Hur hanterar vi främlingsfientliga tankar i skolan?

Ikväll har jag varit på ett mycket intressant föredrag på UR, som hette "Nasse i verkligheten, nasse på film".  Det handlade om hur man tar upp, diskuterar och arbetar med främlingsfientlighet, rasism och nazism i skolan på ett vettigt och konstruktivt sätt.

Det började med en workshop där en dramapedagog och en person med ett förflutet inom Vit Makt berättade om hur de arbetar tillsammans kring tillhörighet, identitet och destruktiva grupper i skolan. De använder den före detta nazistens berättelse om hur han hamnade i Vit Makt, varför han tänkte om och till slut lämnade organisationen samt dramat som ett förlösande verktyg för att lyfta upp dessa känsliga frågor till ytan. Vi deltagare fick prova på övningar som de kör med eleverna under sin workshop och det var mycket lärorikt. Bland annat fick vi göra fyra-hörnövningar kring varför man hamnar i dessa kretsar, vi talade om vilka slutna grupper det finns i samhället idag, hur och vilka som lättast rekryteras hit och vi fick till slut dramatisera hur en så kallad "rekrytering" går till.

Workshop-arrangörerna betonade dock att man som pedagog inte ska sköta sådana här övningar själv, utan förklarade vikten av att det är folk utifrån som kommer in och arbetar med klassen. Det kan jag hålla med om till hundra procent. Om eleverna vet att de kanske aldrig mer kommer att få träffa de här personerna tror jag att de är mycket ärligare i sina tankar och beteenden. Sedan använder man ju också en riktig historia som bakgrund och utgångspunkt och det tror jag också sporrar många elever än om jag skulle stå där och gissa mig till hur det går till i sådana kretsar.

Därefter fick vi titta på korta sekvenser ur filmer som tar upp det här ämnet, som t.ex. "Ondskan", "American History X" och "Führerns elit" och fick tips på hur man genom film kan bygga upp diskussioner och hantera tankar och åsikter som kommer upp hos eleverna efter man sett filmen tillsammans.

Jag tycker att ämnet är svårt och ibland drar jag mig för att ta upp det till diskussion. Jag känner att jag inte riktigt har de rätta verktygen för att hantera situationen om det skulle komma upp synpunkter som stödjer de här åsikterna. Hur hanterar man om det blir motsättningar i klassen, om det hela kanske utvecklar sig till en konflikt som fortsätter utanför klassrummet? Jag skulle behöva mer fortbildning kring det här ämnet, mer konkreta tips på hur man hanterar diskussionerna och tankarna som kommer upp. Jag har ett tag funderat på om jag ska läsa boken "Svenne" av Per Nilsson med mina elever, men jag säger samma sak där: jag skulle behöva en gedigen handledning med tips på diskussionsfrågor och konkreta skriv- eller dramaövningar så att jag lättare kan hantera klassens tankar kring boken.

Hur brukar ni arbeta med frågor kring främlingsfientlighet och rasism? Tycker ni som jag att det är svårt att hantera ämnet, eller har ni någon bra strategi för hur man kan lyfta upp det till diskussion i klassen?

Bra länkar:

www.fryshuset.se/exit

www.filmcentrum.se

www.ur.se/pedagogwebben

Kommentarer
Postat av: bLiXtTa

Dom behandlas inte, dom finns där , i väntarn på att få kränka någon. Vilket jag tycker är ett helvete.

Postat av: Haydee

Jätteintressant kväll du verkar haft! Det är jätteviktigt att kunna diskutera sådana här saker, men som du säger, man måste även ha kunskaper om hur man ska hantera situationen på ett bra sätt. Annars kan det ju få en motsatt effekt.

Postat av: Lekne

Verkligen intressant ämne! Vad utvecklande det måste ha varit att få vara med på den workshoppen! Det svåra är ju precis som du skriver, hur hanterar man det. Jag tror att man måste våga vara sig själv och tänka efter ordentligt var man står innan man börjar. Å andra sidan kan man ju komma i lättare diskussioner kring detta utan att ha planerat för det. Jag tror att denna workshop säkert var en bra början.
Kan du inte utgå från dina egna och lärarlagets syn av boken innan du tar upp den? Ni verkar ju ha ett bra lärarlag.
Jag tror också att det är viktigt att våga be att få återkomma på saker man inte kan svar på eller inte vet hur man skall hantera.
Skall med nyfikenhet läsa de inlägg som hamnar här. Verkligen intressant ämne du tagit upp!

2007-02-26 @ 22:27:34
URL: http://lekne.se
Postat av: Magistern

Det är svårt, men å andra sidan så är det "bara" att jobba utifrån det uppdrag som presenteras på första sidan i Lpo94; om värdegrund och demokrati, bl a. Det kan inte vara som Lekne säger, att man måste tänka efter var man står innan man börjar. Det torde vara självklart, eller hur?

2007-03-09 @ 22:03:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback