En bra dag

Idag har varit en sån där bra dag som man kommer att minnas länge.

Började dagen med dubbeltimme i svenskan med nian. Vi pratade om Låt den rätte komma in och kopplade till det tidiga 1800-talets skräck/sci-fi-romaner. Vad var människor rädda för då? Precis som nu var man rädd för framtiden och det okända. Dessa romaner och noveller var ju en reaktion mot den tekniska utveckling som präglade samhållet och skulle läsas som en varning att inte leka Gud (t.ex. Mary Shelleys Frankenstein eller Stevensons Dr Jekyll och Mr Hyde). Intressant!

Sedan var det dags för film med den andra nian. Forrest Gump är bara så underbar och eleverna älskar den. Filmen är perfekt att se och diskutera när man ska prata om USA:s historia, t.ex. krigen, hippierörelsen och andra motståndsrörelser, Watergate-skandalen, de mördade presidenterna och musikrörelsen med mera. Sedan är den ju vacker och sorglig och rolig också. Rekommenderas varmt!

Därefter dags för sexorna och engelska. Idag hade vi en sådan lektion när vi bara pratade om Gardners intelligenser och hur man kan använda sig av dem i engelskämnet. Lite svårt att greppa för dem, men de hängde med rätt bra. Snart hade vi hela tavlan full med bra tips på vad vi kan göra för uppgifter i sexan där vi kopplar ihop kunskapsmålen med intelligenserna.

När jag kom hem läste jag ut min bok Eldens hemlighet av Henning Mankell och började läsa en deckare - Det stulna hjärtat - som Joyce Carol Oates har skrivit under pseudonymen Lauren Kelly. Min chef såg nämligen mina beställningslistor för engelskan där Joyce Carol Oates fanns representerad med boken Freaky Green Eyes, berättade att hon älskade Oates och lade sedan två av hennes böcker i mitt fack. Jag har läst lite av Oates men inte så många vuxenböcker och jag visste definitivt inte att hon skrev deckare! 

Somande till en halvtimme, tog en promenad ner till gymmet och avslutade kvällen med ett avslappnande yogapass.

Åh, va det är härligt att ha sådana dagar!

Kommentarer
Postat av: anne-marie körling

Så ska det kännas. Det är så det ska vara. Du är nog en väldigt god lärare...Anne-Marie

Postat av: Anki

Jag önskar nästan att jag fick gå i högstadiet igen och ha dig som lärare! Vilka härliga lektioner ni verkar ha, med mycket diskussioner och reflekterande.
Jag har läst några böcker av J C Oates, visste inte att hon skrivit ungdomsböcker dock. Måste undersökas!
Fortsätt ha det bra på ditt nya jobb!

2007-08-30 @ 22:17:39
URL: http://www.frokenanki.blogspot.com
Postat av: Sayo

Jag har läst Eldens hemlighet som högläsning flera gånger, den är riktigt bra!

2007-09-07 @ 20:02:22
URL: http://sayo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback