Uppmuntra ungdomars kreativitet

Läste för någon vecka sedan en artikel i DN:s artikelserie kring kreativitet - som för övrigt är mycket intressant att följa - och fastnade för Anna Axelson och hennes genialiska idé med en vattenflaska som man fyller på från sidan.
Jag gillar verkligen när ungdomar visar vad de kan på det här sättet. När man läser artikeln om Anna inser man hur viktigt det är att uppmuntra och tro på barns och ungdomars kreativitet.

Jag vet att jag ibland är dålig på att använda mig av mina elever, vilket ofta betyder att jag får arbeta extra mycket. Det är jag som arbetar hårdast både före, under och efter lektionen. Jag önskar att jag kunde hitta fler sätt att ta tillvara mina elevers idéer och tankar. Jag har ju verkligen sådana ämnen där man KAN göra det - och ganska enkelt dessutom. Men det är så lätt att falla in i det gamla, att tycka att det är lättast så.

Anna avslutar artikeln med en klok reflektion kring kreativitet - att kreativitet uppstår när det finns tid att tänka och när man i lugn och ro får arbeta med något. Kreativitet går inte att stressa fram. Jag tror att vi i skolan idag ofta stressar våra elever så mycket att det inte finns tid att i lugn och ro arbeta med något och släppa fram nya tankar och idéer. Vi vill att våra elever ska vara kreativa och tänka själva, men får de verkligen den tiden och chansen?
Det undrar jag.

Så, nu har jag ett nytt mål för läsåret 07/08: att utnyttja mina elevers kapacitet mer, att vara lugn och inte stressa dem. Att ta ett steg tillbaka, helt enkelt, och låta dem göra jobbet. 



Kommentarer
Postat av: anne-marie körling

HEj cecilia,
Detta anslag som du nu beskriver kommer göra ditt arbete till precis det du vill - undervisa mer...och skapa elever med större ansvar. Detta har jag arbetat med under alla år...och att utveckla dessa tankegångar är det bästa du kan göra. Åh så roligt att läsa.
Anne-Marie


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback