Bokfemman v. 23

Hittade en kul bokfemma hos Nina som jag tänkte spinna vidare på. Dikter är härligt att arbeta med tillsmmans med eleverna och jag måste säga att jag läser alldeles för lite dikter på egen hand. Men några favoriter har jag i alla fall.

Veckans tema för Bokfemman är poeter. Nämn 5 av dina favoritpoeter och nämn gärna favoritdikten.

1. Daniel Boyacioglu är definitivt min favorit. Jag såg honom som förband till Robyn för ett och ett halvt år sedan och blev totalt förälskad, både i honom och hans poesi. När jag och min medförfattare satt och letade ut bra dikter till Så klart! blev Boyacioglu givetvis en självklarhet. Jag gillar speciellt dikten som heter Rädda världen.

2. Stig Dagerman är också underbar. Jag gillar mest En broder mer.

3. Som nummer tre måste jag ju välja Strindberg. Vid avenue de Neuilly är så enkel, men så vacker.

4. På plats nummer fyra vill jag ha Jocke Berg från Kent. OK, kanske ingen renrasig poet, men vilka texter! Jag fullkomligt älskar Duett och den första textraden: Jag fick ett brev, ett riktigt brev med frimärken...

5. OK, det finns mycket ångest hos Pär Lagerkvist, men hans kärleksdikter och hans naturskildringar är enastående. Njut av Jag har gått inunder stjärnor och Det är vackrast när det skymmer.

Vilka är dina favoritpoeter?


Kommentarer
Postat av: Kathy

Lars Huldén!

2007-12-27 @ 20:32:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback