Hur en lektion kan gå åt fanders...

Idag antar jag att jag har gjort som tusentals andra lärare i Sverige - diskuterat fp:s, m:s och kd:s beslut att införa skriftliga ordningsomdömen, och i Stockholm ska det ske redan från hösten 2007 (läs hela artikeln på http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=606654). Jag tog upp detta med min grupp i svenska/engelska som språkval i åttan. Där finns det en hel del ordningsproblematik, om man säger så.  Jag citerade bland annat:

                  Fokus för skolan i Stockholm ska vara kunskap. En förutsättning för att skolan ska kunna  
                  fokusera på sin huvuduppgift är att det råder lugn och ro i klassrummet. Inte minst elever med 
                 svårigheter i skolan är helt beroende av att det inte är stökigt runt omkring dem.
För dem  
                 som inte kan få hjälp och stöd hemifrån är det viktigt att klassrummet utgör en lugn och
                 stimulerande miljö.

Första kommentarerna från eleverna var: "Fy f-n, va dåligt!" och "Varför det?!" Jag försökte förklara att det faktiskt finns elever i gruppen som behöver lugn och ro för att kunna arbeta och att man måste visa dem hänsyn. "Jaha, och var ser du dom eleverna nånstans?" var nästa piffiga kommentar. Jag namngav några stycken och eleven som var vassast med sina kommentarer fanns inte med bland dem, vilket ni kanske kan räkna ut. "Äh, vilket skit..." kom det till sist.

Okej, bra början på lektionen, Cecilia. Då ska vi börja jobba nu då.

Det här var vad som hände:

Några elever satt och lyssnade på sin mp3-spelare och pillade med den. Några andra satt och gjorde gris- och pruttljud. Några enstaka försökte läsa eller skriva, men blev hela tiden avbrutna av sina hänsynsfulla klasskamrater.

Då hände något som aldrig händer. Jag svor. Jag blev skitförbannad och svor inför mina elever.

Tack för att inte ordningsbetygen är införda än, för idag hade jag inte fått godkänt.

Kommentarer
Postat av: Magistern

Svär du aldrig? Åh f-n! Eh, jag är nog inte en sådan bra förebild trots allt. Fråga: Hur har du klarat dig fram till nu?

2007-01-17 @ 23:07:24
Postat av: Erik

Jag såg detta på nyheterna nu ikväll. Tror inte ett dugg på ordningsbetyg, de kommer inte hjälpa, snarare stjälpa.
En stökig elev lär inte bättra på sig när han/hon får på ett papper att han/hon är stökig. Det behövs andra medel för att få ordning i en klass. De är så många så att jag inte ens kan lista dem här.

PS. Jag läser till lärare i Musik och Engelska uppe på Umeå universitet, ingång grundkolans senare år. Intressant blogg!

Postat av: Cecilia

Magistern: Nej, jag svär aldrig inför mina elever. Som svensklärare tycker jag att jag bör vara en god förebild. När jag pratade med mina elever om svordomar en gång och berättade att jag svär när jag pratar med mina vänner till exempel, så tittade de på mig med stora, förvånade ögon och sa: "Men du kan väl inte svära?!" Så det är verkligen stort för mig!

2007-01-18 @ 09:32:53
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Cecilia

Erik: Välkommen och tack för ditt inlägg! Håller helt med dig - jag fick ju på min lektion helt klart bevis för att det INTE kommer att hjälpa. Ska bli intressant att se hur detta kommer att utveckla sig. Lycka till med dina studier och kom gärna tillbaka!

2007-01-18 @ 09:34:40
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Erik blogg Zerrix

Också lärare. Vi har diskutert detta idag. Jag har inte träffat någonlärare som är positiv till ordningsbetyg. Nog bra att du blev arg, har själv lite för svårt för att bli det

2007-01-18 @ 12:00:07
Postat av: Kritan

Bra gjort! Min sämsta är när jag, genom att stampa med foten i väggen bakom mig (jag vet det låter knäppt, men det kändes rätt just då) skulle ge litet eftertryck åt ett kraftuttryck (typ "banne mig!"), och drog foten rätt igenom en skåplucka av trä. Bad om ursäkt och gick till slöjden och reparerade. De jobbade kanon medans jag var borta.

Confession time!

2007-01-18 @ 14:45:37
URL: http://komtillkritan.blogspot.com/
Postat av: Katarina

Läste om din blogg i lärarnas tidning idag. Kul att läsa om hur andra har det! Jag pluggar i och för sig fortfarande men jag är ute och vikarierar en hel del. Det där med att svära beror väl kanske på vilken klass det är. En del klasser blir ju bara mer uppskruvade när man blir arg. Det är hopplöst när man kommer som vikarie och inte kan elevernas namn, då är det svårt att säga till på skarpen!

2007-01-18 @ 16:08:35
URL: http://mariaingeborg.blogg.se
Postat av: Rebecka

Vilken härlig blogg! Kul att fåläsa om läraryrket! Jag är också lärarstudent som en del andra här nedanför. Har 3 terminen kvar så börjar allvaret./ Rebecka

2007-01-18 @ 16:28:22
URL: http://saltsott.blogg.se
Postat av: Agnez1

Läste artikeln om din blogg i Lärarnas Tidning och blev nyfiken. Gick in på den och fastnade direkt. Är förskollärare och arbetar i en 0-5 skola samt fritids för barn i år 3-5. Tycker som ni andra att ordningsbetyg är helt fel metod för att få lugn och ro i klassrummen. Är själv uppvuxen med sådana betyg, eftersom jag har gått i skola i Polen, och de främjar absolut ingenting annat än osämja hemma. Tack för en kul och intressant blogg...:)

2007-01-18 @ 19:46:34
Postat av: Ulrika - gymnasielärare

Läste om di blogg i lärartidningen. Ska bli kul att läsa! Diskuterade också ordningsbetygsförslaget med min klass, som är lugn, och de tyckte - hör och häpna - att dte var ett bra förslag som skulle få elever att ta orndingeregler på allvar. Själv är jag mer skeptisk...

2007-01-18 @ 20:26:37
Postat av: Ulrika - igen

P.S jag svär... ofta...

2007-01-18 @ 20:27:14
Postat av: Max

Även jag läste om dig i lärartidningen. Igenkänningen är stor, jag har exakt din ämneskombination! Den där styvmoderligt behandlade svensk-engelskan får ju emellanåt heta andra, inte fullt så trevliga saker... nå, själv försöker jag behålla hälsan genom att göra lite tecknad blogg. Undervisar för närvarande sexor, den variant som inte är störst på mellanstadiet utan minst på högstadiet.

2007-01-18 @ 21:52:40
URL: http://www.maxentin.com/sexor/sexor.php
Postat av: Gröngölingen

Hej! Jag pluggar andra året till lärare mot grundskolans tidigare år och jag har en fråga till dig.
Såvitt jag har förstått det så har man som lärare tystnadsplikt vad gäller det som händer i skolan. Frågan blir alltså den att de barn som du refererar till i din blogg har du deras samtycke till att skriva om dem för jag antar att de som vet vilken du är kan läsa mellan raderna vilka elever som du syftar på?

2007-01-18 @ 22:06:20
Postat av: Cecilia

Gröngölingen: Tack för din fråga. Självklart har man tystnadsplikt vad gäller det som rör mina elever. Det jag skriver på min blogg är inte värre än att man diskuterar jobbiga lektioner och elevgrupper på bussen eller t-banan. Detta är ju inte 100% okej heller, men du kommer märka när du börjar jobba att alla lärare pratar ganska mycket om sådana saker. Det viktigaste är ju att man inte namnger någon eller berättar saker som skulle kränka någons integritet. Och nej, mina elever vet inte om att jag skriver om dem och jag försöker verkligen inte att hänga ut dem. Min blogg är till för lärare och andra som arbetar inom skolan, först och främst, inte för att mina elever ska läsa den. Än så länge har min blogg varit ganska anonym, men nu när den fått så mycket publicitet kanske jag måste bli mer försiktig, helt klart. De som läst min blogg en längre tid vet att jag berömmer mina elever lika mycket som jag suckar över dem. Det vore också konstigt att skriva en blogg om skolans vardag och inte blanda in eleverna. Det är liksom en förutsättning.

2007-01-18 @ 22:37:17
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Cecilia

Max: Var inne och tittade på din blogg - den är verkligen mitt i prick! Kul med en tecknad blogg!

2007-01-18 @ 22:39:30
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: Emelie

Vad roligt att läsa en blogg om läraryrket! Läser själv till gymnasielärare i samhällskunskap och geografi. Härligt att läsa om dina tankar, lektioner och idéer.

2007-01-19 @ 14:03:46
URL: http://emjo.blogg.se
Postat av: Balloo

Finns mycket problematik runt ev. ordningsbetyg. Bl.a så är det ett sätt att sopa saker och ting under mattan.
http://blogg.aftonbladet.se/3284/perma/240796

2007-01-19 @ 14:19:02
URL: http://blogg.aftonbladet.se/3284/
Postat av: Haydee

Jag som gått i skolan i Finland där man har ordningsbetyg har inget negativt att säga om systemet med ordningsbetyg, tvärtom! Jag menar att det är värt att testa här i Sverige också.

Postat av: Sandra

Har också läst om dig i Lärarnas tidning. Min mamma är lärare på halvtid, själv går jag i högstadiet. Jag för min del tror inte alls att ordningsbetygen kommer att hjälpa, eftersom vi får anmärkningar nu sedan tidigare och det hjälper inte. Därför tror jag inte heller att det kommer fungera med ordningsbetyg.
Kul att läsa i din blogg iallafall. Ha det bra!

2007-01-19 @ 18:14:07
URL: http://sandraz.blogg.se
Postat av: Inte helt ny men...

Jag förstår dig! Har bara jobbat en kort tid som lärare och jag vet inte vad jag ska ta mig till ibland (vilket är alldeles för ofta). Det är självklart inte rätt att svära men vi är inte mer än människor vi heller. För när man har sagt till och sagt till och sagt till med mer och mer bestämd röst vad kan man göra? Är det någon som har ett tips? Än så länge har jag inte använt svordomar och jag hoppas att jag inte kommer göra det heller men jag förstår dig varför du gjorde det, för tillslut finns det inget annat att göra!

Jag måste även säga att jag trodde inte att det var så här illa i skolan. Jag har till och med försvarat skolan och sagt att medierna överdriver när folk runt omkring klagat. Men de hade ju rätt! Vissa elever har ju ballat ur totalt och vi lärare kan inget göra! Vi får inte göra något och jag tror inte att ordningsbetyg kan fixa det. Ett dåligt betyg i ordning kommer vara något att sträva efter, något coolt och något att skryta med, i alla fall bland vissa av mina elever.

2007-01-21 @ 12:25:13
Postat av: Anonym

Mina lektioner gick också käpprätt idag och jag svor också åt en klass. Jag skäms inte ett dugg!

2007-01-22 @ 18:18:26
Postat av: lilla my

Jag är lite nyfiken på, vem sätter betyget i ordning och uppförande? Ska det finnas en lärarinriktning för de mest ordningsamma. Jag undrar vad deras inriktning i så fall kommer att heta, kanske nåt i stil med Idrotts- och ordningslärare för grundskolans senare år....? Skämt å sido, det kanske inte är så fel med lite ordning i klassrummet. Det gäller ju att inte glömma vilka som drar fördel av mer lugn och ro.

2007-01-22 @ 20:42:46
Postat av: Inga M

Bra med ordningsbetyg. Vi måste ju försöka åtminstone att förbättra ordningssituationen i skolan. I internationella undersökningar så visar det sig att eleverna själva tycker det är för stökigt. Fast det vågar de inte säga i klassrummet inför kompisar, då gäller det att ha attityd.

Visar det sig helt fel med ordningsbetyg så går det väl att ta bort dem. Jag antar att det inte är tvång för kommunerna att införa dem, men att de som vill får.

2007-01-31 @ 19:58:21
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Fredrik Jeppesen

Är det något mer vi skall lagföra...till exempel ADHD?

2007-02-10 @ 11:23:21
URL: http://www.jeppesens.se
Postat av: Den ambivalente vikarien

Hej!

Hade ett vikariat idag med en grupp helt galna 8or. Tappade helt kontrollen och upplevde 0 respekt. Har prövat att höja rösten, vara bestämd osv tidigare men den här gången gav jag lixom bara upp. Det var en märklig känsla att bara sitta och titta medans eleverna löpte amok. Inte särskildt ansvarsfullt av mig, jag vet. Känner mej som en urusel pedagog. Pluggar desstom till beteendevetare.

Min personliga teori är att hela skolsystemet måste göras om innan det blir lugnt på skolorna. Kanske tom en skippad skolplikt för att slippa tvångets negativa inverkan. Skolan idag ter sig mest som en förvaringsplats tycker jag.

Uppgiven

2007-05-15 @ 20:09:07
Postat av: Cecilia

Vikarien: Jag känner med dig. Att vara vikarie - för det första - är inte någon enkel uppgift. Det är nog faktiskt snäppet jobbigare i en klassrumssituation än att vara "riktig" lärare. Jag har också arbetat som vikarie så jag vet vad du pratar om. Det skönaste är kanske att man kan gå därifrån och inte fundera på det mer. Man kanske aldrig kommer att träffa eleverna igen. Men du funderar - det märker jag - kanske för att du pluggar till beteendevetare och har läst om teorier för hur människor beter sig i grupp osv. Känn dig inte urusel. ALLA lärare upplever det här då och då. Och det är bara så det är i skolan idag. Ett nytt skolsystem vore väl det bästa. Ett skolsystem som är anpassat till verkligenheten. Till hur världen ser ut idag. Till hur Sveriges barn och ungdomar lever idag. Undrar hur länge vi behöver vänta på det? Kanske är det redan för sent.

2007-05-17 @ 11:32:25
URL: http://latsta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback