-02 @ 20:41:02
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Fredrik Jeppesen

Man skulle gissa att skolledningen behöver ha fokus på helt andra saker än kostnaden för ett antal lärares kaffe och kaffereparatörer. Risken när man får det kärvt är att man bara fokuserar på aktiviteter som minskar problemen kortsiktigt men som samtidigt ökar dem långsiktigt.

2006-10-03 @ 08:21:57
URL: http://www.jeppesens.se
Postat av: pauli

Oj, jag är i shock! Är det betalkaffe som väntar mig när jag är klar med min utbildning? Kanske har jag valt fel yrke?
Min man som jobbar på reklambyrå har gratis frukt, läsk, vatten , kaffe samt lyxlunch VARJE DAG!
Nu är det ju inte därför man valt läraryrket, men kaffe är ju en så´n otroligt liten grej som borde vara gratis på varje arbetsplats!

2006-10-08 @ 20:56:09
Postat av: Cecilia

Pauli: Ja, jag vet, man blir lite avis när man tänker på vilka förmåner andra yrkesgrupper har. Med tanke på hur vi sliter för samhällets bästa borde vi bli mer uppskattade. Gratis kaffe är väl egentligen det minsta man kan begära...

2006-10-09 @ 07:19:02
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Martina

Jag har någon gång på min skola framfört att jag tycker att vi borde ha gratis kaffe. Det uppskattades inte av alla kollegor. Hur skulle det se ut, sa någon surt. Jag, som inte ens dricker kaffe mer än nån gång ibland. Och du, som kanske tar tre koppar kaffe på en dag.
Men nu har jag i alla fall sett till att vårt kaffe är rättvisemärkt, och en krona koppen är ju inte så dyrt.

2007-01-19 @ 11:11:20
Postat av: KRAHW

Ve Krähwer Svenskt Leraret Påo Viowna Skloola!?

2007-02-06 @ 12:16:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback