Studiedag
Anledningen till detta var att de formellt såg så olika ut och det är ju av stor vikt att dessa dokument ser proffsiga och välarbetade ut. Så, när vi förra veckan fick veta att vi återigen skulle viga en studiedag till dessa målbeskrivningar spred sig ett missnöje i kollegiet. Förrvirring uppstod, som vanligt, om vad vi egentligen skulle göra - och varför. Många ställde sig frågan om varför inte en projektgrupp utses som arbetar med formalian kring dessa dokument - hur kommer det sig att 80 pedagoger ska sitta en hel dag med att ändra rubriker till Times New Roman, storlek 12, fet stil? Snacka om resursslöseri...
Men nu är det klart i alla fall. Men med tanke på att de borgerliga vann valet kommer det väl inte dröja särskilt länge innan vi återigen sitter där i våra ämnesgrupper och ska skriva nya betygskriterier för år 6 och 7. Jag hoppas verkligen att Skolverket då tar sitt ansvar och besparar oss det besväret.
Ja det borde finnas någon informationschef som tar in allt, slänger in det i en mall och vips mailar ut allt till respektive skola. Det borde kosta betydligt mindre kraft och pengar.
Välkommen in i bloggosfären :-)
Skall följa din blogg med intresse !
:-)
Fredrik: Tack för din kommentar och kul att du hittade till min sida! Välkommen tillbaka!
/Cecilia
Har du haft någon annan blogg jag varit inne på eller? I så fall ber jag om ursäkt att jag inte minns vem du är/var.....å andra sidan känner jag igen Låt Stå...aaaaaahhhhhh..."altzheimer light"...
Nu är jag omstartyad och klar igen.
Allt väl?
:-)
F
Haha, nej jag menade bara att du är välkommen att komma tillbaka till min sida och skriva igen om du vill! Jag har inte haft någon blogg tidigare, men ser mycket fram emot att skriva här - ska bli riktigt roligt!
PS. Gå gärna in och titta på mitt läromedel
"Så klart!" på Bonnier utbildnings hemsida!
Låt oss byta bok :-) Du får min så får jag din :-)
Absolut! Jag mailar dig istället så kan jag ta en adress som jag kan skicka den till.
/Cecilia
Själv tycker jag mest att allt som har med betygskriterier är uttjatat och det känns som att lärare ibland låtsas använda dem, men man märker att de faktiskt inte gör det. Känner du att det kan vara så bland dina kollegor? Har inte skolverket betygskriterier, varför används inte de isåfall? Jo, förresten. Kan du inte ägna ett inlägg till att förklara varför du blev lärare? Hur kom det sig liksom? Själv har jag svårt att förstå att man orkar plugga så länge och sen riskera att få elever som är tykna, stökiga och allmänt ointresserade.. :)
Mvh Jenny
Jenny: Tack för ditt kloka inlägg och intressanta frågor! Visst tror jag att det är som du säger att många lärare inte använder sig av betygskriterierna av bekvämlighetsskäl och trygghetsskäl. När jag började jobba för sex år sedan gick snacket så att man inte skulle visa eleverna kriterierna, för då kunde de ju ställa krav och faktiskt ifrågasätta sina betyg! Helt galet. Jag tror att man som elev har ett stort ansvar att just ställa krav på sina lärare - att kräva att betygskriterierna används dagligen som diskussionsunderlag och som grund för vilka uppgifter man gör i skolan. Skolverket har ju bara skrivit ned betygskriterier för år 5 och år 9 i grundskolan, men betyg ska ju sättas i åttan också! Och vem bestämmer då hur de kriterierna ska se ut? Jo, varje enskild skola, vilket har lett till en enorm orättvisa: i vissa skolor ska du till exempel kunna stava rätt till de 300 vanligaste orden på engelska, medan det i en annan skola inte alls finns ett sådant kriterium. Så istället för att en kompetent projektgrupp på Skolverket satte sig ner och bestämde hur betygskriterierna för år 8 ska se ut, så sitter Sveriges alla högstadielärare och gör detta, studiedag efter studiedag. Vad kostar inte detta? Så mycket tid, kraft och pengar som skulle kunna gå till vettigare saker i skolan, som till exempel fortbildning i hur man arbetar mot mobbning, nätmobbning, jämställdhetsfrågor och inspirerande kurser i alternativa undervisningsformer.
Hoppas att du gillar mitt inlägg där jag berättar om varför jag blev lärare - tack för tipset!
/Cecilia
Du har en så fin sida, Cissi, och skriver så bra!!
Kram
Anna Molin
Hej Cecilia!
Kollade på ett avsnitt via nätet av Skolakuten från i våras. Där handlade om din blogg och vad du skriver på den. Blev då nyfiken och gick in och kikade. Känns som om jag kommer få många trevliga lässtunder här.
Jag läser själv till högstadielärare i svenska och englska. Läser på Karlstads universitet och har 1 ½år kvar.
Ska bli spännande att följa dina tankar och funderingar.