Påsklov - eller inte...

Jaha, nu sitter jag här, som så många andra av mina kära kollegor, med stora högar av rättning som ska göras. Det känns inget kul. Jag vill sätta tänderna i en massa trevliga böcker, titta på film, ta långa promenader och inte tänka på jobbet alls. Så blir det inte. OK, någon film ska jag väl hinna med, och kanske någon bok också. Men de där högarna ligger där på köksbordet och bara påminner mig om vad jag egentligen borde göra. Varför ska man behöva jobba på ett lov som man redan har jobbat in? Undrar om det bara är vi lärare som är så snälla (läs: korkade) som gratisarbetar. Nä, förlåt, nu blev jag bitter. Men ibland blir jag bara så besviken på mig själv och alla andra kollegor som bara går med på allt hela tiden. Någon mer som känner som jag? Eller finns det någon därute som säger ifrån? Som inte sitter och rättar den här veckan eller den förra?

Behöver lite bra peppning nu känner jag...

Kommentarer
Postat av: Nina

Nej, jag håller med. Varför ska vi jobbat när vi redan jobbat in? Förra veckan roade jag mig med att räkna ut våra timmar - se min blogg...
Jag läste och umgicks med kompisar hela förra påsklovsveckan :)

Postat av: Nina

Såg nu att du redan sett mitt blogginlägg :)

2007-04-10 @ 17:03:26
URL: http://www.ninateacher.blogspot.com
Postat av: Marie

Skyldig...jag hade ungarna på dagis och fritids i två dagar för att rätta nationella prov. Jag hann inte ens klart, men det kändes ändå skönt att ha större delen gjort då det ändå måste göras. Annars har jag lagt av med allt arbetande hemma. Faktiskt. Jag hinner inte med två barn hemma, varav en inte är två ännu. Så för min egen skull så stressar jag inte. Jag bär inte hem kassar med arbete. Jag gör det när jag hinner, på jobbet. Och där stannar jobbet alltmer numera.

Kanske blir det annorlunda när barnen blir större, jag vet inte. Men det här känns ändå bra. Däremot går jag till jobbet tidigare än jag måste, och stannar efter min ramtid, så det är ju absolut inte så att jag jobbar mindre. Kanske lite mer effektivt bara.

Vi behöver våra ledigheter för att stressa av, så gör det! Göm högarna!

2007-04-11 @ 22:20:52
Postat av: Cecilia

Marie: Du verkar ha hittat en strategi som funkar. Jag antar att man måste bli lite mer effektiv när man har barn. Jag har inga barn själv så då blir det nog mer så att man duttar lite här och fixar lite där - bara för att man kan. Har gjort hälften av högarna nu och upptäckte i morse att jag inte ens fått med mig rättningsmallen för svenskan hem, så den kan jag faktiskt inte göra. Tur för mig, kanske?

2007-04-12 @ 12:29:20
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Anonym

nu kanske jag är lite orättvis, men ni kan egentligen skjuta upp rättningar ett bra tag, skylla på att ni har så mkt annat att rätta.. vad ska eleverna göra?
vi kan inte skylla på att det är så mycket annat och lämna in en uppgift en månad försent utan att det visar sig på betyget.

deta gäller INTE alla lärare

2007-04-12 @ 20:03:18
Postat av: Anonym

vilket slit ni måste ha.. ibland förstår jag inte hur ni lärare orkar

kämpa på!!

2007-04-13 @ 11:36:55
Postat av: Sayo

jag valde att ta ledig, men körde maratondagar nu i veckan efter lovet istället... *suckar*

2007-04-14 @ 16:53:50
URL: http://sayo.blogg.se
Postat av: Anita Höglund

Ja, jag vet ju inte hur det är att vara lärare. Men i mitt jobb som bibliotekarie händer det ju då och då att jag tar hem jobb. Det kan vara ett möte som behöver förberedas, ett bokprat som ska planeras och förberedas, ngn kurs som ska hållas osv. Sån´t jobb som är svårt att göra på jobbet där så mycket annat pockar på uppmärksamhet och där man behöver rycka in här och där för akuta nödsituationer. Men jag noterar nästan alltid den tid jag jobbat hemma och tar sedan komp när arbetet medger.
Kanske skulle lärare också ha 40 timmars arbetsvecka och 5 veckors semester och sedan möjlighet att ta ut komp när eleverna har lov (när det inte är schemalagd tid att ta hänsyn till). För jag förstår att det är svårt att ta komp när schemalagd tid och konferenser av olika slag sätter käppa i hjulet.

2007-04-19 @ 21:23:49
Postat av: Cecilia

Anita: Tyvärr är det ju så att vi lärare aldrig kan ta ut "komp" för vår övertid. Vi får nämligen inte göra det när eleverna finns i skolan, så när ska man då göra det? Det är ett stort problem. Jag tror att om man skulle lägga ihop alla lärares övertid på ett år så skulle man se hur många lärare det egentligen skulle behövas och hur mycket kommunerna tjänar på vår yrkesgrupp. Det finns nog ingen annan yrkesgrupp som jobbar så mycket gratis som just lärare. Jag var förut en motståndare till 40-timmarstjänst för lärare men börjar mer och mer inse fördelarna med det. Många skolor har ju redan den varianten och kanske finns det någon som läser bloggen som arbetar så? Hör gärna av er i så fall och berätta!

2007-04-20 @ 14:09:03
URL: http://latsta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback