I startblocken

Har jobbat snart en vecka med eleverna nu och jag måste säga att det funkar så bra, så bra. De verkar sugna på mina ämnen och då blir ju allt mycket roligare för mig också. Det är dock inte lätt att ta över två nior i både svenska och engelska, snabbt ta reda på vad de kan och inte kan och sedan hugga i och försöka lotsa dem mot nationella prov och slutbetyg. Därför har jag enhälligt bestämt att vi i svenska ska läsa Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist och du&du&du av Per Nilsson i höst. Då använder jag Carl-Johan Markstedts alldeles utmärkta litteraturhandledning Känn på litteraturen och så vet jag att jag har koll på läget.

I engelskan jobbar de med Good Stuff - ett läromedel jag känner till, men inte har använt förut. Jag vet att Good Stuff har lovordats över hela Sverige, men jag kan inte riktigt förstå vad som är så bra. Jag saknar en fyllig lärarhandledning med mycket bakgrundsmaterial och tankar från författarna och jag tycker uppgifterna är plottriga. Men, jag kanske tycker annorlunda om några månader.

En sak har jag i alla fall bestämt mig för - jag ska göra mitt bästa, men jag ska inte jobba ihjäl mig. Det jag gör och hinner med under arbetstid får duga. Och det känner jag är en skön utgångspunkt inför det nya läsåret!


Kommentarer
Postat av: evve

Nu har jag äntligen hittat till din blogg! Den känns rolig och inspirerande.
Vi ses imorgon...på jobbet!

2007-08-16 @ 22:34:37
Postat av: Cecilia

Alvas pappa: Haha, nja, det skulle jag väl inte säga direkt! Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men det är inte värt det att må dåligt över allt man inte hinner. Jag ska se det från andra hållet istället, dvs vara nöjd med allt jag faktiskt hinner!

Postat av: Alvas pappas blogg - http://alvaplutten.blogspot.com/

låter också klokt!

2007-08-18 @ 23:33:56
URL: http://alvaplutten.blogspot.com/
Postat av: Sayo

jag har precis börjat med good stuff i femman men har inte riktigt kommit in i det än... vi har Happy i högstadiet. Lite synd att det inte är samma material över 4-9 faktiskt

2007-09-07 @ 19:57:17
URL: http://sayo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback