Måste skolan vara rolig?

Idag kunde man läsa i DN om det utbredda skolket bland eleverna i skolan. Där stod det att det finns ett starkt samband mellan skolk och bl.a. missbruk, dåliga betyg i kärnämnena, sjukdomar och läs- och skrivsvårigheter. Ibland talar man också om att skolan behöver vara roligare för att eleverna ska känna sig motiverade att gå dit. Jag är en aning skeptisk mot detta. Först och främst för att det sätter en stor press på oss lärare att alltid vara på topp, vara roliga och humoristiska, hitta på roliga uppgifter etc. Jag själv orkar väl kanske vara rolig ett par lektioner i veckan. Dessutom vill jag inte att mina elever ska se mig som en underhållare - jag är inte en stå-uppkomiker som är där för att roa dem. Men - jag finns där med ett leende på läpparna, glimten i ögat och massor med ironi och humor. Det kan jag gladeligen erbjuda. Men om det är roligt eller inte - tja, jag vet inte.

Nej, vad jag anser att skolan ska erbjuda istället är relevans, kreativitet och fantasi. Att eleverna får känna att de kan ha nytta av det de lär sig i skolan, att de får mer ansvar och utrymme att använda sin kreativitet i olika uppgifter. DÅ blir skolan rolig. Många lärare säger att eleverna inte vill arbeta kreativt, att de tycker att det är skönt att sitta vid sina bänkar och skriva anteckningar från tavlan, läsa texter och svara på frågor. Hmmm...ok, jag kan hålla med till en viss punkt. Men har ni någonsin suttit en hel dag eller två hela dagar och bara lyssnat och skrivit, utan att få interagera eller använda ditt språk eller prova dina tankesätt praktiskt och tillsammans med andra? Det är inte kul... Och många av våra elever får göra det dag ut och dag in i flera år. Inte undra på att de får träsmak och tycker att skolan är trist.

Lita på dina elever och lita på att de kan! Ge dem förutsättningarna och du kommer att bli överrraskad. OK, det kommer kanske inte bli ett tyst och lugnt klassrum, men det kommer att bubbla av tankar, ord och skratt. Och - det kommer att vara roligt.


Kommentarer
Postat av: Magistern

Bra inlägg! Sunt resonemang. Tycker jag då. Men, for the record: jag är j-kligt rolig.

2006-10-16 @ 20:40:16
Postat av: Chris

Väl talat ! Skolan är ett läroinstitut och inte ett pang i bygget avsnitt.

2006-10-17 @ 19:20:53
Postat av: alexandra

Jag håller med helt och hållet i det du skriver. Eleverna är i skolan för att lära sig och inte för att få en stund underhålning under mina lektioner, hur konstigt det än låter.
Problemet är att man som lärare varken har tid eller årk att planera dessa kreativa lektioner som kräver att eleverna tänker själva. Och när man väl har hunnit göra det och är ganska nöjd själv så finns det alltid några elever som börjar sätta ingång och gnälla över att det är tråkigt, att dom inte fattar eller att det är för svårt. Då tappar man lusten, då känns det att man lika gärna kan dra fram häftet med frågorna på sista sidan. Eller? Finns det någon överlevnadsstrategi att ta till?

2006-11-04 @ 14:29:21
Postat av: Cecilia

Alexandra: Visst är det som du säger att man inte alltid orkar att vara kreativ och nytänkande, men jag brukar tänka att om jag kan få till en-två sådana lektioner i veckan så är jag nöjd! Sen är det ju alltid så att några elever tycker att det är tråkigt eller svårt, men de eleverna brukar jag högaktningsfullt strunta i just då, för det är oftast dem som jag brukar fokusera på annars.

Postat av: Meta_J

Har just hittat hit, har läst flera av dina kloka inlägg. Vad roligt att läsa! Läser själv till lärare och tvivlar ibland på mitt yrkesval; skolan är ju så trist och stelbent och långtråkig. Saknar meningsfullheten, men så hittar jag din logg, och du skriver om just det, och många håller med dig - härligt, det finns eldsjälar där ute, det är bara jag som inte riktigt mött dem än!

2007-01-20 @ 16:13:41
Postat av: SOfia

Kul att lärare förstår detta! Min fd högstadieskola var för lite utav detta. Det fanns lärare som förstod vad som krävdes. Skolan behöver inte vara rolig men den måste vara mer intressant!

2007-06-18 @ 11:23:25
Postat av: Yohannah Leidefors

Att integrera eleverna är nyckeln!

2007-12-17 @ 18:41:42
URL: http://www.platsenvintergatan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback